Blogs.

Loonheffingsnummer aanvragen: zo doe je dat

Bij het starten van een eigen bedrijf of het aannemen van (je eerste) personeel komt veel kijken. Een van de eerste dingen die je onder andere moet regelen is het aanvragen van een loonheffingsnummer. Maar wat is dat precies, waarom heb je het nodig, en hoe vraag je het aan? In deze blog leggen we alles uit wat je moet weten over het loonheffingsnummer. Lees je mee?

Wat is een loonheffingsnummer? 

Een loonheffingsnummer, ook wel loonbelastingnummer genoemd, is een uniek nummer dat je van de Belastingdienst krijgt als je je bedrijf start. Dit nummer moet je wel zelf aanvragen en je hebt dit nummer nodig om loonheffingen af te dragen voor je medewerkers. Loonheffingen bestaan uit loonbelasting, premies volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Een hele mond vol dus! Dit nummer is essentieel voor de belasting- en salarisadministratie van je bedrijf, zonder dit nummer kun je dit niet doen. 

Loonheffingsnummer aanvragen

Waarom heb ik een loonbelastingnummer nodig?

Als werkgever ben je verplicht om loonheffingen in te houden op het loon van je medewerker en vervolgens af te dragen aan de Belastingdienst. Dit doe je met behulp van een loonheffingsnummer. Zonder dit nummer kun je geen goede aangifte doen en riskeer je dus boetes en naheffingen. Dat wil niemand toch? Daarnaast is het loonheffingsnummer belangrijk voor een correcte loonadministratie, zodat je medewerkers op tijd en correct betaald krijgen. Jouw medewerkers blij en jij daarom ook blij toch? 

Loonbelastingnummer zoeken

Het kan zijn dat je al een loonbelastingnummer hebt, bijvoorbeeld als je al eerder personeel in dienst hebt gehad. In dat geval hoef je niet weer een nieuw nummer aan te vragen bij de Belastingdienst. Weet je niet 100% zeker of je al een nummer hebt? Je kunt dit heel makkelijk en snel terugvinden in je administratie of eerdere correspondentie van de Belastingdienst. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op met de Belastingdienst die je vooruit kunnen helpen en al je vragen kunnen beantwoorden. 

Waar kan ik een loonheffingsnummer aanvragen?

Het aanvragen van een loonheffingsnummer doe je heel makkelijk bij de Belastingdienst. Dit kun je doen door een formulier in te vullen en weer op te sturen. Het juiste formulier heet 'Opgaaf startende onderneming' en is te vinden op de website van de Belastingdienst

Hier is een stap-voor-stap handleiding voor het aanvragen van je loonheffingsnummer:

  1. Ga naar de website van de Belastingdienst.
  2. Download het formulier ‘Opgaaf startende onderneming’.
  3. Vul het formulier volledig en correct in.
  4. Stuur het formulier op naar het adres dat op het formulier vermeld staat.
  5. Wacht op de bevestiging per post met je nieuwe loonheffingsnummer.

Houd er wel rekening mee dat het een paar weken kan duren voordat je het nummer ontvangt. Wij raden daarom dus ook aan om op tijd te zijn met het aanvragen van je loonheffingsnummer, zeker als je al op korte termijn personeel wilt aannemen is dit een onmisbaar onderdeel.

Checklist personeel aannemen

Kan ik mijn loonheffingsnummer opzeggen?

Je kunt je loonheffingsnummer opzeggen als je stopt met het hebben van personeel of als je je bedrijf beëindigt. Dit doe je weer door het formulier ‘Afmelding werkgever’ in te vullen en wederom op te sturen naar de Belastingdienst. Het is belangrijk om dit net als het aanvragen op tijd te doen om te voorkomen dat je onnodig aangiften moet blijven doen en loonheffingen moet betalen. Dat is natuurlijk onnodig.

Loonheffing en administratie uitbesteden

Loonheffing en administratie uitbesteden?

Het bijhouden van loonheffingen en de loonadministratie is ingewikkeld en heel erg tijdrovend voor werkgevers. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor om deze taken uit te besteden aan een payrollbedrijf zoals Mettom. Wij zorgen ervoor dat de loonadministratie nauwkeurig en op tijd wordt gedaan, zodat jij je kunt focussen op wat echt belangrijk is: je bedrijf runnen en laten groeien.

Bij Mettom nemen we de complete loonadministratie van je over. We zorgen voor de juiste loonberekeningen, op tijd de afdracht van loonheffingen doen en het opstellen van alle loonstroken. Daarnaast houden we je altijd op de hoogte van wijzigingen in de wet- en regelgeving, zodat je altijd voldoet aan de laatste regels die gelden. Dat maakt werkgeven een stuk makkelijker en leuker toch?

Check hier jouw tarief!