Elevator pitch, 10 tips voor de perfecte pitch - Mettom

10 tips voor een onvergetelijke elevator pitch

Wanneer je wilt groeien als ondernemer is het belangrijk om je gezicht veel te laten zien op verschillende netwerken. Bij netwerken hoort natuurlijk ook een goede elevator pitch. Weet jij nog niet hoe je zo’n pitch moet maken? Of wil je weten hoe je jouw elevator pitch nét iets anders kunt maken waardoor hij opvalt en onvergetelijk wordt? Hieronder lees je ons lijstje met 10 tips voor een onvergetelijke elevator pitch.

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk!
  2. Houd je doelgroep in je achterhoofd wanneer je een elevator pitch maakt.
  3. Kies voor één kernboodschap en focus je hierop.
  4. Oefen je pitch een aantal keer voordat je hem ‘live’ doet.
  5. Deel persoonlijke ervaringen in je pitch.
  6. Open je pitch verrassend.
  7. Maak voor iedere bijeenkomst een nieuwe elevator pitch.
  8. Maak jouw pitch interactief.
  9. Sluit je elevator pitch af met impact.
  10. Relax! Het komt goed!

Hieronder lees je tip voor tip wat je kunt doen om jouw elevator pitch onvergetelijk te maken!

elevator-pitch-voorbereiden

Elevator pitch maken: de voorbereiding

1. Een goede voorbereiding is het halve werk!
Allereerst is de voorbereiding van je elevator pitch super belangrijk. Denken dat je zomaar even een presentatie uit je mouw kunt schudden is volgens ons echt een verkeerde werkwijze. Schrijf daarom je pitch helemaal uit zodat je precies weet waar je het over gaat hebben tijdens het moment suprême. Wil je zeker weten dat je je elevator pitch goed kunt onthouden? Bedenk dan een pitch die past bij jou als persoon. Door het dicht bij jezelf houden, blijft hij beter in je hoofd zitten.

2. Houd je doelgroep in je achterhoofd.
Wanneer je jouw pitch maken gaat, is het belangrijk om je doelgroep in je achterhoofd te houden. Vaak maken mensen een elevator pitch op basis van wat zij willen vertellen aan de andere ondernemers. Het is echter beter om je in te leven in de doelgroep en te bedenken wat zij graag van jou zouden willen horen. Waar vind je de zogenaamde ‘pain’ van je doelgroep? Waar lopen zij tegenaan en hoe kan jij dit probleem oplossen? Door op deze manier je elevator pitch vorm te geven houd je de aandacht van je publiek vast tijdens de pitch en wek je de interesse van andere ondernemers veel sneller.

Pitchen: jouw boodschap en oefening baart kunst

3. Kies voor een kernboodschap en focus je hierop.
Kies binnen je elevator pitch voor één kernboodschap en focus je hierop. Wanneer je een heldere kernboodschap hebt die je een paar keer herhaalt tijdens je pitch blijven je woorden beter hangen. Je kunt je kernboodschap het beste drie keer herhalen (ja, ook in een korte tijd heb je voldoende tijd om dit te doen): vlak na de opening, in het midden van je pitch en bij de afsluiting. Je hoeft uiteraard niet precies dezelfde woorden te gebruiken maar zorg ervoor dat de strekking van jouw kernboodschap hetzelfde is. Uiteraard zorg je ervoor dat de rest van de inhoud van je elevator pitch goed bij je kernboodschap past!

Herhaal je kernboodschap het liefst 3 keer: vlak na de opening, in het midden van je pitch en bij de afsluiting.

4. Oefen je elevator pitch een aantal keer.
Ook bij een elevator pitch geldt: oefening baart kunst. Toen je vroeger een spreekbeurt moest doen op school deed je het waarschijnlijk ook en ook voor pitchen is dit een goede methode om het beste uit jezelf te halen: ga eens voor de spiegel staan en doe je elevator pitch voor de spiegel. Het is ook goed om je pitch te oefenen voor iemand die dichtbij je staat. Je partner, moeder of een goede vriend bijvoorbeeld. Hij of zij kan jou van eerlijke feedback voorzien en zo kun je jouw pitch verbeteren. Op deze manier weet je tijdens je elevator pitch goed waar je mee bezig bent en mocht je tijdens een feestje onverhoopt een gesprek hebben over je bedrijf kun je jouw pitch zo uit je mouw schudden.

