Als ondernemer jouw bedrijf vol energie opstarten en succesvol ondernemen, jij bent een ondernemer die wil groeien met zijn bedrijf! Groeien met je bedrijf is spannend, want het brengt weer onderdelen van het ondernemerschap met zich mee waar je nog niet eerder mee te maken kreeg. Door in te zetten op groei word je echter een succesvol ondernemer: jij gaat ervoor zorgen dat je jouw doelen behaalt en de beste wordt in jouw vakgebied! Maar uit welke onderdelen bestaat succesvol ondernemen en waar dien je allemaal rekening mee te houden? We nemen je graag mee!


netwerken-pillar-groeien-met-je-bedrijf

1. Bedrijfsgroei via netwerken en alles wat daarbij komt kijken

Een groot netwerk opbouwen is een voorwaarde om door te groeien als bedrijf. Je weet ongetwijfeld wie jouw ideale klant is, maar het is ook belangrijk dat je deze ideale klant kunt vinden. Door gebruik te maken van een groot netwerk is het gemakkelijker om deze potentiële klant te bereiken. Door effectief netwerken kom je met veel mensen in contact die kunnen fungeren als een soort ambassadeur van jouw bedrijf. Zo kun jij groeien als bedrijf.

Tips effectief netwerken voor bedrijfsgroei

De belangrijkste tips voor een goede netwerkbijeenkomst zijn volgens ons de volgende:

Welk netwerk kies ik om mijn bedrijf te laten groeien?

Er zijn ontzettend veel netwerken waar jij nieuwe connecties kunt opdoen om te groeien als bedrijf. Kijk bijvoorbeeld eens bij BNI Brabant of er een chapter bij jou in de buurt is waar je kunt aansluiten voor een netwerkontbijt. Netwerkers staan altijd open om nieuwe mensen te leren kennen. Door als gast aan te sluiten leer je ook veel nieuwe mensen kennen. Door verschillende netwerkclubs af te gaan, kom je er ook achter welk netwerk het beste bij jou past.


Door als gast aan te sluiten bij verschillende netwerken leer je veel nieuwe mensen kennen en ontdek je welk netwerk bij je past.

Sommige mensen zijn echte ochtendmensen en vinden het heerlijk om voordat de officiële werkdag begint al naar een netwerkontbijt te gaan om zo een effectieve dag te hebben. Anderen vinden het juist fijner om in de avond naar een netwerkdiner te gaan en daar nieuwe mensen te ontmoeten. Kijk in dat laatste geval dan zeker eens bij Netwerk Brabant of je daar in de regio Breda, Tilburg of Eindhoven een keer kunt aansluiten.

Bij Mettom zijn we ook zeer actief op het gebied van netwerken. We zijn ervan overtuigd dat het bijdraagt aan de groei van je bedrijf. Wil je dus een keertje mee als gast? Schroom dan zeker niet om aan een van onze payrolladviseurs te vragen of je een keer als gast mee kunt naar bijvoorbeeld BNI. Je zult versteld staan hoeveel aanbevelingen er tijdens een netwerkbijeenkomst over de tafel gaan en hoe goed iedereen elkaar wil helpen om te blijven groeien als bedrijf.

doelen-stellen-netwerken-om-te-groeien-met-je-bedrijf

Doelen stellen voor een netwerkbijeenkomst

Stel jezelf een doel voordat je naar een netwerkbijeenkomst gaat. Wanneer je met jezelf afspreekt dat je minimaal drie afspraken uit je avond netwerken wilt halen, ga je veel efficiënter met je tijd om. Bekijk ook zeker van tevoren wie er allemaal op de bezoekerslijst staan. Wie weet zie je al dat er een paar interessante mensen komen die je absoluut wilt spreken. Een goede voorbereiding en het stellen van doelen helpt je om je tijd goed te benutten. Netwerken is namelijk erg leuk, maar ook tijdrovend.

