5 tips voor het aannemen van je eerste medewerker

Groeien met je bedrijf is leuk en spannend! Uiteindelijk kom je na hard werken op het punt om je eerste medewerker aan te nemen. Er komt dan veel op je af. Vaak ook dingen waar je nog helemaal niet bekend mee bent. Wat moet je namelijk allemaal regelen bij het aannemen van je eerste medewerker? In deze blog lees je vijf tips voor het aannemen van je eerste medewerker.

  1. Ga na welke regels er gelden bij het aannemen van je eerste medewerker
  2. Stel een goed functieprofiel op voor de vacature
  3. Bereid je sollicitatiegesprek met je potentiële medewerker goed voor
  4. Besteed je personeelszaken uit
  5. Ik kan geen geschikte kandidaat vinden. Zoek een specialist!

Hieronder zijn de vijf genoemde tips uitgewerkt, zodat jij weet waar je op moet letten bij het aannemen van je eerste medewerker.

1. Ga na welke regels er gelden bij het aannemen van je eerste medewerker

Voordat je begint met je zoektocht naar een eerste medewerker is het goed om alvast op de hoogte te zijn van de verplichtingen die komen kijken bij het werkgeverschap. Uiteraard wil je alles perfect geregeld hebben, ook voor je personeel. Goed werkgeverschap is van groot belang en kan er echt voor zorgen dat jij als ondernemer samen met je medewerkers enorm kunt gaan groeien.

Er zijn een aantal zaken waar je in ieder geval al rekening mee moet houden zoals het aanmelden van je organisatie als werkgever. Via deze link van de Kamer van Koophandel vind je een handig stappenplan dat je kunt volgen, zodat je zeker weet dat je niks over het hoofd ziet.

Ook belangrijk bij het aannemen van personeel is het inrichten van je loonadministratie. Wanneer je jezelf aanmeldt als werkgever bij de Belastingdienst moet je ook een loonadministratie gaan bijhouden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de loonstroken en een jaaropgave. Veel ondernemers zijn niet echt thuis in deze administratieve rompslomp en schakelen hier een externe partij voor in. Dit kan een loonadministratiekantoor zijn, maar ook een payrollbedrijf. Een payrollbedrijf neem vrijwel alles omtrent jouw personeelszaken uit handen. Hierover meer bij onze vierde tip bij het aannemen van een eerste medewerker.

Wil je alles waar je aan moet denken bij het aannemen van personeel nog eens rustig bekijken? Bekijk dan de eerder genoemde link met het stappenplan voor het aannemen van personeel van de Kamer van Koophandel of lees onze blog over waar je aan moet denken bij het aannemen van personeel.

2. Stel een goed functieprofiel op voor de vacature voor je eerste medewerker

Nu je weet wat jouw verplichtingen als werkgever zijn, is het tijd om op zoek te gaan naar die eerste medewerker. Ga voor jezelf goed na welk type persoon bij jouw organisatie past en aan wat voor eisen hij of zij allemaal moet voldoen. Tijd dus om een functieprofiel op te stellen! Met een goed functieprofiel ga jij ongetwijfeld die eerste medewerker vinden die bij jouw bedrijf past en die jou als bedrijf en ondernemer gaat helpen groeien.

Zeker weten dat je niets over het hoofd ziet als je personeel gaat aannemen? Gebruik dan onze gratis checklist personeel aannemen!

3. Bereid je sollicitatiegesprek met een eerste medewerker goed voor

Spannend! Je krijgt respons op jouw vacature en gaat iemand uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Een goede voorbereiding van je sollicitatiegesprek zorgt ervoor dat jij professioneel overkomt bij jouw sollicitant. Hij of zij wil natuurlijk een goede indruk achterlaten, maar jij ook! Neem van tevoren het CV door, kijk even op de LinkedIn pagina van de kandidaat en denk alvast goed na wat je allemaal wilt gaan vragen en wat voor jou belangrijk is om te weten te komen.

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je een goede structuur aanhoudt bij je sollicitatiegesprek. Begin bijvoorbeeld met een informele opwarmer om de spanning een beetje weg te nemen en je sollicitant een geruststellend gevoel te geven. Wanneer het gesprek echt gaat beginnen kun je het beste jezelf even goed voorstellen en meer vertellen over de organisatie, missie, visie en de openstaande functie. Daarna is het tijd om over te gaan op het stellen van vragen aan de kandidaat. Wanneer jij genoeg denkt te weten, moet je ook zeker de sollicitant de ruimte geven om vragen aan jou te stellen. Ten slotte is het aan het einde van het gesprek handig om aan te geven hoe het vervolg van de procedure eruit gaat zien. Waarschijnlijk wil je allebei nog even nadenken over hoe het gesprek is verlopen en spreek je bijvoorbeeld af om later in de week nog even te bellen. Zorg dat je concreet bent, zodat de kandidaat ook weet waar hij of zij aan toe is.

4. Besteed je personeelszaken uit

Vind je het lastig wat er allemaal geregeld moet worden? Ben je zelf niet thuis in de administratieve rompslomp die bij het aannemen van een eerste medewerker komt kijken? Denk dan eens aan het uitbesteden van je personeelszaken. Een payrollbedrijf is hier helemaal op ingericht en is specialist in werkgeven. Bovendien houd je op deze manier veel risico’s buiten de deur en kun je je medewerkers vaak iets extra’s bieden wat je zelf niet zou kunnen. Daarnaast heb je meer tijd om je op je eigen corebusiness te richten. Een samenwerking met een payrollbedrijf is in dit geval een echte win-win-win situatie. Bij een samenwerking met een payrollbedrijf zoals Mettom ben je bijvoorbeeld al af van de volgende zaken:

  • Ziekteverzuim
  • Wijzigende wet- en regelgeving
  • Pensioen
  • Administratie

Meer weten over payroll? Alles over een payroll constructie lees je hier. Daarnaast is onze blog ‘Wat is payroll? We vragen het aan de expert’ ook erg verhelderend!

5. Ik kan geen geschikte kandidaat vinden. Zoek een specialist!

Heb je via alle kanalen (LinkedIn, je eigen netwerk etc.) al geprobeerd om die juiste kandidaat voor jouw team te vinden, maar heb je nog geen succes? Ga dan de samenwerking aan met een partij die hierin gespecialiseerd is. Let er bij het kiezen van een samenwerkingspartner wel op dat deze goed bij je past. Check in welke branche de recruiter vooral opereert, wat voor kandidaten hij normaal gesproken zoekt en ga op zoek naar referenties. Er zijn veel verschillende manieren om personeel te werven maar lukt het jou niet, vertrouw dan op een recruiter!

Wil jij meer weten over het werven van personeel? Lees dan onze blog met 10 tips voor het werven van personeel.

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks onze updates, whitepapers en uitnodigingen voor events.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.