Banner
03-12-2018

HOERA! Mettom bestaat 7 jaar!

Deze maand vieren wij ons 7-jarig bestaan! In de afgelopen jaren hebben wij veel ondernemers helpen groeien. Groeien gaat vaak in fases en ook wij als Mettom hebben deze verschillende groeifases doorlopen de afgelopen jaren. Benieuwd naar hoe ik als oprichter deze fases heb beleefd? Lees dan snel verder.

Eind 2011 zag Mettom voor het eerst het levenslicht. Nadat de bijbehorende champagne was genuttigd zijn we met veel ambitie en enthousiasme van nul af aan van start gegaan. Een super mooie fase waarin vertrouwen en geloof in eigen kunnen het wonnen van onzekerheid en onrust over het feit dat we nog geen klanten hadden. Mijn werkweek bestond uit overal koffie drinken en vertellen wat Mettom voor haar klanten kan betekenen; personeel aannemen zonder administratieve ballast en allerlei verborgen risico’s. Een leerzame periode waarin mijn salespitch steeds beter ging lopen, ik mijn netwerk snel uitbreidde en waarin ik een keuze wist te maken in welke netwerken ik actief zou gaan zijn. Gelukkig niet in de valkuil gestapt om te proberen in alle netwerken actief te zijn, want dat zou waarschijnlijk ten koste zijn gegaan van de scherpte en focus. Al snel viel de eerste klant en ‘los’ waren we. Wat een geweldig gevoel was dat! Een gigantisch gevoel van trots en bevestiging dat we op de goede weg waren. Van daaruit in 2012 doorgegroeid met veel nieuwe klanten, veel werkprocessen ingericht, onze eerste interne medewerker aangenomen en vooral gevochten voor elke klant. Want dat is het wat ondernemen zo mooi maakt en waar het allemaal om draait. Elke klant moet je verdienen! Je moet je potentiële klant laten voelen dat je hard voor hem of haar wil lopen en alles wat binnen de grenzen van het acceptabele ligt zal aangrijpen om de samenwerking tot een succes te maken. Als je die oprechte passie weet over te brengen zijn er altijd ondernemers die je de handel gunnen.

Na de fase van pionieren en bezien of Mettom bestaansrecht had, kwam de periode waarin we verder gingen bouwen aan het merk Mettom. Het team werd uitgebreid en we hebben ons klantenbestand verder laten groeien. Een ontzettend moeilijke fase omdat ik in deze jaren zaken moest gaan loslaten, iets waar ik heel erg slecht in ben! Uiteindelijk is loslaten geen keuze maar een noodzaak, simpelweg omdat je anders geen stap verder komt. In de beginjaren lukte het nog om elke klant persoonlijk te kennen, elk werkproces te beheersen, zelf volledig up-to-date te zijn qua regelgeving op de diverse aandachtsgebieden enzovoorts. Af en toe met kunst en vliegwerk en met heel veel uren werken kun je dit een tijd volhouden, maar uiteindelijk gaat dit toch ten koste van jezelf, je focus en de professionaliteit en groei van het bedrijf. Ik heb echt moeten leren dat vertrouwen geven in veel gevallen dubbel en dik wordt terugbetaald en dat de beste willen zijn niet altijd het beste resultaat oplevert. Nooit oud genoeg om te leren, toch?

Momenteel zijn we toch wel weer in een volgende fase aangekomen. Een fase waarin we onze dienstverlening aan het professionaliseren zijn, de mogelijkheden aan het onderzoeken zijn om onze dienstverlening uit te breiden en waarin we ons realiseren dat we naast een succesvol bedrijf ook vooral een leuke en betrokken werkgever willen zijn. De komende jaren zal de jacht om de juiste medewerker namelijk steeds belangrijker worden en de nieuwe generatie medewerkers is niet meer enkel te strikken met een marktconform salaris. Ook deze fase kent weer voldoende uitdagingen, vooral om de betrokken en persoonlijke aandacht waarmee Mettom groot is geworden, in het DNA van al onze medewerkers te krijgen. We willen uiteraard graag groeien, maar niet als dat ten koste gaat van de persoonlijke aandacht voor onze klanten.

Wil jij met je bedrijf vooruit? Bezoek 1 van onze groeisessies of neem contact met mij of 1 van onze payrolladviseurs op en we gaan graag in gesprek met jou!

- Rob Toonders, Mettom Payrolling