Een eenmanszaak met personeel: is dat eigenlijk wel mogelijk? Het simpele antwoord is: ja! Je mag als eenmanszaak personeel aannemen. En dat is voor veel eenpitters goed nieuws, want als je het steeds drukker krijgt als ondernemer, kun je misschien wel een medewerker gebruiken. Je kunt dus als eenmanszaak personeel aannemen en de rechtsvorm van je bedrijf blijft hetzelfde. Je hoeft hier dus verder niks meer mee te doen. Bij het aannemen van personeel komt trouwens wel veel kijken. Waar je als eenmanszaak rekening mee moet houden, bespreken we in deze blog.
Een eenmanszaak kan dus personeel hebben. Als je als ondernemer groeit, is het fijn om het werk samen te doen. En dan is het ook erg fijn om een medewerker aan te nemen. Groeien met je bedrijf is leuk en spannend. Je bent waarschijnlijk vol passie begonnen met je onderneming en dat was waarschijnlijk al spannend. Die volgende stap om personeel aan te nemen is zeker zo spannend. Als werkgever krijg je namelijk weer met andere risico’s te maken dan toen je nog alleen werkzaam was binnen je eenmanszaak. Toch is het voor veel ondernemers met een eenmanszaak een opluchting dat zij wel door kunnen groeien met personeel: daardoor kun je als ondernemer weer bezig zijn met je passie en tegelijkertijd doorgroeien met je bedrijf.
Ben jij er klaar voor om voor het eerst personeel aan te nemen? Wat is voor jou de grootste reden om als eenmanszaak aan personeel te beginnen? Wellicht heb je het te druk en moet je ‘nee’ verkopen. Denk er echter goed over na of je de leiding wil hebben over één of meerdere medewerkers. Je moet er namelijk wel voor zorgen dat jouw medewerker wordt aangestuurd. En jij bent daar dan natuurlijk de aangewezen persoon voor. Bij het aannemen van een medewerker komt trouwens meer kijken dan alleen de aansturing. In de huidige markt is het namelijk super lastig om überhaupt een medewerker te vinden. Zorg dus dat je daar een goed plan voor maakt. Daarnaast krijg je te maken met de administratie rondom personeel. Daarover lees je verderop in deze blog meer!
Ben jij klaar om een eerste medewerker aan te nemen?
Hoewel de naam ‘eenmanszaak’ iets anders suggereert, kun je als ondernemer met een eenmanszaak zoveel medewerkers aannemen als je zelf wilt. De naam eenmanszaak zegt namelijk niets over hoeveel medewerkers jij in dienst hebt maar het is gewoon de rechtsvorm die jij hebt gekozen voor jouw bedrijf. Het hebben van een eenmanszaak betekent wettelijk gezien het volgende:
Het bovenstaande betekent dus niet dat je geen personeel kunt aannemen als eenmanszaak! Je mag onbeperkt medewerkers aannemen alleen dit betekent dus ook dat je privé gezien een aantal risico’s neemt als je als eenmanszaak personeel gaat aannemen.
Als je als eenmanszaak personeel gaat aannemen, krijg je te maken met verschillende verplichtingen. Deze verplichtingen gelden trouwens niet alleen voor een eenmanszaak, maar iedere ondernemer die een (eerste) medewerker gaat aannemen. Denk bij het aannemen van jouw eerste medewerker in ieder geval aan het volgende:
Uiteraard zijn dit enkel de praktische en administratieve zaken waar je rekening mee moet houden als je als eenmanszaak personeel aanneemt. Er komt echter veel meer kijken bij het aannemen van een eerste medewerker. Houd hier dus rekening mee als je hiervoor kiest.
Ieder arbeidscontract ziet er anders uit. De inhoud van zo’n overeenkomst is onder andere afhankelijk van de branche, functie, secundaire arbeidsvoorwaarden en allerlei andere factoren. Daarom is het lastig om een standaard voorbeeld te geven van een arbeidscontract. Denk bij het (laten) opstellen van een arbeidscontract voor jouw eerste personeel in ieder geval aan de volgende zaken:
Let op: voor het opstellen van een arbeidsovereenkomst heb je eigenlijk een specialist nodig. Omdat het een juridisch document is, wil je dat dit gewoon goed geregeld is. Wanneer je een eerste medewerker gaat aannemen, is het sowieso verstandig om randzaken en risico’s uit te besteden. Op deze manier kun je je nog steeds focussen op je core business en zorg je er tegelijkertijd voor dat je risicoloos kunt werkgeven.
Wist je dat je alle risico’s rondom werkgeverschap handig kan uitbesteden via payroll?
Het aannemen van personeel brengt dus serieuze risico’s met zich mee. Gelukkig hoef je het als ondernemer met groeiambities niet alleen te doen: de oplossing van Mettom is de beste oplossing voor een eenmanszaak die personeel wil aannemen. Wanneer je kiest voor de payrolloplossing van Mettom, weet je zeker dat werkgeven bijna geen risico’s meer met zich meebrengt. Puntsgewijs houdt de dienstverlening van Mettom het volgende in:
Door onze dienstverlening krijgen jij en je medewerker te maken met een aantal payroll voordelen. Wil je meer weten over wat een payrolldienstverlening voor jou als ondernemer met een eenmanszaak zou kunnen betekenen? En wat de payroll kosten zijn?