7 tips voor succesvol ondernemen: ga ervoor!
Geplaatst op 9-10-2023
Ben je net gestart met ondernemen of ben je van plan om te gaan ondernemen? Dan kun je vast wat tips gebruiken voor succesvol ondernemen. Wie net start met het ondernemerschap kan nog wel eens onzeker zijn. Dat snappen we bij Mettom helemaal. Maar het is eigenlijk niet nodig: met een goed plan én een aantal handige tips moet het met jou en het succesvol ondernemen helemaal goed komen.
Tip 1: succesvol ondernemen begint met een goed ondernemingsplan
Een goed ondernemingsplan is het fundament, de basis, voor jouw onderneming en daarmee succesvol ondernemen. Neem dus voldoende tijd om een goed ondernemingsplan te schrijven. Binnen dit ondernemingsplan zijn er een aantal zaken die je zeker moet uitlichten en dat zijn volgens ons in ieder geval de volgende zaken:
- Vertel iets over je persoonlijke gegevens, iets over jezelf en iets over je bedrijfsidee. Benoem jouw basisgegevens (zoals je naam, geboortedatum etc.), jouw persoonlijke eigenschappen en noem hierbij waarom jij ondernemer wilt worden. Probeer daarnaast kort te vertellen wat je idee is. Volgens de KVK is het vervolgens makkelijker om de rest van je plan op papier te zetten.
- Jouw bedrijf. Binnen het ondernemersplan schrijf je een stuk over je bedrijf. Geef hierin onder andere aan welke rechtsvorm je kiest, wat jouw bedrijfsnaam wordt, wat jouw locatie is waarvandaan je werkt en wat jouw algemene voorwaarden zullen zijn. Op de site van de Kamer van Koophandel vind je nog meer zaken waar je rekening mee moet houden als het gaat om de gegevens van jouw bedrijf.
- Een marketingplan. Misschien denk je hier niet als allereerste aan maar een marketingplan is een onderdeel van jouw ondernemingsplan. Neem hierin een marktonderzoek op en maak een marketingplan waarin je bijvoorbeeld je doelgroep bepaalt.
- Een financieel plan. Het financieel plan is het financiële deel van je ondernemingsplan. Hierin neem je onder andere op hoeveel geld je nodig denkt te hebben om jouw onderneming te starten en hoeveel winst je denkt te gaan maken met jouw onderneming.
Vind jij het lastig om een begin te maken aan je ondernemingsplan? Download dan deze gratis template van Qredits!
Tip 2: bepaal jouw identiteit, je missie en je (lange termijn) visie voor succesvol ondernemen
Wanneer je jouw ondernemingsplan hebt geschreven is het tijd om aan de slag te gaan met de persoonlijkheid van jouw bedrijf. Wat voor bedrijf wil je zijn? Wat wil je uitstralen? En is jouw missie en visie voor de lange termijn? Als je succesvol wilt ondernemen is het heel belangrijk om over dit soort zaken na te denken. Niet alleen om te vermelden op je website. Wanneer jij duidelijk hebt waar jij voor staat, en wat jouw missie en visie is, wordt het makkelijker om doelen te stellen en te bepalen met wat voor soort mensen jij wilt samenwerken. Door duidelijk te hebben waar jij voor staat wordt het vervolgens ook weer makkelijker om je marketingstrategie te bepalen, want: je marketing sluit altijd aan op jouw identiteit.
Als je jouw identiteit, missie en visie hebt bepaald zul je zien dat het makkelijker wordt om andere zaken te gaan oppakken die te maken hebben met het ondernemerschap. De keuze voor een netwerk bijvoorbeeld. Sta jij voor verbinding maar houd je ook van gezelligheid? Dan kies je bijvoorbeeld voor Netwerk Brabant.
Uiteraard zijn dit maar voorbeelden van hoe je met je identiteit om kunt gaan maar als je dit duidelijk hebt worden dit soort randzaken écht makkelijker. Zie jouw identiteit daarom als een soort kapstok voor van alles dat te maken heeft met succesvol ondernemen.
Tip 3: maak een onuitwisbare marketingstrategie
Als jij duidelijk hebt waar je voor staat en wat jouw doelstellingen zijn is het tijd om een marketingstrategie in elkaar te zetten. In deze marketingstrategie neem je onder andere de volgende zaken op:
- Wie is je doelgroep? Bepaal aan wie jij jouw product of dienst wilt verkopen. Maak van jouw doelgroep een persona: dit is een fictieve persoon met kenmerken en eigenschappen. Dit is de persoon die jouw ideale klant is. Neem in de doelgroep ook op wat de behoefte is. Zo kun jij hierop inspelen.