Lukt het je om al je gestelde doelen tijdens een netwerk te halen? Dan ben je in ieder geval alvast goed bezig met effectief netwerken! Maar stel jezelf bij een volgend netwerk dan weer een ambitieuzer doel. Zo blijf je jezelf uitdagen en houd je plezier in het netwerken. Op deze manier gaat netwerken je ook zeker helpen bij de groei van je bedrijf.

Verbinden en aanbevelingen

Ga niet naar een netwerk om alleen maar te halen. Het is ook heel erg belangrijk om andere ondernemers met elkaar te verbinden en goede aanbevelingen te geven. Wanneer jij iemand aan een goede lead kan helpen, zal diegene ook zeker aan jou blijven denken. Misschien duurt dit wel een tijdje dus je moet wel een beetje geduld hebben. Netwerken heeft namelijk tijd nodig. Bij effectief netwerken ben je ook bezig met de zichtbaarheid van je bedrijf, maar je zult merken dat wanneer jij vaker jouw verhaal doet en je overal je gezicht laat zien er een vertrouwensband ontstaat.

Door tijdens netwerken ook andere ondernemers actief aan elkaar te verbinden zal de vertrouwensband alleen maar sterker worden!

Door tijdens netwerken ook andere ondernemers actief aan elkaar te verbinden zal de vertrouwensband alleen maar sterker worden. Onder aan de streep levert dit jou misschien niet direct iets op, maar het helpt je in ieder geval wel om de gunfactor te krijgen. Het geven van aanbevelingen aan andere ondernemers helpt je dus zeker om ook jouw bedrijf te laten groeien. Luister dus goed naar wat andere ondernemers zeggen en waar ze naar op zoek zijn, want misschien is iemand wel op zoek naar iemand uit jouw netwerk en kun je gemakkelijk twee mensen aan elkaar verbinden.

opvolgen-contacten-netwerk-groeien-met-je-bedrijf

Het opvolgen van contacten

Om op een effectieve manier met al je nieuwe contacten om te gaan is het verstandig om je netwerkbezoek op te volgen. Voeg nieuwe contacten toe op LinkedIn (inclusief een persoonlijke tekst), zet de contactgegevens van de visitekaartjes in je systeem, bel nog eens na om een afspraak te maken voor een kop koffie of zoek in iemand zijn LinkedIn naar eventuele interessante via-via-contacten. Je zult merken dat bijna iedereen openstaat om een kop koffie te drinken om nader kennis te maken en wie weet kun je ook nog iets voor elkaar betekenen. Durf elkaar ook te vragen om een contact of vraag “Mag ik die buurman van jou eens bellen en jouw naam noemen, want ik denk dat ik met onze dienstverlening echt iets voor hem kan betekenen”. Netwerkers helpen elkaar graag. Vergeet ook zeker niet om de ander te helpen als dat mogelijk is. Groeien met je bedrijf wordt makkelijker als je jouw contacten opvolgt en regelmatig contact onderhoudt!

pitchen-tips-om-te-groeien-met-je-bedrijf

Elevator pitch tijdens een netwerkbijeenkomst

Tijdens een netwerk is het belangrijk dat je kort kunt vertellen wie je bent, wat je doet en waar je naar op zoek bent in een elevator pitch. Zorg dat je dit hebt voorbereid en het op een leuke, vlotte en enthousiaste manier kunt vertellen. Een eerste keer is het misschien wel spannend, maar er zijn altijd meerdere mensen die het spannend vinden. En hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat.


