Personeel werven: in de huidige tijd is dit een uitdaging voor veel ondernemers. Er zijn veel meer vacatures dan dat er personeel beschikbaar is. Er is een ware jacht op talentvol personeel. Als werkgever is het dus een hele opgave om de juiste medewerker te vinden en binnen te halen. Vind jij het lastig om personeel te werven? Hieronder delen we 10 tips voor het werven van personeel met je!
Heb je personeel nodig? Zorg dat je, voordat je jouw vacature gaat schrijven, een duidelijk functieprofiel opstelt. Omschrijf gedetailleerd wat voor soort persoon je zoekt, welke kennis hij/zij moet hebben en aan welke andere eisen hij/zij moet voldoen. Bedenk heel goed wat voor soort persoon jouw team het beste aan zou vullen en omschrijf dit. Als je vervolgens je vacature schrijft voor het werven van personeel, neem hierin dan de belangrijkste punten uit het functieprofiel mee. Neem in je vacature ook duidelijk op wat jouw toekomstige medewerker moet gaan doen en welk verschil hij/zij gaat maken binnen jouw organisatie. Zo schep je de juiste verwachtingen en zit je straks aan tafel met iemand die waarschijnlijk goed binnen je bedrijf past.
Neem jij je eerste medewerker aan? Download onze gratis checklist!
Denk bij het vacature schrijven niet alleen aan naar wat voor soort kandidaat je op zoek bent maar ook aan wat een medewerker bij jou kan komen halen. Zoek je bijvoorbeeld een net afgestudeerde marketeer dan vindt hij/zij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen misschien belangrijk. Een parttime receptioniste vindt het mogelijk belangrijk om te weten dat er een vast contract in het verschiet ligt. Mensen vinden het heel belangrijk om te weten waar ze komen te werken en waar ze aan toe zijn. Noem dus in je vacature zeker de kernwaarden van je bedrijf en beschrijf hoe je daar inhoud aan geeft. Zo voelt een potentiële medewerker bij het lezen van de vacature meteen of hij/zij binnen je organisatie zou passen.
Wie jouw bedrijf is en wat je kernwaarden zijn kun je ook op een andere manier laten zien dan alleen in een algemene vacature. Om, bij het werven van personeel, je bedrijf meer persoonlijkheid te geven kun je een van je huidige collega’s aan het woord laten die al een tijdje werkzaam bij je is. Hij/zij kan een reëel beeld geven van jouw bedrijf, de sfeer en de werkzaamheden. Je kunt dit natuurlijk ook doen door een korte video te maken. Dit werkt erg sprekend en je hebt met een video vaak een groter bereik op bijvoorbeeld LinkedIn.
Ondernemen met Personeel schreef trouwens een blog met tips voor het gebruik van video voor het werven van personeel! Lees deze even als je met video aan de slag gaat!
Jouw huidige medewerkers kunnen naast een rol in een vacaturefilmpje een grotere rol spelen binnen het sollicitatieproces. Vraag of zij vanuit hun eigen netwerk kandidaten zouden kunnen aandragen. Omdat je huidige medewerker een kandidaat al kent, heb je meteen een goede referentie. Je kunt natuurlijk ook je medewerkers vragen of zij de vacature willen delen via bijvoorbeeld LinkedIn. Als 10 medewerkers allemaal 500 connecties hebben dan hebben zij samen een minimum bereik van 5.000 personen. Tot slot is het goed om je huidige medewerkers een rol te geven binnen de sollicitatiegesprekken. Zij moeten iedere dag met de nieuwe collega aan de slag, dus zij hebben misschien beter zicht op wat voor soort persoon bij de organisatie past.
Als 10 medewerkers allemaal 500 connecties hebben dan hebben zij samen een minimum bereik van 5.000 personen. Gebruik dus het netwerk van je collega’s!
