Banner
15-01-2018

Blue Monday: 5 tips om een burn-out te voorkomen

Vandaag is de meest deprimerende dag van het jaar. Blue Monday. Dit schijnt de dag te zijn waarop de meeste mensen zich slecht voelen. Depressief, treurig of opgebrand. In de wandelgangen heb ik gehoord dat dit te maken zou hebben met het feit dat de dagen – nog steeds – donker zijn, maandag de eerste werkdag van de week is, alle goede voornemens mislukt zijn én de vakantie ver weg lijkt. Wist je trouwens dat men in het noordwesten van India het juist omdraait? Afgelopen zaterdag werd hier ‘Lohri’ gevierd: vanaf deze datum worden hier de dagen weer langer en komt de zon steeds iets vroeger op.  

Op Blue Monday voelen veel mensen zich opgebrand. Dit is trouwens ook het geval bij een burn-out. Toch is een burn-out wel degelijk iets anders dan een dipje op Blue Monday. Een burn-out ontstaat namelijk vaak als gevolg van langdurige, emotionele overbelasting en stress. Volgens psycholoog Albert Sonnevelt is het erg moeilijk om een burn-out te diagnosticeren. Wanneer je merkt dat je je slechter kunt concentreren, snel angstig of geïrriteerd bent, oververmoeid bent, je jezelf wilt isoleren en pijntjes hebt die niet weggaan zou het kunnen zijn dat je een burn-out hebt. Het kan echter ook zijn dat je gewoon gestrest bent of oververmoeid. Wees dus niet bang als je enkele van bovenstaande symptomen bij jezelf hebt waargenomen.

Heb jij het idee dat je extra gestrest bent de laatste tijd? Ga dan aan de slag met onderstaande tips om een burn-out te voorkomen!

  1. Herken de symptomen van stress zodat je hier snel wat aan kunt doen. Wanneer je langdurig gestrest bent, zou dit kunnen leiden tot een burn-out. Wanneer je last hebt van concentratieproblemen, vaak moe bent, lusteloos bent en weinig zin om iets te doen hebt, regelmatig hoofdpijn hebt en bijvoorbeeld last hebt van stijve spieren moet er een belletje bij je gaan rinkelen! Dit zijn signalen die duiden op stress en als je dit tijdig opmerkt kun je er meteen iets aan doen en voorkom je een burn-out.
  2. Leef gezond! Slaap lang genoeg, beweeg en eet gezond. Stress is niet goed voor je nachtrust. Je zult misschien regelmatig in bed liggen en een paar uur piekeren. Een gebrek aan nachtrust werkt stress juist in de hand. Probeer dus echt voldoende rust te krijgen. Wellicht is het soms nodig om ’s middags een uurtje te slapen om toch aan je slaap te komen. Zorg er ook voor dat je voldoende beweegt. Beweging is een goede manier om stress tegen te gaan en je hoofd leeg te maken. Geen zin om te sporten? Een wandeling is ook al voldoende om je wat rustiger te voelen. Gezond eten is trouwens minstens zo belangrijk. Wie gezond eet, voelt zich beter!
  3. Zorg voor structuur. Structuur in je omgeving zorgt voor structuur in je hoofd. Ruim je bureau op. Zorg ervoor dat jouw huis of werkplek een bron van rust is. Het werkt dus niet als je werkplek vol ligt met spullen die je niet of nauwelijks gebruikt. Ruim dus op en word rustig!
  4. Neem af en toe pauze op het werk of bij andere mentale inspanning. Na een paar uur mentale inspanning heb je wel even pauze verdiend. Heb je iets gedaan wat veel van je heeft gevraagd op mentaal gebied? Ga even een klein stukje lopen, neem een kop koffie en neem een kort momentje om even tot rust te komen. Dit hoeft maar 5 minuten te zijn maar heeft effect op jouw stressniveau.
  5. Positieve energie en mindfulness. Omring je met positieve mensen, hier word je zelf ook positiever van. De wereld ziet er dan weer wat rooskleuriger uit en de stress verdwijnt naar de achtergrond. Om een positieve balans te creëren kun je ook aan de slag gaan met mindfulness. Op de Mettom Academy kunnen onze medewerkers zo’n training gratis volgen. Je zult merken dat je veel meer rust en positieve energie krijgt!
Heb je door het lezen van dit artikel een kort rustmomentje gepakt? Goed, dan ben je al met één van de tips aan de slag gegaan om stress te verminderen. Ga ervoor en probeer de rust in je hoofd te bewaren!

- door Irma Hoeks, verzuimbegeleiding bij Mettom Payrolling