Je naamsbekendheid vergroten: dit is uiteraard een onderdeel van je marketingstrategie. Hoe bekender je wordt, hoe meer klanten je uiteindelijk krijgt. Uiteraard kun je het niet zó zwart-wit zeggen maar je naamsbekendheid speelt uiteindelijk wel mee in de groei van je bedrijf. Neem het vergroten van je naamsbekendheid daarom mee in je marketingstrategie! In deze blog lichten we 5 manieren toe om offline je naamsbekendheid te vergroten. Met voorbeelden van Mettom, zodat jij deze als inspiratie kunt gebruiken.
Wil je jouw naamsbekendheid vergroten? Als je start met ondernemen is het heel belangrijk om op veel plekken je gezicht te laten zien. Zo vergroot je meteen jouw naamsbekendheid. Bezoek daarom verschillende netwerken, zoals Netwerk Brabant. Bij veel netwerken is het mogelijk om als gast mee te gaan met iemand anders. Sluit op veel verschillende plekken aan als gast. Bij netwerken moet je vaak een elevator pitch doen. Als je op verschillende business clubs jouw pitch doet, vergroot je meteen jouw bekendheid.
Je ziet vaak veel dezelfde mensen op netwerken. Dit lijkt misschien negatief. Juist omdat je deze mensen veel spreekt en zij steeds meer op de hoogte zijn van wat jij doet zul je zien dat je herkenbaar wordt. Als mensen een positieve indruk van je hebben ga je daarnaast merken dat je ook onder mensen die je nog niet kent bekend wordt: een goede indruk zorgt ervoor dat mensen over jou vertellen bij andere netwerken!
Heb jij nog geen ervaring met netwerken of kun je wel wat hulp gebruiken? Lees dan onze 10 tips voor effectief netwerken!
Het sponsoren van een lokale voetbalclub of, wat groter, een business club in jouw favoriete voetbalstadion kan zorgen voor meer naamsbekendheid. Hoewel de resultaten van sponsoring moeilijk te meten zijn durven we wel te zeggen dat sponsoring zorgt voor naamsbekendheid.
Probeer bij sponsoring er altijd voor te zorgen dat je op de één of andere manier jouw sponsorschap kunt activeren. Hiermee bedoelen we dat je eigenlijk niet alleen moet gaan voor een logo’tje in het clubblad. Als Mettom sponsoren we ook verschillende clubs. De activatie van de sponsorschappen doen we bij Mettom op onder andere de volgende manieren:
Een mooie set promotiematerialen die jij kunt gebruiken voor jouw bedrijf is een investering die het geld meer dan waard is. Zorg er wel voor dat je onderscheidende en ludieke promotiematerialen laat maken. Bij Mettom hebben we bijvoorbeeld de Mettom Button. Wanneer iemand een succes behaalt kan hij op deze button ‘rammen’ en vervolgens klinkt er een enthousiasmerend deuntje. Wat wij zien is dat deze button op heel veel bureaus blijft liggen en dat deze veelvuldig gebruikt wordt. Ook zien we dat deze button veel op social media wordt gedeeld. Een win-winsituatie dus.
Ook spelen we vaak in op actualiteit: vorig jaar was het een paar dagen snikheet en op dat moment hebben we twee van onze payrolladviseurs op pad gestuurd met een ijscokar (die we weer huurden bij een van onze klanten). Deze payrolladviseurs bezochten onze buren op Strijp-S met een lekker ijsje. Dit werd super gewaardeerd, online gedeeld en hier zijn zelfs verschillende afspraken uit gekomen!
In de tijd waarin we nu leven kunnen we ook nog onze naamsbekendheid vergroten middels promotiemateriaal. Zo hebben we ‘Opkikker-kaartjes’ naar onze ‘buren’ op Strijp-S en verschillende prospects gestuurd. Ook dit wordt meteen goed ontvangen.
Kortom: zorg voor ludiek promotiemateriaal en speel in op de actualiteit!
Een evenement organiseren… je denkt misschien: daar heb ik geen geld voor! Een evenement kan ook iets kleins zijn! Organiseer bijvoorbeeld een workshop waarin je meer vertelt over jouw specialisme. Of een tafelvoetbaltoernooi als dit aanspreekt binnen jouw afzetgebied. Bij Mettom zijn we gericht op groei. Daarom organiseren wij iedere 8 weken een groeisessie. Hiermee hebben we per sessie ongeveer 20 prospects bij ons op kantoor. Klein evenement, kost bijna niks! Wel bereik je hier weer andere mensen mee. En als je het goed inricht praten mensen hierover met anderen. Je zult zien dat je ook een andere groep bereikt dan alleen de bekende prospects.
In de huidige tijd is het misschien lastiger om een evenement te organiseren. Daarom maken we een klein uitstapje naar online: een workshop of presentatie kun je ook gemakkelijk in een webinar gieten. Een heel laagdrempelige manier om mensen te bereiken.
Heb je echt iets te vieren? En heb je een mooi budget over voor een grootser evenement? Organiseer dan een relatie-event voor jouw relaties. Pak het goed aan: catering, een mooie locatie en een goede spreker. Jouw relaties vinden dit zeker interessant en als je het echt goed aanpakt wordt hier over gepraat. Hierdoor wordt jouw naamsbekendheid weer vergroot. Bij Mettom hadden we in 2018 een klantevent. Hier kwamen meer dan 200 relaties op af en hier wordt nu nog steeds over nagepraat. Een groot succes dus.
Over bladen en magazines zijn de meningen verdeeld. En dat is ook niet zo gek, want het kost soms veel geld om in een blad te adverteren. Wanneer je écht relevante magazines kunt vinden loont het soms toch om hier een budgetje voor vrij te maken. Denk, als je in jouw regio opereert, niet meteen te groot. Een lokaal ondernemersblad kan ook al goed werken. Zo hebben we bij Mettom ooit een paar pagina’s in de FRITS ‘ingekocht’ en hier hebben we vanuit onze relaties veel reacties op gekregen. Zowel offline als online. Je ziet dat dit elkaar weer versterkt. Onze relaties deelden het bericht op hun social media en zo weet je zeker dat mensen buiten je netwerken dit ook zien.
Voordat je jouw budget uitgeeft aan advertenties moet je eerst goed weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Leest hij de FRITS? Of kijkt hij vaker in Licht op Eindhoven? Of leest jouw doelgroep überhaupt geen bladen? Als je dat weet, weet je of en hoe je moet investeren in advertenties.