Voorbereiding van de elevator pitch

Zorg dat je altijd je pitch kan opdreunen wanneer iemand je vraagt wat je eigenlijk doet. Als je daar over moet nadenken of met een moeizaam verhaal komt, zal deze potentiële klant nog wel een keertje nadenken of jij wel de juiste optie bent. Als je naar een netwerk zoals BNI gaat, moet je ook altijd je bedrijf pitchen voor de rest van de groep. Oefen je pitch daarom ook altijd, voordat je naar een bijeenkomst toegaat. Daarnaast weet je nooit wanneer je iemand tegenkomt die jou misschien kan helpen met je business. Het is daarom sowieso fijn als je jouw elevator pitch zo uit je mouw kunt schudden.

elevator-pitch-tips-groeien-met-je-bedrijf

Opbouw elevator pitch

Om een goede elevator pitch te kunnen houden is het van belang dat je structuur hebt in je verhaal. Je kunt de volgende opbouw van een pitch volgen:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Focus op het probleem dat er is.
  • Laat zien hoe jij een oplossing biedt voor het probleem
  • Wat is jouw toegevoegde waarde?
  • Stel een vraag over waar je naar op zoek bent of hoe iemand jou kan helpen.

Kies een kernboodschap

Om een duidelijke boodschap te communiceren is het belangrijk om geen details te pitchen, want dat onthouden de mensen die naar je pitch luisteren meestal toch niet. Kies daarom voor een duidelijke kernboodschap. Wanneer je deze kernboodschap een paar keer herhaalt tijdens je pitch blijven de woorden die je zegt ook beter hangen. Probeer de kern van je boodschap bijvoorbeeld te noemen in je opening, in het midden en bij de afsluiting van je elevator pitch. Uiteraard hoef je dit niet op precies dezelfde manier te zeggen, maar zorg dat de strekking van je boodschap hetzelfde is.

Variatie en creativiteit in je pitch

Zorg dat je elke week een andere pitch hebt. Iedere week een net iets andere opening of een compleet ander verhaal maakt al een wereld van verschil. Wanneer je altijd dezelfde pitch hebt, wordt het voor de mensen die hem elke week horen saai. Dat is natuurlijk voor jezelf niet leuk, maar ook niet voor al je potentiële ambassadeurs. Daarnaast kan een bepaald publiek A ook vragen om een andere pitch dan publiek B. Zorg dus dat je meerdere pitches hebt en laat zien hoe uniek en creatief jij bent!

Zorg dat je elke week een andere pitch hebt. Iedere week een net iets andere opening of een compleet ander verhaal maakt al een wereld van verschil.

Een elevator pitch is spannend: relax!

Het is voor veel mensen ontzettend spannend om een pitch voor een grote groep mensen te geven. Uiteraard wil je het zo goed mogelijk doen en misschien ben je het ook wel niet gewend om voor een grote groep te spreken. Probeer toch relaxt te blijven. Vertrouw op jezelf, want jij weet waarschijnlijk heel goed waar je over praat en wat je wilt gaan zeggen. Als je je goed hebt voorbereid gaat het ongetwijfeld een succes worden! Groeiende ondernemers zijn ondernemers met lef!


Tips-voor-leads-genereren-groeien-met-je-bedrijf

2. Klanten vinden en binden als onderdeel van jouw groeistrategie.

Als je wilt groeien met je bedrijf is het genereren van nieuwe leads een voorwaarde. Wanneer je een grote vijver hebt met veel leads kun je deze prospecten op een gegeven moment warm maken voor jouw product of dienst en hen omzetten naar waardevolle klanten! Maar hoe ga je deze klanten vinden? En hoe behoudt je ze vervolgens als jouw klanten? Volgens ons is het genereren van goede leads echt een voorwaarde voor succesvolle bedrijfsgroei!

Tips voor leads genereren

Hoe zorg je ervoor dat je meer en betere leads gaat genereren? De belangrijkste tips voor leadgeneratie zijn volgens ons de volgende:

Verdiep je in jouw klant

Het is als groeiend bedrijf heel belangrijk om relevant te zijn voor potentiële klanten. Jij moet zorgen dat je een probleem oplost voor de klant, jouw klant loopt ergens tegenaan en jij gaat hem daarbij helpen. Bekijk bij je huidige klanten waarom zij voor jou hebben gekozen. Als je weet wat de koopsignalen zijn bij jouw prospects kun je relevant zijn met jouw verhaal richting je potentiële klant. Daarnaast weet je, als je je verdiept hebt in jouw klant, waar hij of zij aanwezig is. Hierdoor kun jij bepalen welke kanalen je in dient te zetten om jouw klanten te vinden.

