Betekenis arbeidsvoorwaarden.
- home
- betekenis arbeidsvoorwaarden
Wat zijn arbeidsvoorwaarden?
Arbeidsvoorwaarden zijn gemaakte afspraken tussen de werkgever en de medewerker. Deze afspraken hebben altijd betrekking op rechten of plichten binnen de arbeidsovereenkomst. Het zijn de voorwaarden waarop de medewerker werkt. Deze voorwaarden spreek je als werkgever voorafgaand aan het dienstverband af met je medewerker. Je neemt ze op in de arbeidsovereenkomst die je aangaat met je medewerker.
Geldt er voor jouw bedrijf een cao? Vaak staan er ook arbeids voorwaarden in een cao. Tot slot staan in sommige wetten regels op het gebied van deze voorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan een minimumsalaris. Je mag een medewerker nooit minder loon geven dan het vastgestelde wettelijk minimumloon. Ook mag je een medewerker niet minder vakantiedagen geven dan in de wet beschreven staat.
Soorten arbeidsvoorwaarden
In de regel praten we over primaire en secundaire voorwaarden. Soms wordt er ook gesproken over tertiaire voorwaarden. Eigenlijk zijn er dus drie soorten voorwaarden, primaire, secundaire en tertiaire voorwaarden waar je als werkgever rekening mee moet houden.
Wat zijn primaire voorwaarden?
Primaire arbeids voorwaarden zijn zaken waarover jij als werkgever en je medewerker eigenlijk altijd afspraken maken. Denk bijvoorbeeld aan het salaris, de functie en het aantal uren dat je medewerker werkt. Primaire arbeidsvoorwaarden kun je zien als de kern van het arbeidscontract.
Wat zijn secundaire voorwaarden?
De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden die bovenop de primaire arbeidsvoorwaarden komen. Denk bij secundaire voorwaarden bijvoorbeeld aan een reiskostenvergoeding, pensioenregeling, opleidingsmogelijkheden en een auto van de zaak. Het is belangrijk om naast de primaire voorwaarden ook te denken aan secundaire arbeidsvoorwaarden aanbieden.
Wat zijn tertiaire voorwaarden?
Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn vaak wat lastiger uit te drukken in geld. Het gaat meestal om voorzieningen of faciliteiten zoals personeelsuitjes, een kerstpakket en een verjaardagscadeautje. Ook het zorgdragen van een fijne werkplek is een tertiaire arbeidsvoorwaarde.
Waarom zijn arbeids voorwaarden belangrijk?
De arbeids voorwaarden zijn de basis voor de samenwerking met jouw medewerker. Je móet hierover nadenken aangezien je jouw medewerker een goed arbeidscontract moet bieden. Primaire voorwaarden dienen als echte basis. Secundaire voorwaarden maken de functie binnen jouw bedrijf interessant. Met goede secundaire arbeidsvoorwaarden houd je je personeel tevreden. Met goede secundaire voorwaarden kun je je bovendien onderscheiden van alle andere werkgevers.
Meer weten over professioneel werkgeverschap?
Blog: Welke secundaire arbeids voorwaarden kan ik bieden?
Lees welke secundaire arbeids voorwaarden je aan jouw personeel kunt bieden.
Blog: Welke secundaire arbeidsvoorwaarden Mettom biedt!
Mettom biedt verschillende secundaire voorwaarden aan personeel. Ontdek in deze blog welke we aan jouw personeel kunnen bieden.