Onboarding betekenis.

Bij Mettom weten we dat een goede start het halve werk is. Onboarding is dé manier om nieuwe medewerkers warm te verwelkomen in het bedrijf en ze goed in te werken op de nieuwe werkplek. Dus, hoe zorg jij ervoor dat je nieuwe teamlid zich meteen onderdeel voelt van jouw team? Hoe maak je van die eerste indruk een blijvende impact? Laten we het hebben over onboarding!

Wat is onboarding?

Onboarding is het programma waarmee een startende medewerker kennismaakt met jouw bedrijf, de cultuur, het team én de taken die bij de functie horen. Het begint al zodra jullie besluiten om samen in zee te gaan – zelfs als je met een payrollconstructie werkt. Onboarding start dus vóór de eerste werkdag en niet pas bij het openingswoord op dag één.

Goede onboarding vraagt tijd, aandacht en een plan. Het is echt meer dan even snel een rondleiding in het bedrijf. Een goed onboarding programma kan wel tot 8 maanden duren na die eerste werkdag. Het kost tijd om een medewerker volledig vertrouwd te maken met de cultuur, processen en verwachtingen van de organisatie. Bovendien biedt een langer traject de kans om een sterke binding met het team en de organisatie te ontwikkelen. Een goed doordacht onboardingprogramma resulteert in gelukkige medewerkers, en gelukkige medewerkers dragen direct bij aan de groei en het succes van de organisatie. Dit maakt een investering in onboarding niet alleen wenselijk, maar ook noodzakelijk. En daar helpt Mettom natuurlijk ook bij.

Waarom is onboarding belangrijk?

  • Betrokkenheid: Het zorgt ervoor dat een nieuwe medewerker zich thuis voelt binnen je bedrijf en een gevoel van verbondenheid ontwikkelt. Want een betrokken medewerker blijft niet alleen langer bij je bedrijf maar zet zich ook met meer energie in.
  • Hogere productiviteit: Gelukkige en productieve medewerkers zijn de motor van elk succesvol bedrijf: ze werken efficiënter, maken minder fouten en stralen hun energie ook uit naar klanten en collega’s. En, laten we eerlijk zijn, wie wil er nou geen team vol tevreden toppers?
  • Employer branding: Een goed onboardingprogramma laat zien dat je investeert in je medewerkers. Dit versterkt je employer brand en vergroot de kans dat medewerkers jouw bedrijf aanbevelen in hun netwerk.

Hoe ziet een onboardingproces eruit?

Er zijn veel stappen die je als werkgever moet zetten binnen het omboardingsproces. In de basis krijg je te maken met de volgende onderdelen als het gaat om onboarding.

1. Zorg dat alle operationele zaken goed geregeld zijn

Zorg ervoor dat je nieuwe medewerker meteen op een vlotte manier kan starten op de eerste werkdag. Regel bijvoorbeeld goed deze operationele zaken:

  • Richt de werkplek goed in;
  • Zet de laptop met inloggegevens klaar;
  • Geef toegang tot de mailbox en relevante mappen;
  • Stel de werktelefoon in (wanneer dit van toepassing is).

Wanneer je hier zelf geen tijd voor hebt, duidt dan intern een directe collega aan van de startende werknemer. Dit biedt ook meteen een aanspreekpunt binnen het team, wat voor een fijner gevoel zorgt voor de nieuwe medewerker.

2. Stel het onboarding programma op en zorg dat het klaar ligt

Een duidelijk onboarding programma brengt structuur aan voor een nieuwe collega. Op deze manier kan hij of zij, als je als werkgever even geen tijd hebt, toch aan de slag. De basis is voor iedere startende medewerker hetzelfde. We leggen het je graag uit!

Wat zet je in een onboarding programma?

  • Voorbereiding vóór de eerste werkdag: maak een inwerkmap met de belangrijkste informatie en zorg dat de nieuwe medewerker direct toegang heeft tot de juiste systemen.
  • Introductie in de eerste week: stel de werknemer voor aan het team tijdens een introductieronde, teamlunch of koffiemoment. Koppel een mentor of buddy als aanspreekpunt en biedt functiespecifieke trainingen aan.
  • Ondersteuning in de eerste maand: automatiseer taken in het inwerkproces en organiseer wekelijkse momenten voor feedback en begeleiding
  • Begeleiding gedurende de eerste drie maanden: maak inzichtelijk in welke fase van het inwerktraject de medewerker zit. Denk je dat het nodig is om even samen te komen? Als er vragen zijn van de nieuwe werknemer, is dit het perfecte moment om deze te bespreken.
  • Evaluatie in de eerste zes maanden: plan evaluatiemomenten om de voortgang te bespreken. Laat medewerkers zelf de benodigde documenten invullen via een self-serviceportaal.
  • Optimalisatie binnen de eerste acht maanden: gebruik feedback van medewerkers om het onboardingproces te verbeteren en versterk je employer branding door te laten zien dat je waarde hecht aan de ontwikkeling van je team.

Waar begint onboarding?

Onboarding start al op het moment dat jullie als werkgever en medewerker de hand schudden en besluiten om samen te werken. Je bereidt de nieuwe collega voor op wat komen gaat. Dit begint met praktische zaken zoals het verstrekken van de nodige documenten, het uitleggen van het onboarding proces en het klaarzetten van belangrijke werkmaterialen. Het is ook belangrijk om in deze fase helderheid te scheppen: wat kan de medewerker verwachten van de eerste dagen en weken? Een duidelijk overzicht van de planning en de eerste stappen helpt om eventuele spanning weg te nemen en zorgt voor een vliegende start. Onboarding draait om een goed doordachte voorbereiding.

Vragen over het onboarden van nieuwe medewerkers?

Heb je vragen over het onboarden van nieuwe medewerkers? Bij Mettom staan we voor je klaar om je te helpen het onboarding proces tot een succes te maken. Wil je meer weten over payroll of hoe je kunt groeien als werkgever met goed werkgeverschap? Ben je op zoek naar handige tips om personeel te werven? Wij denken graag met je mee. Neem contact op met ons!

Meer weten over onboarding?