Als je weet wat de koopsignalen zijn van je huidige klanten, kun je deze vertalen naar een verhaal richting jouw prospects.

Wil jij je ideale klant in beeld hebben en jouw doelgroep targetten om zo de groei van jouw bedrijf te bevorderen? Dan is het zinvol om een persona samen te stellen. Je persona is een gedetailleerde uitwerking van een fictief persoon die jouw product of dienst koopt. Je omschrijft je persona op basis van gedrag, eigenschappen en voorkeuren. Ook in je persona neem je op waar je jouw klant kunt vinden. Zo is het bepalen van een strategie om leads te genereren een stuk makkelijker.

online-leadgeneratie-toepassen-voor-bedrijfsgroei

Zet in op online leadgeneratie

Door in te zetten op online leadgeneratie zul je zien dat je uiteindelijk minder tijd besteedt aan het genereren van leads. Een goede voorbereiding is wel heel belangrijk: pas als alles online ‘goed staat’ zal online leadgeneratie opleveren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een hoge ranking hebt in Google. Wanneer je teksten op je website geoptimaliseerd zijn voor Google krijg je deze hogere ranking. Een hogere ranking zorgt ervoor dat leads uit zichzelf naar jou komen als zij op zoek zijn naar een partij zoals jij! Wil jij een hogere ranking in Google maar weet je zelf niet hoe je jouw teksten kunt optimaliseren? Zet hier dan een professionele partij voor in die jou hierbij kan helpen.

Daarnaast is een effectieve manier om leads te genereren het weggeven van interessante content voor contactinformatie. Op deze manier kun je leads die bijvoorbeeld een whitepaper hebben gedownload op regelmatige basis ‘voeden’ met content die aansluit op hun profiel en ze zo over de streep trekken om een afspraak te maken. Zo bouw je een mooie database op met prospects die je kunt benaderen. Jij laat je bedrijf groeien en je kan er weer tegenaan.

persoonlijke-benadering-leads-genereren

Oefen op koude acquisitie

Koude acquisitie kan een goede manier zijn om leads te genereren en bedrijfsgroei te realiseren. Het is voor veel mensen niet makkelijk om zomaar de telefoon te pakken en mensen te bellen die zij niet kennen. Daarom is het goed om koude acquisitie te oefenen: doe bijvoorbeeld een rollenspel met een collega die hier goed in is. Hij of zij kan jou tips geven om beter te worden in ‘koud bellen’.

Maak, als je koud gaat bellen, tijd voor je leads en zorg voor een persoonlijke aanpak. Zo maak je meteen een goede eerste indruk.

Zorg voor een persoonlijke benadering

Hoewel online leadgeneratie een goede manier is om leads te genereren is persoonlijke benadering nog steeds heel erg belangrijk. Het is makkelijker om ‘nee’  te zeggen tegen een scherm dan tegen een echt persoon. Het is dus heel belangrijk dat je, als je op zoek gaat naar leads, een mooie mix maakt van online leadgeneratie en persoonlijke leadgeneratie. Met online kun je grotere groepen bereiken maar met persoonlijke leadgeneratie ga je eerder een relatie aan met jouw prospect.

Maak gebruik van een professionele partner

Wil jij op grotere schaal afspraken om zo je bedrijf te laten groeien maar heb je absoluut geen tijd om zelf aan de slag te gaan met leadgeneratie? Mogelijk is het voor jou een goed idee om hiervoor een bureau in te schakelen dat gespecialiseerd is in leads genereren. Zij zorgen dat jouw agenda gevuld is met waardevolle afspraken en jij hoeft deze alleen nog ‘in te koppen’!

