Netwerken… voor de één een bezigheid die vanzelf gaat maar voor de ander een ware struggle. Het opbouwen van een netwerk is echter wel heel belangrijk om jouw bedrijf te laten groeien! Je hebt misschien wel helder waar jouw potentiële klanten zitten maar met een groot netwerk is het makkelijker om deze prospects te bereiken. We helpen je graag met een deel van netwerken, namelijk elevator pitch tips speciaal voor jou.
In dit artikel gaan we graag dieper in op een van de onderwerpen die we in de whitepaper behandeld hebben: het maken en het oefenen van een pitch. Bij succesvol netwerken hoort succesvol pitchen. Als je ooit een netwerkbijeenkomst hebt bijgewoond weet je dat dit een vast onderdeel is. Onze payrolladviseurs zijn heel vaak op netwerken te vinden. Sommigen van hen zijn echte pitchtijgers! Britt, Zana en Chantal geven graag wat meer tips voor jouw pitch.
Britt, aangesloten bij de netwerkclub Ondernemers in Beweging zegt het volgende over de voorbereiding van een pitch: “Zorg ervoor dat je jouw pitch goed voorbereid hebt en deze altijd uit je mouw kunt schudden. Hoewel je misschien denkt dat je jouw pitch alleen nodig hebt bij een netwerk, kun je deze ook nodig hebben tijdens bijvoorbeeld de verjaardag van je buurjongen waar een ondernemer zit die wellicht geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Ben dus altijd voorbereid zodat je op ieder moment jouw netwerk kunt vergroten. Oh ja, die voorbereiding kun je uiteraard doen op je eigen manier maar het werkt goed om je pitch voor de spiegel te oefenen of eens voor je collega’s te doen zodat je feedback kunt krijgen op jouw verhaal.”
Zana zegt het volgende over de inhoud van een pitch: “Met een pitch vraag je de aandacht voor jouw product/dienst. Zorg er dus voor dat je kort uitlegt wat deze inhoudt en hiermee de nieuwsgierigheid wekt van de aanwezigen. Vertel in je pitch waarom de ander jouw product of dienst nodig heeft en probeer jouw verhaal in het hoofd van de ander te prenten zodat hij/zij bij jou komt om eventueel te kopen of zodat hij/zij jouw verhaal doorvertelt aan anderen.”
Chantal, aangesloten bij de businessclub van Helmond Sport over de persoonlijke touch in een pitch: “Wat volgens mij heel belangrijk is in een pitch is dat je een persoonlijk verhaal vertelt. Zo zag Daniel, een oud-collega van ons (en een echte pitchkoning!) ooit iemand haar hond uitlaten vanuit de auto. Daniel maakte van deze bizarre gewaarwording een pitch die aansloot op onze dienstverlening en die uiteraard bij iedereen bleef hangen! Ik zou ook wisselen in pitches. Je basisverhaal blijft uiteraard hetzelfde maar vertel verhalen uit de praktijk, persoonlijke verhalen. Als je iedere keer hetzelfde riedeltje opdreunt wordt het voor de luisteraars die vaker komen saai en de aanwezigen die voor de eerste keer jouw pitch beluisteren horen waarschijnlijk ook dat je altijd hetzelfde vertelt omdat het niet meer overkomt als een echt verhaal.”
We hopen dat deze tips jou helpen om je pitch te verbeteren en misschien wel een echte pitchtijger te worden! Meer weten over netwerken? Lees onze whitepaper. Wil je een keer als gast mee naar een netwerk met een van onze payrolladviseurs? Laat het ons weten! We nemen je uiteraard graag een keer mee!