Aantrekkelijk werkgeverschap: 10 tips voor jou als ondernemer - Mettom

Aantrekkelijk werkgeverschap: 10 tips om medewerkers aan je te binden

Aantrekkelijk werkgeverschap: een thema dat juist nu helemaal ‘hot’ is. Jij wilt als ondernemer je medewerkers aan je binden door een aantrekkelijke werkgever te zijn. De beste werkgever van Nederland is gewoonweg een werkgever die het beste wil voor zijn personeel. Hoe ga je aan de slag met aantrekkelijk werkgeverschap? Wij geven jou 10 tips om medewerkers aan je te binden!

Nu geen tijd om deze blog te lezen? Download dan de gratis whitepaper met de 10 tips!

Belangrijkere rol aantrekkelijk werkgeverschap door krapte op arbeidsmarkt

Misschien heb je het wel gemerkt: het wordt steeds moeilijker om de juiste persoon voor jouw bedrijf te vinden. En dat is ook niet zo gek. Er zijn op dit moment meer vacatures dan beschikbare medewerkers! De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat het steeds belangrijker is om bezig te zijn met aantrekkelijk werkgeverschap. Je onderscheidt jezelf niet meer enkel met een goed salaris. Jij moet er als werkgever echt uitspringen wil je de beste medewerker voor jouw bedrijf vinden én aan je binden. Als jij medewerkers weet te binden en boeien met aantrekkelijk werkgeverschap, kun je medewerkers aan je binden. Hoe je dat doet, lees je verderop in deze blog.

De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat het steeds belangrijker is om bezig te zijn met aantrekkelijk werkgeverschap. Jij moet er als werkgever echt uitspringen wil je de beste medewerker voor jouw bedrijf vinden én aan je binden.

Nog meer redenen om te werken aan aantrekkelijk werkgeverschap

Niet alleen de krapte op de arbeidsmarkt is een reden om te werken aan aantrekkelijk werkgeverschap. Je moet volgens ons altijd een aantrekkelijke werkgever zijn voor potentieel en bestaand personeel! Waarom zou jij moeten werken aan aantrekkelijk werkgeverschap? Om de volgende redenen!

  • Aantrekkelijke werkgevers hebben het makkelijker als het gaat om de werving van nieuw personeel. Als jij een aantrekkelijke werkgever bent, willen mensen graag bij jou werken.
  • Als jij een aantrekkelijke werkgever bent, is het makkelijker om medewerkers aan je te binden. Jij doet er alles aan om de beste werkgever te zijn en dat zorgt ervoor dat mensen gelukkiger zijn binnen jouw bedrijf.
  • Aantrekkelijke werkgevers hebben een beter imago, ook als bedrijf in zijn geheel. Jij hebt ambassadeurs in dienst die vol lof over jouw bedrijf praten. En een goed imago zorgt gewoonweg voor meer omzet!

10 tips voor aantrekkelijk werkgeverschap

Er zijn dus genoeg redenen om een aantrekkelijke werkgever te worden. Maar hoe doe je dat? Wij geven je hieronder 10 tips om te werken aan aantrekkelijk werkgeverschap. Hoe ben jij de beste werkgever geworden? We horen graag jouw eigen tips en vertellen deze graag door aan mede-ondernemers dus schroom niet om ons te laten meegenieten van jouw verhaal!

aantrekkelijk-werkgeverschap-arbeidsvoorwaarden

1. Een aantrekkelijke werkgever heeft aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden

Wil je de beste werkgever van Nederland worden, dan heb je de beste arbeidsvoorwaarden nodig. Onderzoek welk salaris passend is bij de functie en de ervaring van jouw medewerker. Een passend salaris is belangrijk want de rekeningen moeten betaald worden. En als jij dan net een beetje extra biedt, laat je meteen merken dat jij jouw medewerker belangrijk vindt en binnen wilt halen. Denk bij primaire arbeidsvoorwaarden daarnaast aan een goede verlofregeling. Als je geen cao hebt, zijn 20 vakantiedagen verplicht, maar als jij er 25 biedt, laat je zien dat jij ontspanning net zo belangrijk vindt als hard werken. Bij goede primaire arbeidsvoorwaarden hoort daarnaast volgens ons een goede pensioenregeling. Hoewel sommige ondernemers hier anders over denken is dit een onderdeel van professioneel werkgeverschap! Uiteraard zijn er meer primaire arbeidsvoorwaarden waar je rekening mee moet houden. Een specialist kan jou hierbij helpen!