Meer weten over leadgeneratie? Download onze whitepaper met 10 tips!

cta-whitepaper
tips-voor-klantenbinding-en-groeien-met-je-bedrijf

Tips voor klantenbinding

Wanneer je klanten gevonden hebt en binnengehaald is het je taak om deze klanten natuurlijk te behouden. Een trouwe klant zorgt voor een continue omzet in jouw bedrijf én kan als ambassadeur optreden om nieuwe leads aan te dragen! Volgens ons zijn de tips hieronder de belangrijkste als het gaat om klantenbinding:

presentjes-van-mettom

Bouw een echte relatie op met je klant

Investeer tijd in het opbouwen van een echte relatie met je klant. Zorg voor persoonlijk contact, neem de tijd voor je klant en laat je klant merken dat je hem waardeert. Voor jouw klant moet het voelen alsof hij de enige is! Verras je klant met bijvoorbeeld een leuk presentje met Kerst en zorg ervoor dat je altijd een goed advies hebt voor je klant. Bij Mettom krijgt iedere klant bij aanvang van de samenwerking een Mettom Pretpas, een gewaardeerd presentje. Zet een stapje extra, dit voelen je klanten als een positieve boost voor de samenwerking.

Je kunt ook een aantal ambassadeurs kiezen onder jouw klanten. Deze klanten zet je af en toe extra in het zonnetje. Je hebt klanten die échte ambassadeurs zijn, die jou noemen bij verjaardagen en andere klanten aandragen voor je bedrijf. Definieer voor jouw bedrijf welke klanten dit zijn zodat je hen extra in het zonnetje kunt zetten en een sterke relatie kunt opbouwen.

Verzamel gegevens over je klant

Waarschijnlijk heb je voor iedere klant een dossier met standaardgegevens. Je kunt dit dossier echter ook uitbreiden met persoonlijke gegevens over je klant. Een verjaardag, een aankomende verhuizing, een succes dat je klant behaald heeft: allemaal zaken waar jij op kunt inhaken met bijvoorbeeld een leuk ansichtkaartje of een appje. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het opbouwen van een relatie met je klant: als jij je klantendossier op orde hebt weet je met welk presentje je hem gelukkig kunt maken en weet je precies hoe je op ene persoonlijke en/of professionele manier de band met je klant kunt versterken.

boeiend-bloeiend-vermoeiend

Verdeel je klanten in boeiende, bloeiende en vermoeiende klanten

Deel jouw klanten op in klanten die je boeien, die bloeien en die je vermoeien. Boeiende klanten zijn de grote klanten waarmee je prettig samenwerkt. Deze klanten wil je zeker houden. Zij zijn jouw potentiële ambassadeurs, samen met de bloeiende klanten. Bloeiende klanten zij klanten die in een groeifase zitten. Zij groeien bijvoorbeeld in hun eigen bedrijf of misschien wel in hun omzet bij jou. Deze klanten wil je ook houden. Voor deze twee groepen is klantenbinding super belangrijk. Ga hier voor deze klanten dus actief mee aan de slag.

Vermoeiende klanten kosten de meeste tijd en van deze klanten kun je eigenlijk beter afscheid nemen. Dit klinkt misschien niet positief maar vermoeiende klanten zorgen ervoor dat jij jouw positieve energie die je wilt steken in je boeiende en bloeiende klanten moet inruilen voor negatieve energie in de vermoeiende klant. Als jij oprechte aandacht wilt steken in je klantenbinding kun je er dus beter voor kiezen om deze klanten misschien niet meer te bedienen.

