Blogs - Mettom

Onboardingsproces: 3 onmisbare stappen - Mettom

Geschreven door Nick | 8-10-2023

Het onboardingsproces is heel belangrijk omdat je als werkgever, juist in deze tijd waarin er krapte is op de arbeidsmarkt, jouw nieuwe medewerker aan je moet binden. Een onvolledige of slechte onboarding van nieuw personeel kan grote gevolgen hebben: een slecht onboardingsproces zorgt voor een sneller verloop van medewerkers. En als je steeds weer een nieuwe medewerker moet inwerken kost dat veel tijd én geld. Onboarding begint al bij jou als nieuwe werkgever: jij moet alles goed geregeld hebben voor jouw medewerker. Van administratie tot een fijne eerste werkdag, zorg er met deze blog voor dat je niets over het hoofd ziet als het gaat om de onboarding van jouw medewerker.

 

 

Wat houdt het onboardingsproces precies in?

Onboarding van een nieuwe medewerker begint al als jij en je medewerker samen besloten hebben om als collega’s verder te gaan. Eigenlijk begint dat proces dus al nadat je het laatste gesprek hebt gevoerd over de arbeidsvoorwaarden. Het onboardingsproces bestaat uit allerlei activiteiten waardoor jouw medewewerker vertrouwd raakt met…

  • Jouw bedrijf
  • De cultuur binnen het bedrijf
  • Zijn of haar functie
  • De collega’s binnen het bedrijf

Zo’n onboardingsproces is niet na twee weken klaar: goede onboarding kost tijd maar levert ook veel op. Het onboardingsproces kan tot 8 maanden duren na de eerste werkdag van jouw medewerker. Hierna zou jouw medewerker vertrouwd moeten zijn én zich gelukkig moeten voelen binnen jouw bedrijf.

 

Het belang van een goede onboarding

Een goed onboardingsproces zorgt ervoor dat jouw medewerker zich snel thuis voelt binnen jouw bedrijf. Jouw medewerker zal hierdoor beter presteren en productiever zijn in het werk. Daarnaast zorgt een onboardingsproces ervoor dat jouw medewerker trots is op zijn of haar werkplek. En dat straalt natuurlijk ook weer af op jou als werkgever. Een goede onboarding zorgt uiteindelijk voor betere bedrijfsresultaten. Reden genoeg om te investeren in een goed onboardingsproces!

Het opstellen van een effectieve checklist voor de onboarding van nieuwe medewerkers

Wanneer je jouw eerste medewerker gaat aannemen, moet je met meer dingen rekening houden dan enkel de onboarding wanneer een medewerker start binnen jouw bedrijf. Voordat jouw medewerker begint, start je al met alle voorbereidingen die je moet treffen voor jouw eerste medewerker. Denk alleen al aan het volgende waar je aan moet denken als je een eerste medewerker gaat aannemen:

  • Bedenk welke arbeidsvoorwaarden je kunt bieden (salaris, vakantiedagen, secundaire arbeidsvoorwaarden etc.)
  • Aanmelding als werkgever bij de Belastingdienst
  • Zorg ervoor dat jouw loonadministratie is ingericht (of besteedt dit uit door bijvoorbeeld gebruik te maken van de payroll dienstverlening van Mettom)
  • Verzekeringen rondom risico’s

Uiteraard hoef je al deze stappen niet helemaal zelf te zetten, Mettom helpt je graag met het zetten van jouw eerste stap als het gaat om personeel. Wil je weten waar je nog meer rekening mee moet houden als je personeel gaat aannemen? Download dan onze gratis checklist waarin we alle stappen bespreken!

 

Tips voor een succesvolle onboarding

Het onboardingsproces duurt even, maar het levert dus ook op. Bovendien hoort een complete onboarding bij goed werkgeverschap. Wij geven je hieronder 3 onmisbare stappen voor een vlekkeloze onboarding!

 

1. Kennismaking met collega’s: besteed hier genoeg aandacht aan!

Hoewel het heel belangrijk is dat jouw nieuwe collega enthousiast is en blijft over de functie, is het minstens zo belangrijk dat hij of zij zich thuis voelt bij de collega’s binnen het bedrijf. Besteed dus vanaf dag 1 aandacht aan de kennismaking en het vertrouwd raken met de collega’s. Denk bijvoorbeeld aan het volgende om jouw nieuwe medewerker vertrouwd te maken met collega’s.

