Blogs - Mettom

Personeelsverloop verlagen: Onze tips voor een sterk team!

Geschreven door Britt | 12-4-2024

Personeelsverloop is onvermijdelijk en komt voor in elke organisatie, maar een te hoog verloop kan slecht zijn voor je bedrijf. Het is daarom belangrijk om inzicht te hebben in je personeelsverloop en de bijbehorende redenen van de hoeveelheid uitstroom.

Weet jij hoe hoog het personeelsverloop is in jouw bedrijf en wat de reden hierachter is? Ontdek in deze blog meer over personeelsverloop en hoe je dit zo laag mogelijk kunt houden.

 

Wat is personeelsverloop en hoe bereken je het? 

Jongere generaties veranderen steeds sneller van baan, waardoor personeelsverloop over het algemeen hoger is. Personeelsverloop kun je opdelen in verschillende vormen:

  • Extern verloop: dit bestaat uit medewerkers die de organisatie daadwerkelijk verlaten.
  • Intern verloop: de functie van een medewerker binnen de organisatie verandert.
  • Gedwongen vertrek: personeel dat is ontslagen.
  • Gewenst personeelsverloop: het vertrekken van medewerkers met weinig toegevoegde waarde voor het bedrijf.
  • Ongewenst personeelsverloop: het vertrekken van goed presterende medewerkers die een toegevoegde waarde hebben voor het bedrijf.
  • Natuurlijk verloop: medewerkers verlaten de organisatie door een niet verlengd tijdelijk contract, pensionering, arbeidsongeschiktheid of overlijden.

Het personeelsverloop wordt weergegeven als het aantal mensen dat per jaar stopt met werken bij je bedrijf, vergeleken met het totale aantal medewerkers dat je hebt. Het personeelsverloop berekenen in concrete cijfers doe je door het aantal vertrokken medewerkers te delen door het (gemiddeld) aantal medewerkers in je bedrijf. Dit vermenigvuldig je vervolgens met 100 om het verlooppercentage te krijgen. In Nederland is het gemiddelde personeelsverloop 17%.

De kosten en gevolgen van een hoog personeelsverloop

Een te hoog personeelsverloop heeft een aantal gevolgen. Denk alleen al aan de kosten die eraan verbonden zijn. Deze kosten zijn een combinatie van verschillende kostenposten: kosten voor werving van medewerkers, selectiegesprekken voeren, onboarding van nieuwe medewerkers en ga zo maar door.

Met iedere medewerker die vertrekt gaat ook kennis en ervaring verloren. Dit betekent voor je bedrijf dan ook meteen extra inspanning om nieuwe mensen te vinden en deze ook in te werken.

Wanneer een medewerker het bedrijf heeft verlaten, ligt er vaak nog werk van die betreffende werknemer. Deze werkzaamheden kun je bij jouw andere medewerker(s) neerleggen. Heb je geen andere medewerkers? Dan zul je zelf hiermee aan de slag moeten.

 

Factoren die bijdragen aan een hoog personeelsverloop

Het is belangrijk om te weten wat de redenen zijn van het vertrek van je medewerkers. Zonder dit duidelijk in kaart te brengen, is het als werkgever moeilijk om hier in de toekomst aan te werken. Hoe zorg je ervoor dat je hoog personeelsverloop voorkomt? Wanneer een medewerker vertrekt, zit hier vaak wel een reden achter. Denk bijvoorbeeld aan onvoldoende groeimogelijkheden, erkenning en de financiële compensatie voor een medewerker.

Wil jij de beste werkgever worden en verloop voorkomen? Check onze whitepaper hierover.

 

Onvoldoende groeimogelijkheden

Medewerkers willen zich blijven ontwikkelen binnen een bedrijf. Hierdoor vergroot je het werkplezier én medewerkers voelen zich meer verbonden met jouw onderneming. Daarnaast geeft het een goed en motiverend gevoel aan medewerkers. Dit zijn verwachtingen die medewerkers hebben wanneer ze ergens werkzaam zijn. Wanneer dit geen optie meer is binnen de organisatie dan besluiten je medewerkers op zoek te gaan naar andere en betere groeimogelijkheden. Je kunt als werkgever groeimogelijkheden bieden aan je medewerkers door trainingen of cursussen aan te bieden voor verschillende doeleinden. Dit past ook meteen bij goed werkgeverschap. Weet daarbij dan wel wat je medewerkers belangrijk vinden, zodat je ze ook voldoende passende uitdaging kunt bieden.

Gebrek aan erkenning

Een stukje erkenning en waardering zorgt ervoor dat jouw medewerker zich gelukkiger voelt. Dat erkenning belangrijk voor hen is, is daarom zacht uitgedrukt. Medewerkers hechten er veel waarde aan als ze het gevoel van erkenning krijgen van hun werkgever. Het werkt daarnaast ook motiverend om complimenten te geven. Je kunt je toch niet voorstellen dat een van je best presterende medewerkers onverwachts vertrekt omdat hij/zij zich niet gewaardeerd voelde? Wij geven je daarom graag als tip mee: geef je medewerkers eens een schouderklopje of een compliment! Het hoeft helemaal geen groot gebaar te zijn, maar een gemeend compliment of een bedankje is een kleine moeite.

Beperkte financiële compensatie

In lijn met gebrek aan erkenning staat het maandelijkse moment van financiële waardering voor medewerkers: het maandelijkse salaris. Als het loon van een medewerker geen stabiliteit biedt en hier geen groeimogelijkheden (meer) in zijn, dan zal deze medewerker op zoek gaan naar een baan waarbij dit wel het geval is. Het is voor medewerkers belangrijk om een realistisch groeiperspectief te hebben op financieel gebied. Mocht dit binnen een organisatie geen optie meer zijn, dan kun je als werkgever ook spelen met de secundaire arbeidsvoorwaarden om het totaalplaatje financieel aantrekkelijker te maken voor je medewerker. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Bonussen op basis van prestaties
  • Verzekeringen en kortingen op verzekeringen
  • Dertiende maand
  • Scholingsbudget, zodat medewerkers de kans krijgen om zich op bepaalde aspecten te ontwikkelen

Met goede secundaire arbeidsvoorwaarden bind je medewerkers aan jouw bedrijf. Heb jij dit goed geregeld?

Strategieën om personeelsverloop te verminderen

Weet jij hoe tevreden jouw medewerkers over het algemeen zijn? Wij raden je aan om evaluaties te doen met je personeel. Dit kan door middel van een gesprek, maar het kan ook een enquête zijn die je in laat vullen. Om de meest bruikbare inzichten te krijgen is het van belang om de eerdergenoemde factoren die bijdragen aan een hoog personeelsverloop te verwerken in de evaluatie. Op deze manier krijg je inzicht in de behoeften van je medewerkers en knelpunten die zij ervaren.

Deel vervolgens de belangrijkste resultaten met je personeel en laat ze weten wat er naar aanleiding van de resultaten gaat veranderen. Zo laat je blijken dat je geeft om de meningen van je personeel en dat je graag naar ze luistert om interne zaken te verbeteren.

Houd je personeel bij je door in ze te blijven investeren op verschillende vlakken. Geef ze eens een complimentje en denk aan hoe je ze op financieel vlak ook kunt blijven stimuleren. Dat zorgt gegarandeerd voor minder personeelsverloop dus een gezonder en succesvoller bedrijf!