Maak duidelijke afspraken met je klant

Afspraak is afspraak. Dit geldt ook voor de afspraken die je maakt met je klant. Dit is misschien wel een van de belangrijkste pijlers als het gaat om klantenbinding. Als jij je niet aan de afspraken houdt, vindt je klant je onbetrouwbaar en gaat hij op zoek naar een andere samenwerkingspartner. Probeer ook verwachtingen te managen: als jij zegt dat je binnen een dag op een vraag terugkomt, wacht hier dan niet drie dagen mee. Kun je iets niet waarmaken? Zeg dit dan gewoon eerlijk. Dit wordt meer gewaardeerd dan zeggen dat je iets wel kunt en er later op terugkomen.

Afspraak = afspraak is één van de belangrijkste pijlers als het gaat om klantenbinding!

Vergeet ook niet om terugkoppeling te geven aan je klant. Als je klant vragen heeft waarvoor jij wat lijntjes moet uitzetten en je moet even pas op de plaats maken voor een antwoord, geef dit dan aan zodat je klant weet dat je ermee bezig bent.

verbinden-voor-je-klant

Probeer te verbinden

Verbinding is volgens ons heel belangrijk in een klantrelatie en als je wilt groeien met je bedrijf is verbinding zoeken en voorwaarde. Het is dan soms ook nodig om verder te denken dan alleen je eigen dienstverlening. Als je in een klantgesprek merkt dat je klant op een ander gebied behoefte heeft aan ondersteuning, probeer dan iemand uit je netwerk in te schakelen. Hierdoor denk je verder dan je eigen dienstverlening en help je jouw klant echt verder! Door dit stapje extra zorg je voor échte klantenbinding.

Wil jij meer weten over klantenbinding?


inzet-marketing-social-media

3. Marketing inzetten voor de groei van jouw bedrijf

Om je bedrijf te promoten en zo te laten groeien ga je uiteraard aan de slag met een stukje marketing. Maar weet jij waar je moet beginnen? Marketingtools en marketingmiddelen lopen uiteraard heel erg uiteen. Bij Mettom weten we uiteraard niet wat jouw budget is voor marketing en waar je wel en niet op wilt inzetten maar we nemen je wel graag mee in verschillende onderwerpen over marketing die jouw bedrijf laten groeien.

Tips voor de inzet van social media

Zet jij social media in voor jouw bedrijf? Waarschijnlijk wel. Bijna 80% van de Nederlanders is te vinden op één van de social mediakanalen dus het is ook zeer waarschijnlijk dat jouw doelgroep hier te vinden is. Met de juiste social mediakanalen kun je jouw prospect bereiken. Door de juiste inzet van social media laat je je bedrijf groeien. De belangrijkste tips zijn volgens ons de volgende:

Bepaal welk medium het beste bij je doelgroep past

Heb je nog geen social media ingezet voor je bedrijf maar wil je hiermee starten? Bepaal dan eerst welk social mediakanaal het beste bij je doelgroep past. Puur zakelijke content of content met veel kennisartikelen is vaak geschikt voor LinkedIn. Wat luchtigere content is misschien beter voor Facebook. Ben jij van plan om veel video’s en foto’s te delen omdat jouw product of dienst zo het best tot zijn recht komt én is je doelgroep ook fan van foto’s en video’s? Wellicht dat Instagram beter bij je past.

Afhankelijk van je doelgroep bepaal je natuurlijk niet alleen het medium maar ook het type content dat je plaatst. Wanneer je meerdere kanalen inzet vraagt dit ook om verschillende soorten content: polls op Facebook, kennisartikelen op LinkedIn en mooi beeldmateriaal op Instagram.

social-media-planning

Maak een social mediaplanning

Het bijhouden van een bedrijfspagina op social media kost tijd. Als je lang niet zichtbaar bent, word je online snel vergeten. Plan vaste momenten in om te werken aan social media. Het is ook handig om voor de langere termijn een social media planning te maken. De ‘simpele’ contentstukken die je al klaar hebt staan kun je vervolgens alvast inplannen met een inplantool zoals Hootsuite. Zo heb je een groot deel al klaarstaan en hoef je alleen nog aan de slag met de minder makkelijke content. Wanneer je van tevoren al weet wat je gaat plaatsen en dit ook daadwerkelijk inplant ben je op regelmatige basis zichtbaar!

