Banner
24-04-2018

Primeur: Mettom interviewt De Koning!

Koningsdag staat voor de deur en wij hebben een primeur: we hebben De Koning geïnterviewd! Niemand gelooft dit uiteraard, maar wij hebben De Koning als klant! De Koning is zelfs één van onze eerste klanten. Lees dus gauw wat hij te melden heeft over het koningschap en alles wat daarbij komt kijken!

Uiteraard maken we een grapje. We spreken dan wel met De Koning, een goede klant van ons, maar we hebben Willem-Alexander helaas niet aan het woord gekregen. Omdat wij zo trots zijn op onze klanten, zetten we vandaag wel Eric Konings van De Koning uit Helmond in het zonnetje, met een koninklijk interview.

Hé Eric, hoe zou jij De Koning omschrijven?
Ik neem aan dat je onze eigen zaak bedoelt en niet Willem-Alexander! Sinds augustus 2007 zijn mijn partner Lisan en ik uitbaters van De Koning aan de Mierloseweg in Helmond. We hebben een grote zaal, tussenzaal, een gezellig café gedeelte en een buitenterras voor onder andere besloten feesten, trouwerijen, koffietafels, vergaderingen en cursussen. Bij De Koning werken we meestal met all-in arrangementen die kunnen verschillen van allerlei luxe hapjes tot een uitgebreid buffet inclusief drankverkoop.

Tien jaar geleden zijn jullie op de troon komen te zitten van dit mooie bedrijf. Hoe is het begin verlopen?
Zes jaar voordat de zaak écht van ons werd, waren we al bezig om het over te nemen, en vier jaar voordat we hierin zijn gekomen hadden we het licht al op groen. Op het laatste moment kon het toch niet doorgaan. Dit zorgde ervoor dat we voldoende tijd hadden om alles nogmaals goed te overwegen en te onderzoeken. Vroeger heette het hier Zaal ’t Hout en iedereen vond dat het goed was van bediening, goed van eten maar tegelijkertijd vond iedereen het een tikkeltje ouderwets. In die vier jaar tijd hebben wij dus plannen gemaakt om de zaak niet alleen van een likje verf te voorzien, maar om het meteen goed te doen en het helemaal te verbouwen. We hebben toen het hele verleden van de zaak achter ons gelaten en er ook meteen een nieuwe naam aan gehangen, De Koning. Wij begonnen in 2007 en in 2009 begon de crisis en vrij snel daarna kwam het rookverbod eroverheen. Toen hebben we wel even gedacht: waar zijn we nu toch aan begonnen? Maar ik moet zeggen dat we er weinig of geen last van hebben gehad. Dus zo is het allemaal begonnen.

Hoe zijn jullie in de afgelopen tien jaar zo’n succesvol koningskoppel gebleven?
Wij hebben de goede naam volgehouden en de zaak flink opgeknapt. Ik denk ook dat de gunfactor heel belangrijk is. Dus je moet jezelf ook hier en daar laten zien. Je moet jezelf verkopen naar de buitenwereld toe. Zelf ben ik actief in het verenigingsleven en zijn we betrokken bij diverse evenementen in Mierlo-Hout. Ik ben er daarnaast van overtuigd dat wij een beleving verkopen en ik denk dat je zo’n beleving verkoopt door mond-tot-mond reclame maar ook door de mensen serieus te nemen. Ruim de tijd nemen voor mensen die hier iets willen vieren. Voor hen is het een uniek moment en wij moeten ervoor zorgen dat dit perfect geregeld wordt. Bij iedere gelegenheid zijn wij ook zelf áltijd aanwezig. Op deze manier houden we zelf de binding met de mensen en kunnen we direct schakelen als ze nog iets extra’s willen of als ze iets niet goed vinden. Mensen gaan bij elkaar informeren en komen er dan achter dat het hier goed is. Het leukste is trouwens dat er in de loop der jaren mensen hier komen en dan vragen van: “Hoe heette dat hier vroeger ook alweer?”. Nou, dan heb je ze verdiend hè? Zo weet ik dat ik het goed doe!

Hoe zorgen jullie ervoor dat de klant zich bij jullie koning voelt?
Je moet gewoon de dingen die je belooft aan mensen ook waarmaken. Luisteren naar de mensen en daar waar mogelijk pas je het aan de persoonlijke wensen en eisen aan. Dit proberen we op een zo goed mogelijke manier te doen. En daarbij mag je nooit de basis vergeten want de basis is een avondje uit en de drankvoorziening moet gewoon altijd goed zijn, en die hapjes die je met elkaar afspreekt die moeten ook gewoon volgens afspraak zijn. Onze obers stoppen bijvoorbeeld een uur voor het einde van het feest niet met lopen omdat het ‘toch afgekocht’ is. Mensen mogen tot het laatste moment niets tekort komen. We willen ook niet dat  gasten een leeg glas hebben, er moet tijdig een nieuw drankje staan!

Voel jij je als klant bij Mettom ook koning?
Ik voel me bij Mettom wel koning inderdaad. We zitten nu al zes jaar bij jullie en we worden gewoon tijdig ingelicht over veranderingen. Als ik met vragen zit wordt er snel terugkoppeling gegeven. Het grote voordeel is dat ik maar één payrolladviseur heb. Deze adviseur heb ik al vanaf het eerste moment en dat bevalt me heel erg goed. Want anders moet je elke keer weer opnieuw je verhaal vertellen. En dat hoeft nu maar één keer. Bij mijn vorige payroller moest ik alles weer opnieuw uitleggen. We betalen wekelijks uit en dat is ook gewoon perfect geregeld. Iedereen vindt dat fijn. Voor mij ook fijn dat het niet allemaal oploopt en dan kun je elke week gewoon je week afsluiten. Fijn dat het zo kan!

Laatste vraag: heb je nog een tip voor onze huidige koning?
Dat is een goede… Ik zou wel een vraag aan hem willen stellen. Ik zou wel een keer een weekje willen ruilen met hem voor Máxima!

Meer weten over De Koning in Helmond? Check hun website dan hier. Ben jij ook horecaondernemer en wil je weten wat Mettom voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op. Onze horeca payrolladviseur Britt van Gog praat je graag bij over de mogelijkheden.