Blogs.

Personeel aannemen met een eenmanszaak, hoe werkt dat?

Een eenmanszaak met personeel: is dat eigenlijk wel mogelijk? Het simpele antwoord is: ja! Je mag als eenmanszaak personeel aannemen. En dat is voor veel eenpitters goed nieuws, want als je het steeds drukker krijgt als ondernemer, kun je misschien wel een medewerker gebruiken. Je kunt dus als eenmanszaak personeel aannemen en de rechtsvorm van je bedrijf blijft hetzelfde. Je hoeft hier dus verder niks meer mee te doen. Bij het aannemen van personeel komt trouwens wel veel kijken. Waar je als eenmanszaak rekening mee moet houden, bespreken we in deze blog.

Download checklist eerste medewerker
eenmanszaak-met-personeel

 

Kan een eenmanszaak personeel hebben?

Een eenmanszaak kan dus personeel hebben. Als je als ondernemer groeit, is het fijn om het werk samen te doen. En dan is het ook erg fijn om een medewerker aan te nemen. Groeien met je bedrijf is leuk en spannend. Je bent waarschijnlijk vol passie begonnen met je onderneming en dat was waarschijnlijk al spannend. Die volgende stap om personeel aan te nemen is zeker zo spannend. Als werkgever krijg je namelijk weer met andere risico’s te maken dan toen je nog alleen werkzaam was binnen je eenmanszaak. Toch is het voor veel ondernemers met een eenmanszaak een opluchting dat zij wel door kunnen groeien met personeel: daardoor kun je als ondernemer weer bezig zijn met je passie en tegelijkertijd doorgroeien met je bedrijf.

Voor het eerst personeel aannemen?

Ben jij er klaar voor om voor het eerst personeel aan te nemen? Wat is voor jou de grootste reden om als eenmanszaak aan personeel te beginnen? Wellicht heb je het te druk en moet je ‘nee’ verkopen. Denk er echter goed over na of je de leiding wil hebben over één of meerdere medewerkers. Je moet er namelijk wel voor zorgen dat jouw medewerker wordt aangestuurd. En jij bent daar dan natuurlijk de aangewezen persoon voor. Bij het aannemen van een medewerker komt trouwens meer kijken dan alleen de aansturing. In de huidige markt is het namelijk super lastig om überhaupt een medewerker te vinden. Zorg dus dat je daar een goed plan voor maakt. Daarnaast krijg je te maken met de administratie rondom personeel. Daarover lees je verderop in deze blog meer!

Ben jij klaar om een eerste medewerker aan te nemen?

Checklist 'Ben jij klaar voor personeel?'
hoeveel-personeel-als-eenmanszaak

Hoeveel personeel mag een eenmanszaak hebben?

Hoewel de naam ‘eenmanszaak’ iets anders suggereert, kun je als ondernemer met een eenmanszaak zoveel medewerkers aannemen als je zelf wilt. De naam eenmanszaak zegt namelijk niets over hoeveel medewerkers jij in dienst hebt maar het is gewoon de rechtsvorm die jij hebt gekozen voor jouw bedrijf. Het hebben van een eenmanszaak betekent wettelijk gezien het volgende:

  • Jij bent als ondernemer de enige verantwoordelijke voor het bedrijf.
  • Je bent privé aansprakelijk voor zakelijke schulden.
  • Je kunt maximaal één eenmanszaak oprichten.
  • Er zijn gunstige regelingen voor een eenmanszaak die je bij een bv niet hebt.

