Banner
24-09-2018

Functienamen: hip & happening of gewoon duidelijk?

Steeds vaker krijgen wij van bedrijven de vraag welke functietitel bij een nieuwe medewerker hoort. En oh ja… of dit wel een functietitel kan zijn waaruit blijkt dat diegene verantwoordelijk is voor de marketing, het aansturen van het kantoor, de telefoons altijd aansluit, het papier bestelt als het op is, alle betalingen regelt en ervoor zorgt dat de website blijft draaien. Kortom: ‘Het Manusje van Alles 2.0’. Deze functietitel is echter vaak niet zo in trek bij medewerkers en hij staat natuurlijk ook niet zo goed op hun cv.

Bij medewerkers zien we vaak de trend dat ze, als het kan, vooral een moeilijke Engelstalige functietitel willen hebben. Een ‘verkoper’ is bij bijna alle bedrijven voortaan een ‘accountmanager’. Maar om nog beter over te komen wordt hij bij sommige bedrijven ook wel de ‘Outbound Sales Manager’ genoemd. Als onderbouwing door bedrijven wordt gezegd dat ze door deze ‘chiquere’ benaming betere mensen krijgen. Voor sollicitanten kan dit, naast motiverend, juist ook verwarrend of angstaanjagend zijn. Een functietitel kan zó moeilijk of ingewikkeld overkomen dat de kandidaat de stap niet wil maken om te solliciteren. Misschien was diegene wel de perfecte medewerker geweest!

Ook zie ik steeds vaker dat bedrijven een grappige functietitel willen bedenken. Soms lukt dit goed, maar vaak wordt hier de plank misgeslagen. Als je Pieter Zwart (CEO van Coolblue) heet dan lukt het toch aardig. Zelf was hij ‘Eindbaas’ bij het bedrijf en tegenwoordig is hij er ‘Beginbaas’. Maar bij Coolblue werkt er ook een ‘Verloningskoning’ en een ‘Mondhoekmonitor’. Wat mij betreft écht grappige functietitels. Sommige bedrijven willen dit op een zelfde manier nadoen. ‘Aqua Host’ voor een badmeester of ‘Beverage Dissemination Officer’ (drankverspreidingsofficier) voor een barman is het wat mij betreft dan weer net niet.

Bij ons op kantoor houden we het tot nu toe ‘redelijk saai’. Er werken bij Mettom echt wel goede verloningskoninginnen, maar zij heten ‘Operations’. Ook wij zijn gevallen voor de Engelse termen. Van de opvallende functies is op dit moment alleen de functie Chief Happiness Officer al in beslag genomen. Overigens door diegene zelf benoemd, maar wel terecht! 

Alle nieuwe benamingen zijn allemaal prima, hoor! Het belangrijkste is dat de functietitel van jezelf gewoon ook goed past bij jou en het bedrijf. Als je dit op een heel aparte manier in wilt vullen dan is dat helemaal in orde. Je moet namelijk doen wat jou het meest effectieve lijkt. Mocht je ooit willen sparren over de functietitels van jouw medewerkers en hoe deze bijvoorbeeld binnen een bepaald salarishuis passen dan laat het me weten! Wij kijken wat er bij jou past en wat de functie daadwerkelijk zal betekenen. Ik kom graag langs om dit te bespreken tijdens een kop koffie!

- Daniel Perez, payrolladviseur bij Mettom Payrolling