Als start-up personeel aannemen? Voor jonge en groeiende bedrijven is het een mooie stap om aan personeel te beginnen. Toch is het ook voor start-ups een grote stap om aan je eerste medewerker te beginnen. Er zijn veel zaken waar je aan moet denken als je personeel gaat aannemen. In deze blog vertellen we je alles over het aannemen van medewerkers als start-up.
Een start-up is een jong bedrijf met een innovatief idee. Een start-up is geen rechtsvorm zoals een eenmanszaak of een BV. Je kunt je als ondernemer dus niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel als start-up. Als start-up ben je dus vernieuwend bezig én heb je de ambitie om door te groeien tot een groot, soms internationaal, bedrijf. Er zijn verschillende voorbeelden van start-ups die uiteindelijk de wereld veroverd hebben of de wereld op dit moment aan het veroveren zijn met hun product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan AirBnB, Picnic en Lightyear.
Hoewel je waarschijnlijk in je eentje of met een compagnon begint aan je start-up, is het natuurlijk ook mogelijk om personeel aan te nemen. Wanneer jouw start-up succesvol blijkt en je kunt het werk niet alleen meer aan, is het wellicht een goed moment om te starten met een eerste medewerker. Natuurlijk kun je ook een zpp’er inhuren, maar het nadeel hiervan is dat zij vaak ook andere opdrachten hebben en niet, zoals jij, volledig voor jouw bedrijf gaan. Ook het aannemen van een eigen medewerker brengt natuurlijk risico’s met zich mee. Denk alleen al aan het risico bij verzuim en risico’s rondom wijzigende wet- en regelgeving. Ben jij klaar om personeel aan te nemen? Download de checklist en ontdek het meteen!
Wanneer je als start-up personeel gaat aannemen, kost dit evenveel als wanneer je een ‘normale’ onderneming hebt. Wanneer jij je echter bezighoudt met het veroveren van de wereld, heb je misschien een groter personeelsbestand nodig dan slechts één medewerker. De kosten kunnen dan hoog oplopen. Houd bij het aannemen van personeel in ieder geval rekening met de volgende kostenposten:
Er zijn veel kostenposten als het gaat om personeel. Bovenstaand zijn enkel de kosten die je hebt als je al een werknemer in dienst hebt. Er zijn echter nog veel meer kosten waar je rekening mee moet houden rondom personeel. Denk alleen al aan kosten die je moet maken zodat jouw medewerker zijn of haar werk goed kan doen (laptop, werkplek etc.) en kosten voor de werving van mensen.
Wanneer je als start-up kiest voor het aannemen van personeel, hebben we 5 tips voor je die jou helpen om de beste werkgever te worden voor jouw mensen.
Zorg ervoor dat je niet over het hoofd ziet bij het aannemen van je eerste medewerker. Het beste gebruik je hiervoor een uitgebreide checklist zodat je niks vergeet. Denk bij die voorbereiding trouwens ook aan de risico’s die komen kijken bij het werkgeverschap. Je loopt als ondernemer al voldoende risico en de risico’s die gemoeid zijn met werkgeverschap wil je er niet bijhebben. Heb jij de werkgeversrisico’s sowieso goed in beeld? Lees hieronder de belangrijkste risico’s:
Wanneer je gesprekken gaat voeren met potentiële collega’s en je vermoedt dat iemand bij jou zou passen, toets dit dan middels een persoonlijkheidsassessment of een inhoudelijk assessment. Zorg er ook voor dat je de sollicitatiegesprekken goed voorbereid in gaat. Weet welk arbeidsvoorwaardenpakket je kunt gaan aanbieden en zorg ervoor dat dit pakket vanaf de basis volwaardig is.
Het binden van mensen is op dit moment een hot topic. Het is super lastig omdat er een enorme krapte heerst op de arbeidsmarkt. Ook voor een start-up zijn er meer vacatures dan medewerkers beschikbaar. Doe er daarom alles aan om jouw medewerker aan je te binden. Check hiervoor deze whitepaper.
Wil je een R&D traject starten? Dan is het wellicht mogelijk om een WBSO-subsidie aan te vragen. Je krijgt dan een tegemoetkoming in de loonkosten voor medewerkers die meewerken aan het traject. Er gelden wel verschillende voorwaarden als het gaat om de WBSO. Houd hier dus rekening mee.
Focus en besteed randzaken uit! Neem altijd een expert in de hand als je personeel gaat aannemen. Bekijk of je jouw complete personeelszaken wilt uitbesteden of dat je genoeg hebt aan verschillende experts voor verschillende HR-zaken. Door deze hulp groei je gegarandeerd sneller!
Heb je als start-up geen recht op WBSO? Dan zou payroll een optie kunnen zijn voor jouw personeelszaken. Bij payrolling komt een medewerker namelijk juridisch gezien in dienst van het payrollbedrijf, in dit geval Mettom. Wanneer je werkt met een WBSO-subsidie, dan is een samenwerking met een payrollbedrijf helaas niets voor jou. Je komt voor jouw medewerkers dan namelijk niet meer in aanmerking voor deze subsidie. Wanneer je niet met een WBSO-subsidie werkt, is het mogelijk om je personeel op de payroll te zetten. Door een samenwerking Mettom krijgen jij en jouw medewerker(s) te maken met veel verschillende payroll voordelen (denk aan een goede pensioenregeling). Als je hiervoor kiest, regelen wij het volgende tegen één vast bedrag per maand, de payroll kosten:
Bereken hier jouw payrollkosten en ontdek wat een medewerker voor jouw start-up zou kosten!