- Bepaal wie jouw concurrenten zijn en wat zij goed of juist slecht doen. Zo kun jij hierop inspelen.
- Bepaal de middelen die jij gaat gebruiken. Ga je bijvoorbeeld gebruik maken van social media? Wat ga je hier dan in doen? Welke kanalen gebruik je? En wat ga je hierop delen?
Tip 4: Zoek een sparringpartner
Wanneer je start met ondernemen en je begint alleen is het soms lastig om van een afstandje naar je eigen onderneming te kijken. Dat is natuurlijk niet zo raar, na een paar weken of een paar maanden is het bijna je kindje! Het is daarom goed om iemand te zoeken die je als klankbord kunt gebruiken. Een sparringpartner. Iemand die jou van feedback kan voorzien als je zelf niet meer helder kunt nadenken.
Je kunt natuurlijk iemand zoeken die wat verder van je af staat, bijvoorbeeld iemand die je vanuit een netwerk kent. Wij vinden het beter om iemand te hebben als sparringpartner die wat dicht bij je staat. Je broer of zus bijvoorbeeld. Zorg er wel voor dat het iemand is die niet in dezelfde business opereert en eigenlijk iets totaal anders doet. Zo weet je zeker dat je iemand heb die jou van écht goede feedback kan voorzien en vanaf een afstand met je mee kan kijken.
Ben jij al wat verder in het ondernemerschap? Dan zou je er ook voor kunnen kiezen om een professionele ondernemerscoach in te huren. Hij of zij kan ook een klankboard zijn zodat jij succesvol kunt ondernemen.
Tip 5: Evalueer regelmatig om succesvol te worden
Je hebt een aantal doelen gesteld. Voor de korte termijn en voor de lange termijn. Zorg ervoor dat je regelmatig een moment neemt om te evalueren hoe het gaat met jouw doelen. Het kan zijn dat je je doelen door de waan van de dag uit het oog verliest. Als je een structureel moment inplant om hiermee bezig te zijn, word je gedwongen om kritisch naar je doelen te kijken.
Gaat het meer dan gemakkelijk met al die doelen? Succesvol ondernemen lijkt jou dan misschien wel op het lijf geschreven. Mogelijk is het goed om jouw doelen wat ambitieuzer te maken zodat je het beste uit jezelf kunt halen. Blijf je nog een beetje achter met je doelen? Probeer dan te achterhalen waar dat door komt en probeer hierop bij te sturen.
Tip 6: Investeer in medewerkers
Op een gegeven moment ga je misschien merken dat je het steeds drukker krijgt en dat het werk dat je hebt niet meer in de tijd die je aan je bedrijf wilt werken past. Het wordt dan misschien tijd dat je een eerste medewerker gaat aanmemen. Dit is heel spannend: je hebt namelijk niet meer alles onder controle als je medewerkers gaat aannemen. Toch zijn er veel redenen om wel te kiezen voor een medewerker. Met een medewerker krijg je meer werk gedaan. In het begin zul je er misschien tegenaan lopen dat je jouw nieuwe medewerker moet inwerken. Als je dit eenmaal hebt gedaan kun je samen meer werk verzetten dan dat je allen zou kunnen. En dat zorgt er dan weer voor dat jij een succesvolle ondernemer wordt!
Tip 7: Probeer soms ook níet met je bedrijf bezig te zijn
Bij succesvol ondernemen hoort ook maximaal ontspannen. Jij bent continu aan het werk om je klanten tevreden te houden en nieuwe klanten binnen te halen. Super goed natuurlijk, maar om de balans tussen werk en privé een beetje op peil te houden is het ook belangrijk om af en toe afstand te nemen. Neem soms gewoon vrij, ga op vakantie en neem tijd om aan de lijn te staan van je voetballende kind. Zo krijg je ook weer wat tijd om na te denken en rust te nemen. Vaak komen in tijden van ontspanning de best ideeën in een mens naar boven en wie weet kom je dus tot nieuwe inzichten als je even vrij neemt.
Als je soms even vrij neemt merk je ook dat je meer plezier houdt in het ondernemen. Het is leuk om weer aan de slag te gaan. En als je het juiste personeel hebt aangenomen en je personeelszaken hebt uitbesteed hoef je je geen zorgen te maken dat je in je vrije tijd alsnog bezig bent met je bedrijf.
Succesvol ondernemen: gaat het jou lukken?
Het ondernemerschap is mooi maar soms ook best lastig. Met deze tips wordt succesvol ondernemen volgens ons toch een stuk makkelijker. Wil jij groeien met je bedrijf en kun je nog wel wat andere tips gebruiken? Download dan één van onze whitepapers, bijvoorbeeld die over leadgeneratie!
Misschien vind je dit ook interessant
Gerelateerde artikelen