Competenties en vaardigheden personeel vergroten: tips - Mettom

Competenties en vaardigheden van je medewerkers vergroten: een stappenplan

De competenties en vaardigheden van je medewerkers vergroten is super belangrijk. Als je als werkgever bezig bent met de ontwikkeling van je medewerker, ben je gewoonweg een betere werkgever. Door aandacht te besteden aan de ontwikkeling van je medewerker en hierin te investeren voelen je medewerkers zich écht verbonden met jouw bedrijf. Daarnaast levert personeel opleiden iets op: een medewerker die zijn of haar werk beter doet dan voorheen waardoor je bedrijf zal groeien. Groeiende medewerkers zorgen voor een groeiend bedrijf! Wil jij de beste werkgever worden voor jouw personeel?

stappenplan-competenties-en-vaardigheden-vergroten

Stappenplan competenties en vaardigheden vergroten in het kort

  1. Organisatiedoel waaraan de opleiding moet bijdragen bepalen.
  2. Onderzoek de behoeften van je medewerker.
  3. Stel leerdoelen van je medewerker op.
  4. Kies een training of opleiding voor je medewerker.
  5. Maak werkafspraken met je medewerker.
  6. Evaluatie van de ontwikkeling van je medewerker.

Stappenplan competenties en vaardigheden vergroten

We nemen je hieronder stap voor stap mee in het stappenplan om je personeel op te leiden.

1. Stel het organisatiedoel vast.

Stel vast aan welk organisatiedoel de opleiding moet bijdragen. Wanneer een opleiding bijdraagt aan het behalen van een organisatiedoel ben je zelf enthousiast over deze opleiding. Hierdoor raakt jouw medewerker gemotiveerd om zich in te zetten. Je medewerker zal er alles aan doen om zijn of haar competenties en vaardigheden te verbeteren.

2. Doe onderzoek

Onderzoek waarom jouw medewerker het werk nog niet precies doet zoals jij het zou willen. Iedereen moet bijleren, dus zie dit verder niet als een verwijt naar je medewerker. Een doorlopende ontwikkeling van je medewerker zorgt ervoor dat je medewerker duurzaam inzetbaar is dus ga het gesprek aan met je medewerker waarin je duidelijk probeert te krijgen waar de behoeften van je medewerker liggen. Zo is het straks makkelijker om een (online) training te kiezen.

3. Stel leerdoelen op

Wanneer je hebt vastgesteld wat jouw medewerker beter kan doen en aan elk organisatiedoel de opleiding moet bijdragen stel dan de leerdoelen van je medewerker op. Welke zaken moet jouw medewerker geleerd hebben wanneer hij of zij de training heeft afgerond? Wat moet beter gaan? Competenties ontwikkelen… welke dan? Hoe specifieker je deze leerdoelen kunt opstellen samen met je medewerker, hoe makkelijker het is om een training te kiezen die bij hem of haar past.

4. Kies een training en platform

Wanneer je de bovenstaande punten hebt aangepakt is het tijd om te kiezen voor een training en platform die bij de organisatiedoelen én de leerdoelen van je medewerker past. Soms is er een intensieve klassikale training nodig maar vaak is een pakket aan online trainingen voldoende om de leerdoelen te behalen. Voor online trainingen zou je vervolgens kunnen kijken bij een online leerplatform zoals Studytube of Goodhabitz. Zij bieden een compleet pakket aan online trainingen aan. Zelfs na het doen van de verplichte trainingen is er voor je medewerker een mogelijkheid om andere trainingen te volgen die bij hem of haar passen.

5. Maak werkafspraken

Nu is het tijd om de training daadwerkelijk te doen. Spreek met je medewerker af wanneer hij of zij de training afgerond moet hebben. Zo zal je medewerker de urgentie van het doen van de training inzien. Uiteraard is het belangrijk dat je medewerker de tijd krijgt om de training te doen. Maak een keuze of je het oké vindt dat je medewerker dit tijdens werktijd uitvoert. Vanuit goed werkgeverschap is het natuurlijk top als dit kan, zeker als het doen van de training bijdraagt aan jouw organisatiedoelen! Geef je hier vrijheid in, dan kan jouw medewerker zelf kiezen wanneer hij of zij werkt aan het verbeteren van de competenties en vaardigheden.

6. Evaluatie van de ontwikkeling van je medewerker

Na het doen van de training is het tijd om te evalueren. Doe dit niet meteen maar laat eerst een tijdje voorbij gaan zodat je kunt zien of je medewerker daadwerkelijk zijn of haar competenties en vaardigheden heeft verbeterd. Bespreek samen met je medewerker wat jullie vinden van de opleiding en de positieve gevolgen voor jouw medewerker. Ook wanneer je denkt dat de opleiding weinig of niets heeft bijgedragen bespreek dit dan. Wellicht dat een extra verdiepende training uitkomst kan bieden. Zie je dat jouw medewerker is gegroeid door de opleiding? Vier dit succes! Je zult zien dat je medewerker gemotiveerd is om te blijven leren.

opleidingsplatform-goodhabitz

Platformen voor online trainingen

Een online platform kan vaak al uitkomst bieden als het gaat om personeel opleiden. Goodhabitz en Studytube zijn platformen die dit soort trainingen aanbieden. Vanuit Mettom werken we samen met GoodHabitz. Een uitgebreid platform uit de regio. Voor ieder is er wat wils te vinden, aangezien er op uiteenlopende gebieden trainingen worden aangeboden binnen dit platform.

Personeel opleiden: medewerkers met betere competenties en vaardigheden

Wanneer je kiest voor personeel opleiden kies je voor medewerkers met betere competenties en vaardigheden. En die leveren gewoonweg meer op! Het verloop onder je medewerkers neemt daarnaast af omdat zij het gevoel hebben dat er in ze geïnvesteerd wordt. Een win-winsituatie dus. Wil jij vanuit goed werkgeverschap jouw medewerkers een opleiding bieden maar heb je hier de middelen niet voor? Niet getreurd! Wanneer je klant bent van Mettom kunnen zowel jij als je vaste medewerkers gratis en onbeperkt gebruikmaken van ons online leerplatform van GoodHabitz! Meer weten?

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks onze updates, whitepapers en uitnodigingen voor events.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.

    9 .4
    9 .4
    Bij ons draait alles om zeer tevreden klanten.
    Sluiten