Eerste personeel werven: hoe pak je dat aan?

Je eerste personeel werven: dat is een grote stap voor jou als ondernemer. Het kan best spannend zijn om jouw eerste medewerker aan te gaan nemen. Je bent waarschijnlijk gewend om alles zelf te doen. Omdat je het steeds drukker krijgt en geen ‘nee’ wilt verkopen ga je op zoek naar dat eerste personeelslid. Hoe ga je aan de slag bij het eerste personeel werven? Wat komt er allemaal kijken bij jouw eerste medewerker? En is uitbesteden van de personeelszaken, inclusief of exclusief werving, misschien iets voor jou?

eerste-personeel-werven-tips

5 tips voor eerste personeel werven

Vandaag de dag is het voor veel ondernemers een heel karwei om nieuwe medewerkers te vinden. Er is een ware jacht op talentvol personeel. Als jij van plan bent om je eerste personeel te werven, zorg dan dat je goed beslagen ten ijs komt. Vind jij het lastig om te beginnen met het werven van je eerste personeel? Ga aan de slag met deze 5 tips voor eerste personeel werven!

1. Functieprofiel opstellen voor de werving van je eerste medewerker

Je denkt bij het werven van je eerste personeel waarschijnlijk als eerste aan het schrijven van een geslaagde vacaturetekst. Om deze vacature geslaagd te maken, moet je wel het een en ander voorbereiden. Zorg ervoor dat je een duidelijk functieprofiel opstelt. In dit functieprofiel neem je het volgende op:

  • Omschrijf gedetailleerd wat voor soort persoon je zoekt
  • Omschrijf welke kennis en vaardigheden deze persoon moet hebben
  • Omschrijf aan welke eisen deze persoon nog meer moet voldoen (denk bijvoorbeeld aan een soort opleiding of opleidingsniveau)
  • Omschrijf de inhoud van de functie die je aanbiedt (denk aan taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden die horen bij de functie)
  • Bepaal wat voor soort dienstverband je wilt aanbieden, inclusief het aantal uren dat bij de functie hoort
  • Bepaal vooraf welk maximumsalaris je wilt aanbieden aan je eerste medewerker

Het schrijven van een vacaturetekst met als houvast het functieprofiel is een stuk makkelijker. Je schept daarmee namelijk duidelijke verwachtingen!

2. Vertel wat jouw nieuwe collega bij jouw bedrijf kan komen halen

Denk bij het schrijven van de vacature niet alleen aan naar wat voor soort kandidaat jij zoekt. Vertel ook wat een nieuwe collega bij jouw bedrijf kan komen halen. Een voorbeeld: een net afgestuurde marketeer vindt het misschien belangrijk dat hij zich verder kan ontwikkelen. Of hij is misschien juist op zoek naar een fijne werkplek waar een vast contract in het verschiet ligt.

Mensen vinden het belangrijk om te weten waar ze komen te werken en waar ze aan toe zijn als zij wisselen van werkplek (of juist net beginnen op de arbeidsmarkt). Noem dus expliciet wat je te bieden hebt. Omschrijf daarnaast de kernwaarden van je bedrijf en geef aan hoe je daar invulling aan geeft. Zo voelt een potentiële medewerker meteen of hij binnen jouw organisatie zou passen.

3. Het perfecte sollicitatiegesprek

Als je goede reacties hebt gekregen op jouw vacature dan is het tijd om sollicitatiegesprekken te voeren. Wacht niet te lang met het uitnodigen van kandidaten. Zo duurt het voor jou nog langer voordat je nieuwe collega kan beginnen. Bovendien is het voor potentiële medewerkers gewoonweg fijn om te weten of ze mogen komen praten of niet. Goede kandidaten hebben trouwens ook vaak meerdere opties, dus wacht niet te lang anders zijn ze alweer gevlogen!

Bereid je goed voor op een sollicitatiegesprek, het is spannend voor jou maar ook voor de potentiële medewerker!

Het sollicitatiegesprek is zowel voor jou als voor de potentiële medewerker spannend. Bereid je daarom goed voor en houd het functieprofiel in gedachten bij het gesprek. Bedenk alvast wat je wilt weten van de persoon. Houd daarnaast ook de behoeftes van de kandidaat in het oog. Vraag hiernaar zodat je weet wat je van je nieuwe collega kunt verwachten. De één heeft bijvoorbeeld liever wat meer vakantiedagen terwijl iemand anders misschien een hoger salaris wil. Omdat het voor jullie allebei spannend is, is het goed om de kandidaat gerust te stellen. Haal bijvoorbeeld iets lekkers om het ijs te breken!

eerste-personeel-werven-tips-die-handig-zijn

4. Laat niks aan het toeval over!

Je wilt er zeker van zijn dat je bij je eerste personeel werven meteen de juiste persoon aan de haak slaat. Het zou natuurlijk jammer zijn als je iemand aanneemt die na een half jaar toch niet goed bij jouw bedrijf blijkt te passen. Met een assessment kun je checken of een persoon geschikt is voor de functie binnen jouw bedrijf. Ook kun je op deze manier meten of iemand bij jouw organisatie past.

