Personeel aannemen? Gebruik onze checklist!

Personeel aannemen, misschien weet je het al wel, maar hier komt heel veel bij kijken. Je ziet snel zaken over het hoofd die super belangrijk zijn. Jij bent een ondernemer met een passie voor jouw vak. En het werkgeverschap is daar hoogstwaarschijnlijk geen onderdeel van. Toch heb je als groeiende ondernemer personeel nodig om nóg succesvoller te zijn!

personeel-aannemen-voordelen-nadelen

Voor en nadelen van personeel aannemen

Uiteraard heeft het aannemen van personeel zowel voordelen als nadelen. De nadelen wegen volgens ons echter niet op tegen de vele voordelen! Zo krijg je meer gedaan met personeel, kun je jouw werk-privé balans herstellen als deze uit balans was en… met personeel is toch alles leuker?

Personeel aannemen brengt aan de andere kant wel risico’s met zich mee. Een medewerker kan een hoofdpijndossier worden als hij of zij niet goed functioneert. Dit zorgt ervoor dat je meer met je personeel bezig bent dan met je core business. Tot slot kost werkgeverschap gewoon veel tijd. Maar die tijd kan een professional jou aan de andere kant weer besparen!

checklist-personeel-aannemen

Handige checklist van Mettom

Met de checklist van Mettom zorg jij ervoor dat je niks over het hoofd ziet als je personeel gaat aannemen. Een foutje is namelijk zo gemaakt en omdat het werkgeverschap risicovol is moet je er zeker van zijn dat je geen fouten maakt! Met onze checklist vink je stap voor stap alle taken af. De onderwerpen die we in de checklist behandelen zijn de volgende:

  • De eerste stappen als werkgever. Denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst en werkgeverschap, loonadministratie inrichten, werknemersverzekeringen afsluiten en het nadenken over secundaire arbeidsvoorwaarden voor jouw personeel.
  • Werving en selectie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opstellen van een functieprofiel, een functieomschrijving opstellen, en het bepalen van de arbeidsvoorwaarden voor je medewerker.
  • Het sollicitatieproces. Een preselectie, een persoonlijk kennismakingsgesprek en een assessment zijn onderdelen die hier bijvoorbeeld onder vallen.
  • De structuur van het sollicitatiegesprek. Een sollicitatiegesprek voeren is lastig voor zowel jou als beginnend werkgever als voor de medewerker. De voorbereiding van zo’n gesprek is dus heel belangrijk!

Personeel aannemen makkelijk gemaakt!

Hoewel er bij personeel aannemen veel komt kijken denken wij dat het met de checklist van Mettom een stuk makkelijker is. De inrichting van werkgeverschap is echter best ingewikkeld. Je zou er daarom voor kunnen kiezen om je loonadministratie uit te besteden middels bijvoorbeeld payrolling. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan een vrijblijvende belafspraak met één van onze payrolladviseurs!

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks onze updates, whitepapers en uitnodigingen voor events.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.