Het bovenstaande betekent dus niet dat je geen personeel kunt aannemen als eenmanszaak! Je mag onbeperkt medewerkers aannemen alleen dit betekent dus ook dat je privé gezien een aantal risico’s neemt als je als eenmanszaak personeel gaat aannemen.

verplichtingen-eenmanszaak-met-personeel

Verplichtingen werkgever als eenmanszaak

Als je als eenmanszaak personeel gaat aannemen, krijg je te maken met verschillende verplichtingen. Deze verplichtingen gelden trouwens niet alleen voor een eenmanszaak, maar iedere ondernemer die een (eerste) medewerker gaat aannemen. Denk bij het aannemen van jouw eerste medewerker in ieder geval aan het volgende:

  • Wanneer je voor het eerst een medewerker aanneemt, moet je je aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst.
  • Bereken wat het aannemen van een eerste medewerker jou kost voordat je dit gaat doen. En dat betekent niet alleen het brutosalaris, maar ook alle werkgeverslasten die erbij komen kijken.
  • Check of jouw branche onder een cao zou moeten vallen. Wanneer dit het geval is, moet je namelijk alle arbeidsvoorwaarden uit de cao volgen.
  • Verdiep je in de wet- en regelgeving en verzekeringen rondom personeel om risico’s uit de weg te gaan.
  • Zorg voor een juridisch onderbouwde arbeidsovereenkomst met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Uiteraard zijn dit enkel de praktische en administratieve zaken waar je rekening mee moet houden als je als eenmanszaak personeel aanneemt. Er komt echter veel meer kijken bij het aannemen van een eerste medewerker. Houd hier dus rekening mee als je hiervoor kiest.

eenmanszaak-arbeidscontract

Voorbeeld arbeidscontract van eerste personeel

Ieder arbeidscontract ziet er anders uit. De inhoud van zo’n overeenkomst is onder andere afhankelijk van de branche, functie, secundaire arbeidsvoorwaarden en allerlei andere factoren. Daarom is het lastig om een standaard voorbeeld te geven van een arbeidscontract. Denk bij het (laten) opstellen van een arbeidscontract voor jouw eerste personeel in ieder geval aan de volgende zaken:

  • Een duidelijke functieomschrijving.
  • De duur van het contract (en een eventuele proeftijd).
  • De hoogte van het salaris (en betaaldata).
  • De lengte van de opzegtermijn.
  • Het aantal vakantiedagen.
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden.

Let op: voor het opstellen van een arbeidsovereenkomst heb je eigenlijk een specialist nodig. Omdat het een juridisch document is, wil je dat dit gewoon goed geregeld is. Wanneer je een eerste medewerker gaat aannemen, is het sowieso verstandig om randzaken en risico’s uit te besteden. Op deze manier kun je je nog steeds focussen op je core business en zorg je er tegelijkertijd voor dat je risicoloos kunt werkgeven.

Wist je dat je alle risico’s rondom werkgeverschap handig kan uitbesteden via payroll?

Download het e-book over payroll

Personeel aannemen met Mettom?

Het aannemen van personeel brengt dus serieuze risico’s met zich mee. Gelukkig hoef je het als ondernemer met groeiambities niet alleen te doen: de oplossing van Mettom is de beste oplossing voor een eenmanszaak die personeel wil aannemen. Wanneer je kiest voor de payrolloplossing van Mettom, weet je zeker dat werkgeven bijna geen risico’s meer met zich meebrengt. Puntsgewijs houdt de dienstverlening van Mettom het volgende in:

  • Jouw medewerker komt juridisch gezien in dienst van Mettom, dat betekent dat jij op papier geen werkgever bent (en dus ook geen last heb van alle administratie als je een eerste medewerker gaat aannemen).
  • Mettom stelt de arbeidsovereenkomst op, zorgt voor de salarisuitbetaling en jaaropgaves en alle administratie daaromheen.
  • Via Mettom krijgt jouw medewerker een aantal secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een goede pensioenregeling en opleidingsmogelijkheden. Je wordt dus meteen de beste werkgever zonder de rompslomp die daarbij komt kijken.

Door onze dienstverlening krijgen jij en je medewerker te maken met een aantal payroll voordelen. Wil je meer weten over wat een payrolldienstverlening voor jou als ondernemer met een eenmanszaak zou kunnen betekenen? En wat de payroll kosten zijn?

Bereken jouw aanbod