Onboardingsproces: 3 onmisbare stappen voor onboarding - Mettom

Onboardingsproces: 3 onmisbare stappen voor onboarding

Het onboardingsproces is heel belangrijk omdat je als werkgever, juist in deze tijd waarin er krapte is op de arbeidsmarkt, jouw nieuwe medewerker aan je moet binden. Een onvolledige of slechte onboarding van nieuw personeel kan grote gevolgen hebben: een slecht onboardingsproces zorgt voor een sneller verloop van medewerkers. En als je steeds weer een nieuwe medewerker moet inwerken kost dat veel tijd én geld.

onboardingsproces-nieuwe-medewerker-wat-en-waarom

Wat houdt het onboardingsproces precies in?

Onboarding van een nieuwe medewerker begint al als jij en je medewerker samen besloten hebben om als collega’s verder te gaan. Eigenlijk begint dat proces dus al nadat je het laatste gesprek hebt gevoerd over de arbeidsvoorwaarden. Het onboardingsproces bestaat uit allerlei activiteiten waardoor jouw medewewerker vertrouwd raakt met…

  • Jouw bedrijf
  • De cultuur binnen het bedrijf
  • Zijn of haar functie
  • De collega’s binnen het bedrijf

Zo’n onboardingsproces is niet na twee weken klaar: goede onboarding kost tijd maar levert ook veel op. Het onboardingsproces kan tot 8 maanden duren na de eerste werkdag van jouw medewerker. Hierna zou jouw medewerker vertrouwd moeten zijn én zich gelukkig moeten voelen binnen jouw bedrijf.

Waarom is het onboardingsproces zo belangrijk?

Een goed onboardingsproces zorgt ervoor dat jouw medewerker zich snel thuis voelt binnen jouw bedrijf. Jouw medewerker zal hierdoor beter presteren en productiever zijn in het werk. Daarnaast zorgt een onboardingsproces ervoor dat jouw medewerker trots is op zijn of haar werkplek. En dat straalt natuurlijk ook weer af op jou als werkgever. Een goede onboarding zorgt uiteindelijk voor betere bedrijfsresultaten. Reden genoeg om te investeren in een goed onboardingsproces!

onboardingsproces-kennismaken

3 onmisbare stappen voor een vlekkeloos onboardingsproces

Het onboardingsproces duurt even, maar het levert dus ook op. Bovendien hoort een complete onboarding bij goed werkgeverschap. Wij geven je hieronder 3 onmisbare stappen voor een vlekkeloze onboarding!

1. Kennismaking met collega’s: besteed hier genoeg aandacht aan!

Hoewel het heel belangrijk is dat jouw nieuwe collega enthousiast is en blijft over de functie, is het minstens zo belangrijk dat hij of zij zich thuis voelt bij de collega’s binnen het bedrijf. Besteed dus vanaf dag 1 aandacht aan de kennismaking en het vertrouwd raken met de collega’s. Denk bijvoorbeeld aan het volgende om jouw nieuwe medewerker vertrouwd te maken met collega’s.

  • Laat iedereen binnen je team van tevoren weten wanneer de nieuwe collega begint, zodat het geen verrassing is dat er iemand nieuws begint. Op deze manier is een eerste kennismaking ook niet ongemakkelijk.
  • Zorg ervoor dat jouw nieuwe collega kennismaakt met de andere medewerkers binnen je bedrijf. Plan bijvoorbeeld op voorhand al kennismakingsmomenten in met (directe) collega’s. Op deze manier weet jouw nieuwe medewerker snel wie binnen het bedrijf werkt, wat zij doen én waar ze persoonlijk blij van worden.
  • Nodig jouw nieuwe medewerker uit voor de vrijdagmiddagborrel, misschien al wel vóór hij of zij begonnen is. Op deze manier leert je nieuwe medewerker zijn of haar collega’s meteen op een andere manier kennen.
onboardingsproces-welke-stappen

2. Planning maken voor en met je nieuwe medewerker

Voordat jouw medewerker begint, is het belangrijk om een planning te maken voor de eerste paar weken. Plan jezelf vrij om de eerste weken meer begeleiding te bieden aan je medewerker. Maak geen overvolle planning, maar zet de belangrijkste zaken op een rijtje waarvan je wilt dat je nieuwe medewerker hier vertrouwd mee raakt.

Maak daarnaast een planning samen met je medewerker, in de eerste week dat hij of zij begonnen is. In deze planning kunnen jullie de volgende onderdelen opnemen:

  • Kleine, haalbare doelen voor de eerste periode
  • Trainingen die jouw medewerker gaat doen (die hem of haar helpen bij de functie)
  • Taken die je medewerker in de periode gaat oppakken

Door samen constructief te kijken naar een haalbare planning voor de komende periode, zul je zien dat jouw medewerker zich betrokken voelt bij jouw bedrijf en sneller vertrouwd raakt.

3. Laat jouw nieuwe medewerker kennismaken met de zakelijke kant

Uiteraard is de sociale kant heel belangrijk. Het is minstens zo belangrijk om jouw nieuwe medewerker zo snel mogelijk alle ins en outs rondom jouw bedrijf te vertellen. Betrek ook hierbij je team en laat bijvoorbeeld de salescollega iets vertellen over het salesproces, de marketeer over hoe jullie het bedrijf op de kaart zetten en vertel zelf meer over de geschiedenis van het bedrijf. Vergeet zeker niet de volgende onderdelen te bespreken:

  • Wie jullie doelgroep is
  • Wat jullie product of dienst precies inhoudt (en hoe het is ontstaan)
  • Welke fases heeft jouw bedrijf doorgemaakt, en hoe zijn jullie hiermee omgegaan
  • Hoe zien de verschillende afdelingen eruit
  • Met welke processen en welke werkwijze moet je nieuwe medewerker rekening houden
  • Jullie missie, visie en kernwaarden

Onboardingsproces bestaat uit meer onderdelen!

Hierboven hebben we drie onmisbare stappen uit het onboardingsproces van je nieuwe medewerker omschreven. Uiteraard zijn er meer stappen binnen het onboardingsproces waar je rekening mee moet houden. Denk alleen al aan het echte meewerken binnen het bedrijf. Hoe heb jij je hierop voorbereid? Denk er ook aan om regelmatig evaluaties in te plannen met je nieuwe medewerker. Zo weet je snel waar jouw medewerker tegenaan loopt en waar je hem of haar bij kunt helpen.

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks onze updates, whitepapers en uitnodigingen voor events.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.

    9 .4
    9 .4
    Bij ons draait alles om zeer tevreden klanten.
    Sluiten