Blogs.

Functioneringsgesprek voeren: zo bereid je je voor als werkgever

Een functioneringsgesprek voeren: het klinkt misschien als een formeel en stoffig onderdeel van werkgeverschap, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Deze gesprekken zijn een mooie kans om niet alleen de prestaties van je werknemer te verbeteren, maar ook om jullie werkrelatie te verbeteren. Als je het goed aanpakt, werken jij en je medewerker samen aan wat goed gaat, verbeteren jullie wat beter kan en zetten jullie concrete stappen om doelen te bereiken. Een echte win-win, toch?

Maar eerlijk is eerlijk: vooral als jonge ondernemer kan het best spannend zijn om zo’n gesprek te voeren. Je leest overal tips voor werknemers over hoe ze zich kunnen voorbereiden, maar waar zijn de praktische adviezen voor werkgevers dan? We helpen je graag op weg met een praktische handleiding voor het voeren van een functioneringsgesprek. Wil je breder aan de slag met goed werkgeverschap? Check de 10 tips over goed werkgeverschap en ontdek hoe jij als ondernemer het verschil kunt maken.

check de 10 tips over goed werkgeverschap
 
 
wat is een functioneringsgesprek

 

Wat is een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek is een open dialoog tussen jou als leidinggevende en je medewerker, waarin je samen bespreekt hoe het gaat op de werkvloer en wat er beter kan. Tijdens dit gesprek komen onderwerpen aan bod zoals prestaties, doelen en ontwikkelingsmogelijkheden.

Een functioneringsgesprek is echt een tweerichtingsgesprek. Het is niet zo dat jij als leidinggevende continu aan het woord bent om je medewerker te beoordelen. In plaats daarvan ga je samen in gesprek om te bespreken wat goed gaat en wat verbeterd kan worden. Uit een functioneringsgesprek kunnen jullie allebei iets leren.

Het verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek

Een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek lijken misschien op elkaar, maar ze hebben een andere focus. Waar een functioneringsgesprek draait om een open en informeel gesprek over hoe je medewerker presteert, doelen stelt en zich kan ontwikkelen, gaat een beoordelingsgesprek veel meer over evalueren. Het verschil zit ‘m niet alleen in de toon, maar ook in de gevolgen: bij een functioneringsgesprek blijven arbeidsvoorwaarden meestal onaangeroerd, terwijl een beoordelingsgesprek vaak invloed heeft op zaken zoals salaris en bonussen.

Functioneringsgesprekken zijn vaker toekomstgericht en vinden meerdere keren per jaar plaats. Een beoordelingsgesprek gebeurt meestal maar één keer per jaar, vaak aan het einde van het jaar. Meer weten over het beoordelingsgesprek en hoe je je daarop voorbereidt? Check onze blog over het beoordelingsgesprek.


Wanneer voer je een functioneringsgesprek?

In het ideale scenario voer je het een aantal keer per jaar. Denk aan een startgesprek aan het begin van het jaar om te bespreken hoe het gaat en om doelen te bespreken, een tussentijds gesprek en eventueel nog een eindejaarsgesprek.

Wanneer  voer je een beoordelingsgesprek?

Een beoordelingsgesprek plan je meestal aan het einde van het jaar. Dit moment leent zich perfect om terug te blikken op de prestaties van je medewerker over de afgelopen periode en om zaken te bespreken zoals het salaris en bonussen. Reserveer hier altijd voldoende tijd voor, zodat het gesprek écht waarde toevoegt.

 
functioneringsgesprek voorbereiden

Waarom zijn functioneringsgesprekken belangrijk?

Functioneringsgesprekken zijn geen verplichting in de agenda, maar een waardevol moment om met je medewerkers in gesprek te gaan. Ze bieden zowel voor werkgever als medewerker een hoop voordelen! Zo bevorderen ze de open communicatie, doordat je ruimte creëert om zaken als verwachtingen, feedback en doelen bespreekbaar te maken. Dit draagt bij aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van je medewerkers, wat uiteindelijk leidt tot betere prestaties. Meer weten over hoe functioneringsgesprekken bijdragen aan goed werkgeverschap?

Daarnaast zorgen functioneringsgesprekken voor een betere werksfeer en een verhoogde productiviteit. Wist je dat, wanneer medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zich minder snel ziek melden? Dit soort gesprekken helpt dus ook om ziekteverzuim te verminderen én het verloop te verlagen. Kortom: door functioneringsgesprekken te voeren én serieus te nemen, laat je zien dat je investeert in goed werkgeverschap. Ben je benieuwd hoe je werknemers echt aan je bindt?

Download onze tips hier

 

Is een functioneringsgesprek verplicht?

Er is geen wettelijke verplichting rond het houden van functioneringsgesprekken. Dat neemt niet weg dat het wél een belangrijk onderdeel is van de bedrijfsvoering. Is er een cao van toepassing op jouw bedrijf? Dan zou het kunnen dat er wel een verplichting is vastgelegd. Het is een nuttig moment om te achterhalen wat er speelt, bijvoorbeeld als een medewerker niet optimaal presteert. Het kan helpen om knelpunten op te lossen, zoals ontevredenheid over de werkplek of het gebrek aan ontwikkelmogelijkheden. Je creëert een veilige ruimte voor open communicatie. Waardevol voor elke medewerker!

