Blogs.

Employer branding: wat is het en hoe pak je het aan?

Iedereen kent ‘m wel: de term employer branding. Toch is het niet altijd duidelijk wat het precies inhoudt. We nemen je graag bij de hand en laten je zien wat employer branding is. Zo leer jij hoe je de beste werkplek voor jouw (toekomstige) medewerkers creëert!

wat is employer branding?

Wat is employer branding?

Employer branding draait om het beeld dat jij als werkgever neerzet en hoe potentiële medewerkers jouw bedrijf zien. Het gaat verder dan alleen goede arbeidsvoorwaarden of een aantrekkelijk salaris. Het is de combinatie van jouw cultuur, waarden en wat je als werkgever te bieden hebt, waardoor mensen graag bij je willen werken – én, misschien wel nog belangrijker, blijven. Kort gezegd dus: een sterk werkgeversimago helpt je om de juiste talenten aan te trekken en te behouden.

Waarom is employer branding belangrijk?

In een krappe arbeidsmarkt maakt een sterk werkgeversmerk het verschil tussen het aantrekken of verliezen van talent. Val daarom op als bedrijf én als aantrekkelijke werkgever. Dat leidt indirect tot meer sollicitaties van gekwalificeerde medewerkers. Zij willen écht bij jou komen werken omdat jouw organisatie hen aantrekt.

Daarnaast speelt employer branding een rol in het behouden van je huidige medewerkers. Wanneer jouw medewerkers trots zijn op jou als werkgever, voelen ze zich meer betrokken en gemotiveerd. Dat verhoogt hun productiviteit en loyaliteit. Dat leidt niet alleen tot een lagere uitstroom, maar ook tot een positieve bedrijfscultuur.

Nog meer voordelen van een goede employer branding

  • Betere reputatie in de markt: een positieve reputatie straalt ook uit naar je klanten, partners en andere stakeholders, wat het algemene bedrijfsimago versterkt.
  • Lagere wervingskosten: een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat je huidige medewerkers langer bij je blijven werken en dat het aantrekken van nieuw talent makkelijker verloopt. Je bespaart dus op de kosten van het wervingsproces en het inwerken van nieuwe medewerkers.

Wil je meer ontdekken over het belang van werkplezier binnen jouw organisatie? Lees dan ons artikel over werkplezier en ontdek hoe je nóg meer kunt bijdragen aan een gelukkige werkomgeving voor je personeel.

Hoe zet je een goede employer branding strategie op?

Een sterke strategie ontwikkelen is erg belangrijk om je écht te onderscheiden als werkgever. We hebben bij Mettom al enkele stappen op een rijtje gezet die je kunt ondernemen.

  1. Identificeer je unieke waarden: begin met het in kaart brengen van de waarden en cultuur van jouw organisatie. Wat maakt jouw bedrijf speciaal? Dit vormt de basis van je employer branding.

  2. Bepaal je doelgroep: definieer wie je wilt aantrekken. Dit kan variëren van afgestudeerden tot ervaren professionals. Het is afhankelijk van de functies die je wilt vervullen.

  3. Ontwikkel je Employer Value Proposition (EVP): dit is de belofte die je doet aan (potentiële) medewerkers. We komen later in het blog nog terug op de EVP.

  4. Communiceer je EVP: zorg ervoor dat je EVP duidelijk naar voren komt in al je communicatie-uitingen. Denk aan vacatures, social media en je website. Wees authentiek en transparant.

  5. Betrek je medewerkers: vraag je huidige medewerkers om feedback en betrek hen bij het proces. Hun ervaringen en verhalen zijn waardevol en helpen om een authentiek beeld van je bedrijf te schetsen.

  6. Meet en evalueer: Stel meetbare doelen vast en gebruik enquêtes en analyses om de effectiviteit van je employer branding strategie te evalueren. Pas je aanpak aan waar nodig om verbeteringen door te voeren.

Deze stappen hoef je natuurlijk niet allemaal alleen te zetten. Bij Mettom kunnen we jou helpen op allerlei vlakken, dus ook met jouw employer branding. Laat het gerust aan ons weten.

Benieuwd naar jouw payrolltarief?
Goede employer branding strategie

Wat is employer value proposition (EVP)?

De Employer Value Proposition (EVP) is de unieke set van voordelen en ervaringen die jouw organisatie biedt aan medewerkers in ruil voor hun talent en inzet. Het omvat niet alleen het salaris en de arbeidsvoorwaarden. Het zijn ook aspecten zoals bedrijfscultuur, loopbaanmogelijkheden, werk-privébalans en andere (vaak non-materiële) voordelen. Je kan wel zeggen dat de EVP bijdraagt aan goed werkgeverschap. Kijk maar eens naar het voorbeeld waar Mettom, Fhris en Personato gezamenlijk aan werken. Je leest het in het blog over goed werkgeverschap voor iedereen.

Meer informatie nodig over employer branding?

Wil je aan de slag met employer branding en jouw organisatie aantrekkelijker maken voor (toekomstige) medewerkers? Neem dan contact met ons op. We nemen het graag uit handen! Of bekijk onze payroll diensten om te zien hoe we jou nóg meer kunnen ontzorgen. We doen de volledige administratieve afhandeling: van salarisbetalingen tot contractbeheer. Dat geeft jou de tijd en ruimte om te focussen op groei en ontwikkeling van je medewerkers. Laat ons weten wat we voor jou kunnen doen!

Plan een vrijblijvende afspraak