Beoordelingsgesprek: 3 tips voor jou als werkgever - Mettom

Beoordelingsgesprek: 3 tips voor jou als werkgever

Het beoordelingsgesprek: met het einde van het jaar voor de deur is het weer tijd voor het voeren van deze gesprekken met je personeel. Het gesprek voer je meestal eens per jaar met je medewerker(s). Maar hoe bereid je je als werkgever voor op dit gesprek? In deze blog geven we je 3 tips.

wat-is-een-beoordelingsgesprek

Wat is een beoordelingsgesprek?

Een beoordelingsgesprek is een gesprek dat meestal eens per jaar (vaak aan het einde van het jaar) plaatsvindt tussen jou en je medewerker. Tijdens een dit gesprek geef je jouw medewerker feedback over het functioneren. Anders dan bij een functioneringsgesprek, gaat het bij een beoordelingsgesprek echt over jouw feedback voor je medewerker en niet om de feedback die je medewerker voor jou heeft. Deze feedback bespreek je wel tijdens een functioneringsgesprek. Tijdens dit gesprek ben jij dus degene die jouw medewerker beoordeelt.

voorbereiding-beoordelingsgesprek-werkgever

Voorbereiding beoordelingsgesprek als werkgever

Voor medewerkers is een beoordelingsgesprek vaak een spannende gebeurtenis. Als jij als werkgever echter nog niet zoveel ervaring hebt met beoordelingsgesprekken, kan het voor jou natuurlijk ook spannend zijn. Hoe bereid je je voor op zo’n beoordelingsgesprek? Denk bijvoorbeeld aan het volgende.

1. Uitkomst eerdere gesprekken

Bij de voorbereiding op het beoordelingsgesprek is het goed om allereerst terug te blikken op de (functionerings)gesprekken die jullie eerder gevoerd hebben. Check welke afspraken jullie tijdens deze gesprekken hebben gemaakt en welke doelen jullie hebben gesteld. In het beoordelingsgesprek kun je hierop terugblikken en feedback geven op deze afspraken en doelen.

2. Beoordelingsformulier samenstellen als leidraad

Stel een beoordelingsformulier op dat je als leidraad kunt gebruiken voor het beoordelingsgesprek. In het beoordelingsformulier neem je de volgende onderdelen op:

  • Persoonlijke gegevens van je medewerker en van jezelf
  • De punten waar je jouw medewerker op beoordeelt, neem hier de doelen op maar ook algemene zaken zoals vakkennis, productiviteit, houding, contact met collega’s etc.
  • Ruimte voor aandachtspunten of ontwikkelpunten
  • Ruimte voor het verslag van het gesprek

3. Maak een goede planning voor jezelf en je medewerkers

Beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn terugkomende gesprekken met jouw medewerkers. Een beoordelingsgesprek voer je meestal aan het eind van het jaar. Plan deze gesprekken ruim van tevoren in en voer de gesprekken altijd rond dezelfde periode, zo vergeet je nooit om de gesprekken te voeren. Als je regelmatig beoordelings- en functioneringsgesprekken voert, blijven medewerkers gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen. En dat is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen!

Beoordelingsgesprek voeren: het hoort bij professioneel werkgeverschap

Het voeren van een beoordelingsgesprek is misschien niet jouw favoriete onderdeel van het werkgeverschap, maar wel heel belangrijk om te monitoren hoe jouw medewerkers presteren. Een professionele werkgever is bezig met het functioneren van zijn medewerkers. Wil jij weten hoe je de beste werkgever wordt voor jouw personeel? Download dan gratis ons e-book over goed werkgeverschap!

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks onze updates, whitepapers en uitnodigingen voor events.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.