Wat is de toegevoegde waarde van payrolling na de WAB?

De laatste 10 tot 15 jaar heeft payrolling een structurele plek ingenomen als manier om invulling te geven aan het werkgeverschap. Werkgeven is complexe materie en een payrollbedrijf neemt op dit vlak veel werk uit handen. De laatste jaren is er in de wetgeving duidelijker geworden over wat payrolling wel en niet is. Zeker met de introductie van de WAB is er het een en ander veranderd. In deze blog gaan we dieper in op de vraag: ‘Wat is de toegevoegde waarde van een payrollbedrijf na invoering van de WAB’?

wat-is-payrolling

Wat is payrolling?

Payroll heeft alles te maken met het werkgeverschap. Wanneer je een medewerker gaat aannemen kun je hem of haar bij de payroller op contract zetten. Het payrollbureau wordt daardoor juridisch werkgever van jouw personeel. Toch blijft de betreffende medewerker altijd enkel bij jouw bedrijf werkzaam.

Jij zoekt de juiste medewerker en het payrollbedrijf zorgt voor de rest. En dan hebben we het over een arbeidsovereenkomst, het payrollbedrijf neemt de salarisadministratie voor zijn rekening, draagt pensioen af en neemt het complete ziekterisico uit handen. Alle administratieve rompslomp die komt kijken bij het werkgeverschap geef je dus eigenlijk uit handen als je werkt met een payroll bedrijf!

payrolling-wab

Payrolling na de WAB

Op 1 januari 2020 is de WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans) in werking getreden. Een wet die vast personeel aantrekkelijker moet maken. Een wet die er ook voor zorgt dat medewerkers vanaf dag 1 transitievergoeding gaan opbouwen. En een wet die de ketenregeling verruimt naar 3 contracten in 3 jaar en een wet met strengere regels voor oproepkrachten. Kortom: werkgeven is niet direct veel makkelijker geworden!

De WAB is ook een wet die een duidelijk onderscheid maakt tussen payrolling en uitzenden. De payrollbranche is hiermee behoorlijk opgeschud en partijen die hun bestaansrecht voornamelijk haalden uit het bieden van meer flexibiliteit in arbeidscontracten voor hun opdrachtgevers hebben veel last van de nieuwe wetgeving. Veel van deze partijen hebben zich het laatste jaar omgevormd naar een half uitzendbureau waarbij de opdrachtgever de vacature bij het payrollbedrijf moet uploaden om dan toch mogelijkheden te behouden op meer flexibiliteit in contracten. Wij als Mettom geloven hier totaal niet in en hebben duidelijk de keuze gemaakt voor payrolling. 100% payroll noemen we dat. Doen waar we goed in zijn en invulling geven aan de mogelijkheden zoals bepaald in de wet. Niet op of over het randje maar maximale ontzorging van onze klanten op het gebied van werkgeverschap.

Wil je weten wat de verschillen zijn tussen payroll en uitzenden? Check onze blog hierover!

Werkgeluk-Mettom

Mettom en goed werkgeverschap

Mettom heeft vanaf de oprichting in 2011 volledig ingezet op het ontzorgen van haar opdrachtgevers en het op een juiste manier invulling geven aan goed werkgeverschap. Wij nemen dit heel serieus door goede secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden zoals een passende aanvullingsverzekering bij langdurige ziekte, een eigen digitale leeromgeving en veel kortingen op verzekeringen en uitjes. Dat payrolling nu een specifiek kader heeft gekregen juichen wij alleen maar toe!

Werkgeven blijft een vak apart, zowel voor als na de WAB. Wij zeggen wel eens: als je een website nodig hebt dan ga je naar een websitebouwer, als je je tuin wilt laten doen dan ga je naar een hovenier maar als je personeel gaat aannemen dan rommel je zelf maar wat aan. En de grootste risico’s zijn gemoeid met personeel. Want stel dat je medewerker langdurig ziek wordt? Al ooit becijferd wat dat kost? Je hebt vaak met 5 tot 7 instanties (salarisverwerker, verzuimverzekeraar, arbodienst, jurist, pensioen, etc.) te maken dus tel maar uit. Voor allemaal ben je een kleine speler en krijg je dus niet de scherpste prijs. Bij Mettom is dat wel anders: omdat wij op grote schaal kunnen inkopen ben je bij ons verzekerd van een eerlijke prijs die je betaalt voor alle zaken omtrent jouw personeel.

Samenwerken Mettom?

Mettom voelt als een HR-collega bij jou op de werkvloer. Wij zijn er om te sparren over diverse zaken, behoeden je voor onverwachte risico’s en brengen overzicht in de wereld van HR. Uiteraard bieden we aan de medewerkers naast tijdelijke arbeidsovereenkomsten ook contracten voor onbepaalde tijd. We maken werkgeven makkelijker. Dat deden we altijd al en dan blijven we doen. Zowel voor als na de WAB.

Sta jij op het punt om je eerste medewerker aan te nemen? Of heb je onlangs te maken gehad met langdurig ziekteverzuim en heb je hiervan je buik wel vol? Of vraagt je medewerker om een pensioenregeling maar weet je niet hoe dit aan te pakken?

Neem snel contact met ons op en wij praten je in een half uurtje bij over de mogelijkheden!

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks onze updates, whitepapers en uitnodigingen voor events.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.