Banner
18-06-2019

Jouw medewerker een opleiding aanbieden? Volg dit stappenplan!

Stel, je constateert dat je medewerker het werk niet uitvoert zoals de bedoeling is. Een opleiding lijkt je een goede oplossing. Het kan je veel tijd besparen om eerst vast te stellen wat precies de opleidingsvraag is voordat je dure opleidingen en trainingen in gaat kopen. Wanneer je jouw medewerker een opleiding wilt bieden om hem of haar op professioneel vlak te laten ontwikkelen, kun je onderstaand stappenplan volgen.

  • Stel eerst vast aan welk organisatiedoel de opleiding moet bijdragen. Wanneer een opleiding bijdraagt aan het behalen van een organisatiedoel ben je zelf enthousiast over deze opleiding en hierdoor raakt jouw medewerker gemotiveerd om zich in te zetten.
  • Onderzoek waarom jouw medewerker het werk nog niet doet zoals jij het zou willen. Je kunt hiervoor een gesprek met hem of haar voeren waarin je duidelijk probeert te krijgen waar de behoeften van jouw medewerker liggen.
  • Bepaal welke vaardigheden jouw medewerker tekort komt. Wanneer je dit in kaart hebt gebracht is het makkelijker om een passende opleiding te vinden.
  • Vraag je medewerker hoe en waar jouw medewerker het liefst leert. De voorkeur van veel medewerkers gaat uit naar een opleiding die zij qua tijd zelf kunnen indelen en op verschillende plekken kunnen doen.

Wanneer je bovenstaand stappenplan volgt is de kans groot dat je een opleiding of training kiest voor jouw medewerker waar hij of zij echt iets aan heeft. Wanneer je een goede training kiest, mag je ervan uitgaan dat je medewerker na het afronden van de training beter zal functioneren.

Binnen Mettom gebruiken we ons eigen opleidingsportaal, de Mettom Academy. Dit opleidingsportaal met meer dan 200 trainingen is een vast onderdeel van onze dienstverlening en medewerkers kunnen hier onbeperkt en gratis gebruik van maken. Omdat het trainingsaanbod groot en gevarieerd is, is er altijd een training die bij de opleidingsvraag van je medewerker past. Wil je meer weten over de Mettom Academy? Je leest het hier.

- Gaby Kantelberg, marketing & communicatie bij Mettom