Wat kost een werknemer? Heb jij dat ooit al eens berekend? Bij personeel aannemen komt veel kijken. Je betaalt niet alleen het brutosalaris maar de kosten van personeel hebben veel meer in zich! In gesprek met ondernemers zien we regelmatig dat er veel kosten zijn die vaak vergeten worden. En dan loopt het, als je alles zelf doet, snel op!
Wil jij één factuur voor al jouw personeelszaken? Overweeg dan om je personeelszaken uit te besteden aan een professional. Zo kom je niet meer voor verrassingen te staan.
Bij Mettom begrijpen we hoe belangrijk het is om de financiën van je bedrijf goed te beheren. Een van de grootste kostenposten voor werkgevers zijn de loonkosten. Maar wat zijn loonkosten precies? Loonkosten zijn alle kosten die een werkgever maakt voor het in dienst hebben van een werknemer. Dit gaat verder dan alleen het salaris dat aan de werknemer wordt betaald. Denk bijvoorbeeld aan werkgeverspremies voor sociale verzekeringen, pensioenregelingen, ziektekostenverzekering, vakantiegeld en andere arbeidsvoorwaarden. Je kunt je misschien voorstellen dat al deze loonkosten weer administratie, risico’s en verschillende facturen met zich meebrengen. En daar hebben we bij Mettom iets op bedacht! Met onze dienstverlening nemen wij alle kosten rondom jouw medewerker samen in één factuur. Zo hoef jij je nergens zorgen over te maken en heb je tijd om met andere zaken bezig te zijn.
Er zijn veel kosten die horen bij personeel. Maar wat kost een werknemer? Als je een goede checklist hebt voor een nieuwe medewerker, vergeet je de belangrijkste zaken waarschijnlijk niet. Houd bij het aannemen van personeel niet alleen rekening met de basiskosten zoals het brutosalaris. Heb jij al gedacht aan de volgende onderdelen bij het berekenen van de kosten voor je eerste werknemer?
Hoog oplopende verzuimkosten zijn een groot risico voor groeiende werkgevers. Wist je namelijk dat een zieke medewerker maar liefst €250 per dag kost? De verzuimkosten bestaan uit een aantal verschillende kostenposten waarmee je rekening moet houden als je medewerker ziek wordt.
Uiteraard kun je veel van dit soort verzuimkosten vermijden met een verzuimverzekering. Zo’n verzekering is echter erg duur. Het is bij kosten personeel berekenen een vaak vergeten kostenpost en tegelijkertijd ook een hele dure! Wil jij nooit meer te maken krijgen met hoge verzuimkosten?
Heb jij eraan gedacht om een pensioenregeling af te sluiten voor jouw medewerkers? Het pensioen is een onmisbare arbeidsvoorwaarde en het hoort volgens ons bij goed werkgeverschap. De beste werkgevers hebben een pensioenregeling voor hun personeel. De kosten van het pensioen zijn echter niet de minste. Heb jij gedacht aan de volgende kosten als het gaat om het pensioen?
De salarisadministratie ga je, als je begint met het aannemen van personeel, waarschijnlijk niet zelf doen. Je hebt dus altijd te maken met een salarisverwerker of HR-adviseur. En die werken uiteraard niet voor niks. Vergeet de kosten van de salarisverwerker dus niet op te tellen bij jouw personeelskosten.
Jouw medewerker heeft recht op 8% vakantiegeld van het bruto jaarsalaris. Meestal wordt het vakantiegeld uitbetaald in de maand mei of juni. 8% van het bruto jaarsalaris komt neer op ongeveer één maandsalaris. In de maand mei moet je dus rekening houden met dubbele personeelskosten. Voor veel ondernemers is dit een kostenpost waar zij niet direct rekening mee houden bij kosten personeel berekenen, maar het is wel een belangrijke. Voor de maand mei betekent dit namelijk een financiële hobbel die je ieder jaar weer moet nemen.
Bij kosten personeel berekenen denk je misschien niet direct aan secundaire arbeidsvoorwaarden voor jouw personeel. Toch is het, zeker in deze tijd waarin het heel moeilijk is om de juiste medewerker te vinden en te binden, super belangrijk om hierover na te denken. Heb jij bijvoorbeeld al gedacht aan de volgende secundaire arbeidsvoorwaarden voor jouw personeel?
Je denkt er bij het aannemen van die medewerker misschien niet over na, alles is koek en ei. Toch kan het op een zeker moment minder gezellig worden tussen jou en je medewerker. Mocht er op arbeidsrechtelijk gebied iets spelen, krijg je te maken met juridische kosten die je hiervoor moet maken. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het opstellen van een vaststellingsovereenkomst. Hiervoor moet je schakelen met een jurist en deze kosten lopen altijd flink op!
Een medewerker die met zwangerschapsverlof gaat kost, ondanks dat je hiervoor door de overheid wordt gecompenseerd, alsnog ongeveer €500 per maand. De Wazo (Wet Arbeid en Zorg) houdt namelijk geen rekening met een verhoging van het salaris in de laatste maanden, het doorlopen van de pensioenregeling en verzekeringen en dekt niet de volledige werkgeverslasten. Er zijn dus altijd nog kosten die je moet maken als jouw medewerker met zwangerschapsverlof gaat. Had jij hieraan gedacht bij kosten personeel berekenen?
Als je wilt weten wat de loonkosten zijn van een individuele werknemer, moet je alle kosten die de werkgever maakt voor deze werknemer bij elkaar optellen. Begin met het salaris dat de werknemer ontvangt, inclusief vakantiegeld. Daarnaast moet je ook de werkgeverspremies voor sociale verzekeringen, pensioenpremies en andere arbeidsvoorwaarden bij het salaris optellen. Vergeet niet om ook indirecte kosten mee te nemen, zoals opleidingskosten en administratieve kosten voor het beheren van de salarisadministratie en personeelszaken. Bij Mettom maken we werkgeven graag een stukje makkelijker. Met onze payroll calculator bereken je in 1 minuut wat de totale loonkosten zijn als je jouw medewerker via payrolling Mettom aanneemt.
Je krijgt met heel veel kosten te maken als je personeel gaat aannemen. Is er een manier om die oplopende kosten te vermijden? Volgens ons wel! Als jij jouw personeelszaken uitbesteedt aan payroller Mettom, zijn alle bovenstaande (en nog veel meer) kosten gedekt doordat je enkel de kosten van payroll betaalt. Jij krijgt 1 factuur voor echt al jouw personeelskosten! En dat zorgt voor een serieuze kostenbesparing.
Bij Mettom betaal je één bedrag voor al jouw personeelskosten. Zo krijg je nooit meer te maken met vergeten kostenposten en hoef jij je dus geen zorgen meer te maken over oplopende kosten.