Betekenis functieomschrijving.
- home
- betekenis functieomschrijving
Wat is een functieomschrijving?
In de functieomschrijving neem je de werkzaamheden en verantwoordelijkheden die bij een bepaalde functie horen op. Het is een onderdeel van een vacature. Deze omschrijving is meestal een duidelijke maar korte indruk van de functie binnen je bedrijf.
Waarom is een functieomschrijving belangrijk?
Door een duidelijke omschrijving krijgen potentiële medewerkers een goed beeld van hoe de functie er binnen jouw bedrijf uitziet. Een duidelijke omschrijving is daarnaast belangrijk omdat een duidelijke indruk ervoor zorgt dat mensen zich herkennen in de functie. Mensen die zich herkennen in een functie omschrijving zullen eerder solliciteren. Daarnaast zullen deze mensen vaak beter bij jouw bedrijf passen. Tot slot kun je een functie omschrijving doorlopend gebruiken bij functionerings- en beoordelingsgesprekken met je medewerker. Je kunt het namelijk als maatstaf gebruiken bij de beoordeling omdat hierin staat wat er van de medewerker verwacht wordt.
Wat staat er in een functieomschrijving?
Het maken van een functiebeschrijving is dus belangrijk. Maar wat staat er in een functieomschrijving? Door een goede functieomschrijving samen te stellen vind je sneller een medewerker die bij jouw bedrijf past. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken die zeker niet mogen ontbreken als je hiermee bezig bent:
- Verantwoordelijkheden van de functie
- Voorbeelden van dagelijkse werkzaamheden
- Doelstellingen van de functie
- Omschrijving van het complete takenpakket van de medewerker
- Eventuele doorgroeimogelijkheden voor de medewerker
Wat is het verschil met een functieprofiel?
Een functieomschrijving is iets anders dan een functieprofiel. De functieomschrijving is echter wel een onderdeel van een functieprofiel. Een functieprofiel is een uitgebreider document dan de functie omschrijving. Hierin neem je bijvoorbeeld persoonlijke kwaliteiten van de medewerker, kennis en vaardigheden en functie-eisen op. Ook benoem je in een functieprofiel informatie op over arbeidsvoorwaarden, minimale werkervaring en het opleidingsniveau dat nodig is. Dit is dus een completer document dan enkel de omschrijving. Je hebt beide documenten samen nodig om een goede vacature omschrijving te schrijven bij het werven van een nieuwe medewerker.
Meer weten over professioneel werkgeverschap?
Blog: 10 tips voor het werven van personeel
Wil jij een medewerker aannemen? Dan kun je tips gebruiken voor het werven van personeel. We delen 10 tips met je.
Handige checklist: personeel aannemen
Wil jij je eerste medewerker aannemen maar weet je niet wat hier allemaal bij komt kijken? Met deze gratis checklist ga je gestructureerd te werk.