5 tips ter voorbereiding op een gesprek

Een goede voorbereiding is het halve werk, zeggen we weleens. Door vooraf goed na te denken over wat je wilt bespreken en welke doelen je voor ogen hebt, haal je veel meer uit het gesprek. Benieuwd hoe je dat aanpakt? Wij geven je vijf tips om je perfect voor te bereiden op het volgende gesprek!

Tip 1: Plan voldoende tijd in

Blok ruim tijd in je agenda voor het gesprek. Niets is zo vervelend als moeten haasten of halverwege onderbroken worden. Neem de tijd om écht te luisteren, zo laat je zien dat je het functioneringsgesprek serieus neemt.

Tip 2: Gebruik uitkomsten van vorige gesprekken

Check van tevoren wat er in het vorige gesprek besproken is. Zijn er doelen gesteld of feedback gegeven? Gebruik deze punten om terug te blikken én vooruit te kijken. Zo blijf je constructief bezig met de ontwikkeling van je medewerker en jezelf als leidinggevende.

Tip 3: Maak een agenda

 Zorg dat je vooraf een duidelijke agenda hebt. Noteer de onderwerpen die je wil bespreken en denk alvast na over wat je hierover wil zeggen. Dat helpt je om het gesprek gestructureerd en to the point te houden, zodat jullie niets belangrijks over het hoofd zien.

Tip 4: Vraag input van je medewerker

Betrek ook je werknemer bij de voorbereiding. Je kunt jouw agendapunten vooraf delen, zodat hij of zij daarop aan kan vullen. Dat zorgt voor een complete agenda en maakt het gesprek waardevoller.

Tip 5: Wees transparant

Transparantie zorgt voor een helder en open gesprek. Laat je medewerker vooraf weten welke onderwerpen je wilt bespreken en wat je doelen zijn. Dat helpt om verwachtingen af te stemmen en voorkomt verrassingen tijdens het gesprek.

opbouw functioneringsgesprek

De opbouw van een gesprek

Het voeren van een functioneringsgesprek verloopt voor de meeste ondernemers op een vergelijkbare manier. Natuurlijk kun je hier en daar afwijken, maar zorg er wel voor dat de volgende onderdelen altijd terugkomen in het formulier dat je gebruikt voor het gesprek. Lees je mee?

Opening van het gesprek

Start het gesprek met een korte, informele opening om de toon ontspannen en positief te houden. Bespreek daarna de agenda en leg uit welke onderwerpen jullie gaan behandelen. 

Terugblik op het vorige functioneringsgesprek

Kijk samen even terug wat jullie daar besproken hebben. Kijk samen naar de gestelde doelen: zijn ze behaald? Top! Zijn de doelen niet gehaald? Geen probleem. Bespreek wat er in de weg stond en maak samen een plan om deze doelen alsnog te bereiken.

Gesprekspunten van jouw medewerker

Samen met je medewerker bespreek je de gesprekspunten die op de agenda staan. Wellicht komt jouw medewerker ook met feedback op jou. Neem dit mee in je ontwikkeling als leidinggevende.

Feedback van de leidinggevende

Met je medewerker bespreek je wat goed gaat. Het geven van complimenten motiveert je werknemer en het versterkt de werkethiek. Bespreek daarnaast wat eventueel nog beter kan. Samen kun je een plan maken om het functioneren te verbeteren.

Doelen stellen

Samen stel je nieuwe doelen voor de komende periode. Zorg dat deze doelen concreet, haalbaar en meetbaar zijn (SMART). Bespreek ook hoe jullie de voortgang gaan monitoren en welke ondersteuning je medewerker nodig heeft om deze doelen te behalen.

 

Voorbeeldvragen

Het voeren van een functioneringsgesprek (of voortgangsgesprek) kan als beginnende werkgever lastig zijn als je geen voorbeelden hebt van vragen die je zou kunnen stellen. Wij hebben alvast een aantal voorbeeldvragen op een rijtje gezet:

  • Wat zijn de belangrijkste doelen die je hebt bereikt sinds ons laatste gesprek en hoe hebben deze bijgedragen aan jouw eigen ontwikkeling en de organisatie?
  • Welke competenties of vaardigheden wil je verder ontwikkelen in de komende periode om je professionele en persoonlijke groei te bevorderen?
  • Hoe ervaar je de samenwerking met collega’s en teamleden? Zijn er specifieke uitdagingen of successen die je hierover wil delen?

 

Versterk jouw werkgeverschap met betere functioneringsgesprekken

Als je het aan Mettom vraagt: een functioneringsgesprek op regelmatige basis is een belangrijk onderdeel van professioneel werkgeverschap! Neem hier dus de tijd voor en plan deze gesprekken regelmatig. Hoe staan jouw personeelszaken ervoor? Denk jij dat je alles op de rit hebt? Of zijn er misschien nog stappen te zetten om het werkgeluk van je personeel te vergroten? Doe de Mettom Quickscan en ontdek hoe je kunt groeien als werkgever.

Doe de Mettom quickscan