elevator-pitch-verrassend-beginnen

Tips over de inhoud van jouw elevator pitch

5. Deel persoonlijke verhalen in je pitch.
Zorg dat je tijdens je pitch een persoonlijk verhaal vertelt. Een leuk elevator pitch voorbeeld bij ons was een tijdje geleden van een van onze collega’s: hij zag iemand haar hond uitlaten vanuit de auto. Van deze bizarre gewaarwording maakte hij een pitch die aansloot op onze dienstverlening en die bij iedereen bleef hangen. Door persoonlijke ervaringen of verhalen te vertellen luisteren mensen graag naar je pitch. Gooi er trouwens ook zeker wat humor in! Door een lach op het gezicht van je publiek te toveren vergeten ze jouw pitch niet snel. Ze kunnen vast niet wachten tot volgende week!

6. Open jouw elevator pitch verrassend.
Een pitch is natuurlijk maar kort dus je moet meteen de volle aandacht van je publiek trekken. Zorg ervoor dat je publiek meteen vanaf het begin van je pitch op het puntje van hun stoel zit door iets verrassends te doen dat ook betrekking heeft op je onderwerp. Durf een echte performance neer te zetten en begin nooit met “Welkom bij mijn pitch”. Door verrassend uit de hoek te komen heb je sowieso een onvergetelijke elevator pitch.

7. Maak voor iedere bijeenkomst een nieuwe pitch.
Zit je bij een netwerkclub zoals de BNI waar je iedere week een elevator pitch mag doen? Zorg dan ook voor het volgende: een pitch maken doe je ook iedere week. Met iedere week een ander verhaal of iedere week een andere opening van je elevator pitch kom je al ver maar zorg er ook voor dat de rest van je pitch niet een riedeltje is dat je elke keer weer opdreunt. Je pitch wordt hierdoor namelijk saai en dat is voor jezelf niet leuk maar voor je luisteraars al helemaal niet. Zorg dus iedere bijeenkomst voor een unieke pitch die uitnodigt om echt naar te luisteren.

8. Maak je pitch interactief.
Maak je pitch interactief. Ook al heb je maar kort de tijd, probeer toch interactie te krijgen als je jezelf presenteert. Uiteraard hoef je geen hele discussies te voeren met je publiek maar laat ze misschien hun hand opsteken bij een vraag vanuit jouw kant of stel een vraag aan één van de genodigden. Houd oogcontact met je publiek tijdens je pitch en laat af en toe stiltes vallen als je een vraag stelt. Zo zorg je ervoor dat je je tekst niet saai opdreunt maar juist beweging creëert!

Afsluiting van je pitch en… relax!

9. Sluit af met impact.
Sluit je elevator pitch af met impact. De afsluiting van je pitch is dé kans om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je publiek. Probeer in de afsluiting nog een keer echt goed aandacht te vragen voor jouw doel. Herhaal dus nogmaals je kernboodschap en stel een vraag aan je publiek zodat zij echt gaan nadenken over jouw dienst of product. Zo blijft je boodschap in de hoofden van je publiek hangen.

10. Relax! Het komt goed!
Een pitch geven is voor heel veel mensen erg spannend. Je moet echt uit je comfortzone komen en je wilt het natuurlijk goed doen. Probeer toch relaxt te zijn. Misschien werken ademhalingsoefeningen goed voor jou of moet je in je hoofd tegen jezelf zeggen dat je het kunt. Kies voor een manier die voor jou werkt zodat je elevator pitch niet meer mis kan gaan. Vertrouw op jezelf en op je voorbereiding en dan kan jouw pitch niet meer misgaan.

Een pitch maken is echt niet makkelijk. Toch hopen we dat we je met deze tips kunnen helpen om je pitch te verbeteren zodat jij straks gaat pitchen als een pro. Denk jij dat je nog wel wat meer hulp kunt gebruiken bij het pitchen? Misschien is het voor jou dan een goed idee om een pitch training te doen. We wensen jou in ieder geval veel succes met het maken van jouw elevator pitch!

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks onze updates, whitepapers en uitnodigingen voor events.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.