Payrollmedewerkers: je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van deze term, maar wat zijn payrollmedewerkers nu eigenlijk precies?

Wat zijn payrollmedewerkers?

Payrollmedewerkers zijn medewerkers die werken voor een bedrijf maar die juridisch gezien in dienst zijn van het payrollbedrijf. Dit betekent voor de payrollmedewerkers onder andere het volgende:

  • De payrollmedewerkers ontvangen hun arbeidsovereenkomst van het payrollbedrijf
  • Een payrollmedewerker ontvangt zijn of haar salaris van het payrollbedrijf
  • De loonstroken en jaaropgaven worden vanuit het payrollbedrijf naar de payrollmedewerker gestuurd.

De payrollmedewerker is dus juridisch gezien in dienst van het payrollbedrijf maar werkt exclusief voor het bedrijf dat samenwerkt met het payrollbedrijf. Tegelijkertijd neemt het payrollbedrijf alle administratieve taken over zodat de ondernemer hier niet meer over na hoeft te denken.

Wat zijn voordelen voor payrollmedewerkers?

Omdat het payrollbedrijf specialist is in werkgeven, krijgen zowel de ondernemer als de payrollmedewerkers te maken met verschillende voordelen. De voordelen voor de payroll medewerkers zijn de volgende:

  • Een arbeidsovereenkomst die juridisch gezien goed in elkaar zit
  • Salarisstroken en jaaropgaves
  • Tijdige betaling van jouw salaris, iedere keer op een vaste datum
  • Deskundige begeleiding bij ziekte
  • Opleidingsmogelijkheden
  • Collectiviteitskortingen
  • WGA-aanvullingsverzekering
  • Kortingen op uitjes in Nederland

Wat zijn verschillen tussen payrollmedewerkers en eigen personeel?

Eigenlijk zijn er niet zoveel verschillen tussen payrollmedewerkers en eigen personeel. Omdat het payrollbedrijf alle arbeidsvoorwaarden volgt (en moet volgen) als die eigen personeel ook zou krijgen, is alles perfect geregeld voor de payrollmedewerker. Voor de payrollmedewerker verandert er dus bijna niks als een ondernemer gaat werken met een payrollbedrijf. Vaak zijn de arbeidsvoorwaarden bij kleinere werkgevers beter geregeld bij een payrollbedrijf dan wanneer de ondernemer zelf personeel in dienst zou nemen. Dit komt doordat het voor kleinere werkgevers lastiger is om een goede pensioenvoorziening af te sluiten, het moeilijk is om goede opleidingsmogelijkheden te bieden en doordat het bedrijf bijvoorbeeld de middelen niet heeft om een WGA-aanvullingsverzekering af te sluiten.

Meer weten over payrolling?

payrolling-e-book-payrollmedewerkers

Gratis e-book waarin je alles ontdekt over payrolling

Download het gratis e-book over payrolling en ontdek vrijblijvend alles over deze dienstverlening.

wat-betekent-payrolling-voor-payrollmedewerkers

Blog: Wat betekent payrolling voor je personeel?

In deze blog leggen we je haarfijn uit wat payrolling precies betekent voor je medewerkers.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.

    9 .4
    9 .4
    Bij ons draait alles om zeer tevreden klanten.
    Sluiten