Een assessment is vaak een online test met een vragenlijst. Je kunt hiervoor een extern bureau inschakelen of je kunt ervoor kiezen om zo’n assessment zelf te maken. Als je klant wordt bij Mettom kunnen wij je ook helpen bij het afnemen van een assessment. Voor nieuwe klanten geldt zelfs dat we twee assessments ter waarde van in totaal €350,- verstrekken!

5. Lukt het zelf niet om iemand te vinden? Vraag hulp aan een pro!

Probeer op alle mogelijkheden jouw nieuwe collega te vinden: zet de vacature op LinkedIn, gebruik Facebook of zet je vacature op een vacaturesite. Benut ook jouw netwerk als het gaat om het vinden van een nieuwe medewerker. Via via vind je misschien wel de medewerker die het beste bij jouw onderneming past.

Lukt het echt niet om je eerste personeel zelf te werven? Het is misschien een open deur maar neem dan een partij in de arm die gespecialiseerd is in de werving van personeel. Let er bij zo’n samenwerking wel op dat de specialist er eentje is die goed bij jou past. Check in welke branche een recruiter vooral opereert, wat voor kandidaten hij normaal gesproken zoekt en ga op zoek naar referenties. Het kost wel wat geld, maar misschien kost het op deze manier wel veel minder van jouw kostbare tijd!

Wil jij nog meer weten over eerste personeel werven? Lees onze blog met 10 tips voor personeel werven.

Wat komt er kijken bij het aannemen van je eerste personeel?

Er komt heel veel kijken bij het aannemen van je eerste medewerker. Je moet veel regelen zodat je de meest professionele werkgever wordt voor jouw collega. Er zijn een aantal praktische en administratieve zaken waar je rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst
  • Het inrichten van de loonadministratie. Weet je niet hoe dit werkt? Schakel dan met een specialist.
  • Val jij met jouw bedrijf onder een cao? Onderzoek dan wat de verplichte arbeidsvoorwaarden zijn die daarbij horen, bijvoorbeeld een bepaalde pensioenregeling.
  • Als werkgever loop je grote risico’s als het gaat om ziekte van je medewerker. Sluit hiervoor een goede verzekering af.
  • Zorg ervoor dat de voorwaarden van de samenwerking tussen jou en je medewerker in een arbeidsovereenkomst worden vastgelegd die juridisch up-to-date is. Als je dit aan het begin van het dienstverband meteen goed regelt, bespaart dat je in de toekomst wellicht veel kopzorgen. Gebruik niet de eerste de beste arbeidsovereenkomst die je online vindt, maar laat je adviseren door een specialist.

Wil jij niks missen als je jouw eerste medewerker gaat aannemen? Download dan onze gratis checklist over personeel aannemen!

eerste-personeel-werven-en-uitbesteden

Eerste personeel werven en jouw personeelszaken: uitbesteden of zelf doen?

Je eerste personeel werven en je personeelszaken professioneel aanpakken: zoals je hierboven kunt lezen is het allemaal niet zo makkelijk. Steeds meer ondernemers kiezen er daarom voor om hun personeelszaken uit te besteden. Zij beslissen om niet zelf aan de slag te gaan met deze ingewikkelde materie maar het over te laten aan een expert. Zo kunnen ondernemers bezig zijn met waar zij goed in zijn!

Personeelszaken uitbesteden, hoe dan?

Voor kleinere ondernemingen loont het vaak om alle administratieve taken omtrent het werkgeverschap over te geven aan een professional. Er zijn veel verschillende taken die horen bij het werkgeverschap. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het opmaken van arbeidscontracten
  • Het bijhouden van een juiste salarisadministratie
  • Het opmaken van salarisstroken en jaaropgaves
  • Je moet altijd op de hoogte zijn van actuele wet- en regelgeving omtrent arbeidsrecht
  • Je moet weten wat je moet doen als iemand ziek is, stappen omtrent Wet Verbetering Poortwachter
  • Het inregelen van secundaire arbeidsvoorwaarden

Als je jouw personeelszaken uitbesteedt, hoef je nooit meer bezig te zijn met deze taken! Er zijn verschillende manieren om jouw personeelszaken uit te besteden. Je kunt de loonadministratie uitbesteden, een uitzendbureau inschakelen als je zelf echt geen medewerker kunt vinden of werken met een goedkopere en tegelijkertijd uitgebreidere payrollconstructie. De grootste verschillen tussen deze drie varianten lees je in deze blog.

Eerste personeel werven een eitje met onze tips!

Wil jij je eerste personeel werven maar weet je niet hoe je dit het beste kunt aanpakken? In onze gratis whitepaper lees je 10 praktische tips die het zeker makkelijker voor jou maken. Wil jij de personeelszaken rondom jouw eerste medewerker het liefst zo snel mogelijk uitbesteden? Dan vertellen we je graag wat de mogelijkheden zijn van onze dienstverlening voor jouw bedrijf!

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks onze updates, whitepapers en uitnodigingen voor events.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.