  • Laat iedereen binnen je team van tevoren weten wanneer de nieuwe collega begint, zodat het geen verrassing is dat er iemand nieuws begint. Op deze manier is een eerste kennismaking ook niet ongemakkelijk.
  • Zorg ervoor dat jouw nieuwe collega kennismaakt met de andere medewerkers binnen je bedrijf. Plan bijvoorbeeld op voorhand al kennismakingsmomenten in met (directe) collega’s. Op deze manier weet jouw nieuwe medewerker snel wie binnen het bedrijf werkt, wat zij doen én waar ze persoonlijk blij van worden.
  • Nodig jouw nieuwe medewerker uit voor de vrijdagmiddagborrel, misschien al wel vóór hij of zij begonnen is. Op deze manier leert je nieuwe medewerker zijn of haar collega’s meteen op een andere manier kennen.

 

2. Planning maken voor en met je nieuwe medewerker

Voordat jouw medewerker begint, is het belangrijk om een planning te maken voor de eerste paar weken. Plan jezelf vrij om de eerste weken meer begeleiding te bieden aan je medewerker. Maak geen overvolle planning, maar zet de belangrijkste zaken op een rijtje waarvan je wilt dat je nieuwe medewerker hier vertrouwd mee raakt.

Maak daarnaast een planning samen met je medewerker, in de eerste week dat hij of zij begonnen is. In deze planning kunnen jullie de volgende onderdelen opnemen:

  • Kleine, haalbare doelen voor de eerste periode
  • Trainingen die jouw medewerker gaat doen (die hem of haar helpen bij de functie)
  • Taken die je medewerker in de periode gaat oppakken

Door samen constructief te kijken naar een haalbare planning voor de komende periode, zul je zien dat jouw medewerker zich betrokken voelt bij jouw bedrijf en sneller vertrouwd raakt.

 

3. Laat jouw nieuwe medewerker kennismaken met de zakelijke kant

Uiteraard is de sociale kant heel belangrijk. Het is minstens zo belangrijk om jouw nieuwe medewerker zo snel mogelijk alle ins en outs rondom jouw bedrijf te vertellen. Betrek ook hierbij je team en laat bijvoorbeeld de salescollega iets vertellen over het salesproces, de marketeer over hoe jullie het bedrijf op de kaart zetten en vertel zelf meer over de geschiedenis van het bedrijf. Vergeet zeker niet de volgende onderdelen te bespreken:

  • Wie jullie doelgroep is
  • Wat jullie product of dienst precies inhoudt (en hoe het is ontstaan)
  • Welke fases heeft jouw bedrijf doorgemaakt, en hoe zijn jullie hiermee omgegaan
  • Hoe zien de verschillende afdelingen eruit
  • Met welke processen en welke werkwijze moet je nieuwe medewerker rekening houden
  • Jullie missie, visie en kernwaarden

Het belang van retentie van medewerkers en hoe onboarding hieraan kan bijdragen

Retentie (behoud) van jouw medewerker is van cruciaal belang voor de groei en succes van jouw bedrijf. Het kost natuurlijk veel tijd en geld om een medewerker te werven, in te werken en productief te maken. Als jouw medewerker tevreden is met het werk en zich gewaardeerd voelt, is je medewerker minder snel geneigd om jouw bedrijf te verlaten. Een effectieve onboarding kan ervoor zorgen dat jouw medewerker langer bij jouw bedrijf blijft werken. Tijdens het onboardingsproces krijgt jouw medewerker niet alleen de kennis en vaardigheden mee die nodig zijn om het werk goed te doen. Veel belangrijker is het gevoel van verbondenheid met het bedrijf en de bedrijfscultuur die vaak ontstaan tijdens de onboarding. Door een goede onboarding laat je zien dat je jouw medewerker waardeert en hierdoor voelt hij of zij zich betrokken bij jouw bedrijf. En dat zorgt er dan weer voor dat jouw medewerker langer bij jouw bedrijf blijft werken!

Het belang van een goede onboarding voor de organisatie en nieuwe medewerkers

Een goede onboarding is dus niet alleen belangrijk om jouw nieuwe medewerker zich thuis te laten voelen in jouw organisatie. Ook is de onboarding heel belangrijk voor jouw bedrijfsvoering! Een goede onboarding zorgt ervoor dat jouw mensen langer bij jou blijven werken. En daardoor bespaar je kosten én heb je mensen in huis die super gemotiveerd zijn om het beste uit zichzelf te halen. Een win-winsituatie, dus! Hierboven hebben we drie onmisbare stappen uit het onboardingsproces van je nieuwe medewerker omschreven. Uiteraard zijn er meer stappen binnen het onboardingsproces waar je rekening mee moet houden. Denk alleen al aan het echte meewerken binnen het bedrijf. Hoe heb jij je hierop voorbereid? Denk er ook aan om regelmatig evaluaties in te plannen met je nieuwe medewerker. Zo weet je snel waar jouw medewerker tegenaan loopt en waar je hem of haar bij kunt helpen.