10 social media tips die jouw bedrijf een boost geven!
Geplaatst op 9-10-2023
Social media inzetten als bedrijf: voor veel bedrijven een zinvolle bezigheid omdat je met social media platforms jouw doelgroep kunt bereiken. Voor de inzet van social media geldt uiteraard dat je er gewoon mee aan de slag moet gaan. Toch is social media een apart specialisme dus lees hieronder onze social media tips!
- Bepaal waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken
- Kies wat voor soort content je deelt op jouw social media kanalen
- Plan wekelijks momenten voor social media
- Maak een social media planning
- Social media posts inplannen
- Deel ook nog ad hoc!
- Geef een preview van je website
- Plaats foto’s, afbeeldingen en video’s
- Deel unieke content voor een groot bereik
- Advertenties inzetten voor een groot bereik
Social media tips over doelgroepen en platformen
1. Bepaal waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken
Wil je een bedrijfspagina opzetten op social media? Bepaal dan eerst waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Heb je veel beeldende content om te delen? Bekijk dan de mogelijkheden van Instagram. Mogelijk past dit heel goed bij jouw bedrijf. Veel zakelijke content? LinkedIn is dan waarschijnlijk de beste optie. Natuurlijk is de keuze voor het medium ook afhankelijk van in welke business je zit. Voor B2B geldt dat LinkedIn vaak een geschikte keuze is. Wanneer je in de B2C-markt zit, kun je misschien beter een ander medium kiezen.
2. Kies wat voor soort content je plaatst op jouw social media kanalen
Kies welke content je op welk kanaal post. Puur zakelijke content of content die veel kennis bevat is vaak geschikt voor LinkedIn. Wat luchtigere content over bijvoorbeeld de jaarlijkse kerstborrel of over ‘Neem-je-hond-mee-naar-je-werk-dag’ is meer geschikt voor andere media zoals Facebook. Het is trouwens heel goed om verschillende soorten content te delen: van quotes tot filmpjes en van blogposts tot whitepapers!
Social media tips over je planning
3. Plan wekelijks momenten voor social media
Houd er rekening mee dat het bijhouden van een bedrijfspagina op social media veel tijd kost. Als je te lang niet zichtbaar bent, word je online al snel vergeten. Plan dus iedere week een moment in om bezig te zijn met social media en plaats social media posts regelmatig. Weet dat een post niet enkel bestaat uit een paar woorden. Je bent echt bezig met contentcreatie dus neem hier de tijd voor!
4. Maak een social media planning
Maak voor een langere periode een social media planning (en voor de content op je website). Op deze manier weet je precies welke social media posts je op welk moment gaat delen. Neem in deze planning ook op via welk social media platform je jouw content gaat delen. Deze planning hebben we bij Mettom ook en hij helpt ons om efficiënter te werken op social media omdat we precies weten wanneer we wat moeten delen.
5. Social media posts inplannen
Door je nieuwe social media planning kun je ruim van tevoren je social media posts inplannen. Op Facebook en LinkedIn kun je dit handig en snel in de apps zelf doen, voor andere social media posts kun je een tool gebruiken zoals Hootsuite.
6. Deel ook nog ad hoc!
Nu je een social media planning hebt is het natuurlijk niet zo dat je niets meer ad hoc kunt delen. Komt er ineens iets interessants tussendoor dat jij graag wilt delen? Leg deze content dan even naast je planning zodat je kunt zien of het hierbinnen past. Wanneer je hier goed op let krijgen jouw social media bezoekers niet ineens heel veel content die op elkaar lijkt of juist veel te veel content op hun tijdlijn vanuit jouw bedrijfspagina.
De vorm van jouw social media posts
7. Geef een preview van je website
Het is goed om in social media posts een preview te geven van wat de lezer op de website kan verwachten. Op deze manier integreer je jouw social media pagina met je website. Als je bijvoorbeeld een interessante whitepaper met tips geschreven hebt, deel hiervan dan één tip in je social media post om de lezer te triggeren om door te klikken naar je website waar hij heel de whitepaper kan lezen. Zo krijg je uiteindelijk meer websitebezoekers!
8. Plaats foto’s, afbeeldingen en video’s
Het is misschien een open deur, maar plaats bij iedere social media post een foto of afbeelding. Beeld wordt sneller verwerkt dan tekst én je maakt je post veel sprekender. Een (goed) beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zorg ervoor dat jouw beeld aansluit op de social post en vermijd lelijke stockfoto’s! Uiteraard is de inzet van (korte) video’s op jouw social media platforms nóg beter. Mensen kijken graag naar filmpjes dus maak tijd om gebruik te maken van video in jouw social media strategie.
Bereik van jouw social media posts
9. Deel unieke content voor een groot bereik
Een groot bereik creëren op social media is een flinke klus en hoe interessant jouw content ook is, dit blijft altijd een lastige. Zorg ervoor dat de social media posts die jij deelt zó interessant/grappig/relevant zijn dat anderen jouw posts liken, delen of hierop reageren. Zo wordt je bereik automatisch groter. Ook kun je jouw personeel inzetten om een groter bereik te creëren. Vraag je medewerkers gewoon de posts van het bedrijf te delen. Als 5 collega’s allemaal individueel een bereik van 1.000 personen hebben, tikt ’t al gauw aan!
10. Advertenties inzetten voor een groter bereik
Op Facebook en Instagram is het als bedrijf écht heel moeilijk om een leuk bereik te krijgen met ‘gewone’ social media posts. Heb je een bepaald bereik nodig om bijvoorbeeld een event te promoten? Voor een paar euro kun je ook op Facebook en Instagram nog veel mensen bereiken. Je maakt dan gewoonweg een advertentie. Bij het maken van deze advertentie kun je filteren op bijvoorbeeld alle personen tussen 30 en 35 jaar die wonen binnen een straal van 30 kilometer rondom Eindhoven. Let dus wel op dat je de juiste doelgroep selecteert zodat jouw bericht niet in Groningen getoond wordt als je de Noord-Brabantse markt wilt veroveren.
Social media inzetten voor jouw bedrijf
Waarschijnlijk ben je al lang bezig met social media, maar we hopen je met deze social media tips weer wat verder op weg te helpen als het gaat om jouw social media strategie. Wil jij meer tips om je bedrijf te laten groeien? Download dan één van onze whitepapers met groeitips!
Misschien vind je dit ook interessant
Gerelateerde artikelen