Maak verschillende soorten content

Social media is dé plek om een preview te geven van je website. Heb je een interessante blog geschreven? Deel deze dan op social media maar geef niet alles weg: mensen kunnen doorklikken naar jouw website en lezen hier het hele verhaal. Het is belangrijk om niet enkel blogs te delen op social media. Ga voor een mooie mix in verschillende content. Quotes, polls, video’s, klantverhalen: allemaal voorbeelden van mooie content die je kunt delen op verschillende social mediakanalen. Let op: het maken van content voor op social media kost tijd dus houd hier rekening mee in je planning!

Ga voor een groot bereik op verschillende manieren

Op een organische manier een groot bereik creëren op social media is niet makkelijk. Bovendien is het social media landschap zo groot dat het lastig is om er met kop en schouders bovenuit te steken. Zorg ervoor dat de social media posts die jij plaatst zó uniek zijn dat anderen jouw posts liken, erop reageren of zelfs delen. Jouw bereik wordt hierdoor alsmaar groter. Ook kun je jouw collega’s inzetten voor een groter bereik: vraag iedereen een post te delen en samen heb je meteen meer mensen bereikt.

Zorg ervoor dat de social media posts die jij plaatst zó uniek zijn dat anderen jouw posts liken, erop reageren of zelfs delen.

Wanneer je bijvoorbeeld een event hebt en je wilt hiervoor een groot bereik op social media is het zinvol om te kijken naar de inzet van gesponsorde berichten. Voor een paar euro kun je op Facebook een advertentie plaatsen en voor een iets groter budget kun je LinkedIn hiervoor gebruiken. Bij gesponsorde updates kun je precies op jouw doelgroep filteren. De kans is dus heel groot dat je precies díe mensen bereikt die je wilt bereiken.

Waarschijnlijk ben je al lang bezig met social media maar we hopen je met onze tips meer inzichten te geven. Wil je meer weten over social media inzet voor bedrijven?


ondernemerschap-en-werkgeven

4. Ondernemerschap en werkgeven, de basis voor succesvolle groeibedrijven

Om jouw bedrijf te laten groeien heb je personeel nodig. Bij het aannemen van personeel zijn er veel zaken waar je als ondernemer rekening mee moet houden. Werkgeven is een vak apart en misschien weet je niet precies hoe alles werkt als het gaat om personeel aannemen. Mettom is specialist in werkgeven dus we nemen je graag mee in de ins en outs omtrent werkgeverschap!

Medewerkers aannemen: wat moet je regelen?

Wanneer je je (eerste) medewerker gaat aannemen moet je met veel dingen rekening houden. Er moet een hoop geregeld worden. Je dient met de volgende zaken rekening te houden als je een medewerker gaat aannemen:

Het vinden van de juiste medewerker

In de huidige tijd is het voor veel ondernemers moeilijk om aan goed personeel te komen. Er zijn veel meer vacatures dan dat er personeel beschikbaar is. Het begint natuurlijk met een goede vacature. Voordat je deze schrijft bepaal je het functieprofiel van jouw ideale kandidaat: omschrijf gedetailleerd wat voor soort persoon je zoekt en aan welke eisen hij of zij moet voldoen. Als je vervolgens de vacature schrijft voor het werven van personeel, neem hierin dan de belangrijkste punten uit het functieprofiel mee. Neem in je vacature het functieprofiel op en maak in je vacature en duidelijke functieomschrijving. Hierin neem je de werkzaamheden en de verantwoordelijkheden op.