Wist je dat als je LinkedIn inzet voor het werven van personeel je gericht een gesponsorde vacature kunt delen? Het kost wel wat geld, maar je kunt wel focussen op onder andere een bepaalde branche en werkervaring. Met een Premium account kun je trouwens ook zelf actief op zoek en filteren op allerlei variabelen. Op deze manier kom je mogelijk ook meteen met de juiste persoon in contact!
Ben je actief in een fysiek netwerk? Probeer dit netwerk dan eens te benutten in jouw zoektocht naar de ideale medewerker. Vraag, als je een zoekvraag gaat stellen binnen jouw netwerkclub, eens niet om directeur X van bedrijf Y maar beschrijf precies wat voor soort medewerker jij voor welke functie zoekt. Wellicht brengt een van jouw mede-ondernemers je wel in contact met degene die jij zoekt. Ben jij niet actief in een fysiek netwerk maar zou je dit wel willen? Lees dan onze blog met 5 interessante business clubs in Brabant!
De uitstraling van jouw bedrijf, zowel online als offline, is super belangrijk bij het werven van personeel. Laat online zien waar jouw bedrijf voor staat door verschillende soorten content te delen. Laat bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen binnen jouw bedrijf zien of deel een interview met een van je collega’s. Offline zorg je ervoor dat je bijvoorbeeld zelf events organiseert die precies uitstralen waar jij voor staat. Wanneer je een goed beeld geeft van jouw bedrijf blijft dit hangen en als dit beeld aansluit op wat jouw potentiële medewerker zoekt heb je eerder een collega die goed past bij jouw organisatie.
Heb je goede reacties op je vacature ontvangen? Dan is het tijd voor het sollicitatiegesprek. Wacht niet te lang met het uitnodigen van kandidaten in de huidige krappe markt. Goede kandidaten hebben namelijk meerdere opties! Houd tijdens het sollicitatiegesprek het functieprofiel dat je eerder opstelde altijd in gedachten. Vraag ook zeker naar de behoeftes van de kandidaat als het gaat om het arbeidsvoorwaardenpakket. De één heeft liever een wat hoger loon terwijl de ander bijvoorbeeld liever meer vakantiedagen heeft.
Heb jij hulp nodig bij het voeren van sollicitatiegesprekken? Download de whitepaper!
Ben je nu niet op zoek naar personeel? Je kunt op je website altijd een open vacature vermelden. Bij Mettom hebben we dit ook standaard. Door je als bedrijf open te stellen voor open sollicitaties krijg je misschien wel reacties binnen van getalenteerde personen die je op een later moment een baan aan kunt bieden. Zo wordt in de toekomst personeel werven een peulenschil. Let op: vraag in het kader van de AVG wel altijd of je een sollicitatie mag bewaren!
Door je als bedrijf open te stellen voor open sollicitaties krijg je misschien wel reacties binnen van getalenteerde personen die je op een later moment een baan aan kunt bieden.
Lukt het écht niet om zelf personeel te vinden? Waarschijnlijk een open deur maar neem dan een partij in de arm die gespecialiseerd is in de werving van personeel. Let er bij het kiezen van een samenwerkingspartner wel op dat deze goed bij je past. Check in welke branche de recruiter vooral opereert, wat voor kandidaten hij normaal gesproken zoekt en ga op zoek naar referenties. Er zijn veel verschillende manieren om personeel te werven maar lukt het jou niet, vertrouw dan op een recruiter!
Met bovenstaande tips in je achterhoofd kan het werven van personeel zomaar een peulenschil worden. Ben jij nog niet overtuigd en wil je meer manieren om personeel te werven? De Kamer van Koophandel heeft hier een interessant artikel over geschreven! Kunnen wij jou helpen met de invulling van het arbeidsvoorwaardenpakket van jouw medewerkers? We werken graag met je samen middels een payroll constructie. Wil jij zelf aan de slag met je personeelszaken? Zorg dan wel dat alles goed geregeld is en download onze gratis checklist personeel aannemen!