Voordat je een vacature schrijft bepaal je het functieprofiel van jouw ideale kandidaat: wie zoek je en waaraan moet hij of zij voldoen?

Uiteraard kun je verschillende netwerken gebruiken voor het werven van personeel. Jouw huidige medewerkers kunnen bijvoorbeeld een rol spelen in een vacaturefilmpje. Ook kun je al jouw collega’s vragen om de vacature te delen op LinkedIn. Samen heb je al snel een groot bereik. Tot slot is het goed om jouw collega’s te vragen om actief op zoek te gaan naar een nieuwe collega: mocht hier iets uit komen dan heb je meteen een goede referentie.

Wil jij meer tips over het werven van goed personeel?

CTA PERSONEEL WERVEN
sollicitatiegesprekken-voeren-medewerker

Voeren van sollicitatiegesprekken

Wanneer je respons hebt op je vacature en je hebt een aantal kandidaten uitgekozen is het tijd om sollicitatiegesprekken te voeren. Wanneer je als werkgever een sollicitatiegesprek goed voorbereidt zorg je ervoor dat je professioneel overkomt. Jij wilt natuurlijk ook een goede indruk achterlaten! Daarnaast is het goed om een structuur aan te houden bij een sollicitatiegesprek zodat je zeker weet dat je niets vergeet. Je zou bijvoorbeeld voor deze structuur kunnen gaan:

  • Informele opwarming
  • Voorstellen van de organisatie, missie, visie en functie
  • Vragen aan de kandidaat
  • Open vragen door de kandidaat aan jou
  • Uitleg vervolg procedure
personeel-uitbesteden

Het uitbesteden van personeelszaken

Vind je het lastig wat er allemaal komt kijken bij personeelszaken? Ben je zelf niet thuis in de administratieve rompslomp die komt kijken bij het aannemen van een medewerker? Of kun je de juiste medewerker überhaupt niet vinden? Dan is het misschien een goed idee om een professional in te schakelen. Je zou dan kunnen denken aan:

  • Recruitmentbureau
  • Payrollbedrijf
  • Uitzendbureau

Recruitmentbureau

Wanneer je een recruiter inhuurt gaat hij op zoek naar de geschikte kandidaat voor jou. Zorg ervoor dat je weet in welke branche de recruiter normaal gesproken opereert, wat voor kandidaten hij zoekt en ga op zoek naar referenties. Zo ontdek je of de betreffende recruiter bij jou past en voor jou de juiste kandidaat kan vinden.

Payrollbedrijf

Een payrollbedrijf neemt alle administratieve rompslomp uit handen. Je medewerker komt op contract te staan bij het payroll bedrijf maar blijft altijd bij jou werkzaam. Het payrollbedrijf zorgt vervolgens voor salarisstroken, jaaropgaves, verzekeringen en bijvoorbeeld verzuimbegeleiding. Ook draagt het payroll bedrijf het risico voor verzuimkosten. Wanneer je zelf de juiste medeweker hebt gevonden maar zelf niet thuis bent in het werkgeverschap is een payroll constructie dus mogelijk iets voor jou. Let er trouwens op dat je de juiste keuze maakt voor een payroll bedrijf. Waar je op moet letten in de selectie van payroll bedrijven lees je hier.

Uitzendbureau

Tot slot zou je bij het uitbesteden van je personeelszaken ook nog kunnen kiezen voor een uitzendbureau. Payroll en uitzendbureau zijn niet hetzelfde, er bestaan grote verschillen. Een uitzendbureau bemiddelt tussen bedrijven die werknemers zoeken en mensen die op zoek zijn naar een baan. Aan de achterkant regelt het uitzendbureau ook alle administratie. De kosten van een uitzendbureau liggen hoger dan payroll kosten omdat je bij payroll zelf zorgt voor de werving van personeel. Bij uitzenden zorgt het uitzendbureau hiervoor. Alle verschillen tussen payroll en uitzenden lees je hier.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.