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn misschien nog wel belangrijker!

De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden die bovenop de primaire arbeidsvoorwaarden komen. Deze zijn misschien nog wel belangrijker omdat je je met deze arbeidsvoorwaarden echt kunt onderscheiden van andere werkgevers. Denk bij interessante secundaire arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld aan de volgende:

  • Reiskostenvergoeding
  • Opleidingsmogelijkheden
  • Bonusregeling
  • Flexibel werken

Meer informatie over secundaire arbeidsvoorwaarden lees je hier.

opleidingsplatform-goodhabitz-aantrekkelijk-werkgeverschap

2. Aantrekkelijk werkgeverschap en ruimte voor ontwikkeling

Bij de secundaire arbeidsvoorwaarden horen opleidingsmogelijkheden. En die zijn volgens ons zo belangrijk dat we hier apart aandacht aan willen geven.

Persoonlijk ontwikkelingsplan

Stel samen met jouw medewerker een persoonlijk ontwikkelingsplan op. Op deze manier weten jullie samen waar jouw medewerker aan werkt in de komende periode. Het werkt voor de meeste mensen fijn om aan doelen te werken om zo groei te ervaren. Groeiende medewerkers zijn gelukkiger en zullen jou zien als aantrekkelijke werkgever.

Ruimte om zelf bezig te zijn met ontwikkeling

Geef jouw medewerker de ruimte om op zijn eigen manier bezig te zijn met zijn ontwikkeling. Geef hem dus tijd om bijvoorbeeld relevante artikelen te lezen, video’s te kijken, webinars te volgen of workshops te volgen.

Buddy-systeem: leren van een senior

Heb jij al senior-collega’s in dienst die ongeveer dezelfde functie hebben als een junior-medewerker? Dan zou je kunnen werken met een buddy-systeem. Jouw senior-collega kan jouw nieuwe collega van alles leren over het vak en meteen de diepte in gaan. Dit werkt vaak erg goed omdat je zowel bezig bent met de inhoud als met het persoonlijke stuk van binding met collega’s.

Opleidingsmogelijkheden

Last but not least: opleidingsmogelijkheden zijn super belangrijk als jij een aantrekkelijke werkgever wilt worden voor je personeel. Denk bijvoorbeeld aan een vast budget dat je hebt voor je medewerker. Of een compleet opleidingsportaal waar hij onbeperkt trainingen kan volgen. Jouw medewerker wil zich continu blijven ontwikkelen: denk dus mee in mogelijkheden hiervoor!

administratie-professioneel-regelen

3. Bij aantrekkelijk werkgeverschap hoort professioneel werkgeverschap

Als jij een aantrekkelijke werkgever wilt worden, moet je ook zorgen dat alles omtrent het werkgeverschap goed geregeld is. Als je professioneel bent als werkgever beoordelen jouw medewerkers jou als goede werkgever. En bij een goede werkgever wil jouw medewerker langer werken!

Administratie rondom werkgeverschap op orde

Zorg er allereerst voor dat alle administratie omtrent het werkgeverschap perfect geregeld is. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  • Juridisch onderbouwde arbeidsovereenkomsten
  • Tijdige en juiste salarisbetaling
  • Jij zorgt ervoor dat je de wet- en regelgeving op tijd volgt
  • Digitale werkgever: jij en je medewerker kunnen verlof, verzuim en andere zaken online regelen.

Functionerings- en beoordelingsgesprekken

Als professionele werkgever moet je ook doorlopend bezig zijn met het functioneren en de groei van jouw medewerkers. Ga dus regelmatig om de tafel om elkaar feedback te geven. Op deze manier kun je op een constructieve manier werken aan het functioneren van je medewerker maar zeker ook aan het functioneren van jouzelf als leidinggevende. Bij een functioneringsgesprek krijg jij namelijk ook feedback waardoor jij ook weer een betere werkgever kan worden.

aantrekkelijk-werkgeverschap-ontspanning

4. Ontspanning samen met het team

Naast hard werken is ontspanning samen met jouw team super belangrijk. Bij aantrekkelijk werkgeverschap hoort niet alleen maar hard werken. Een aantrekkelijke werkgever zorgt ook voor de nodige ontspanning! Die ontspanning zorgt ervoor dat jouw medewerker het beste uit zichzelf kan halen. Daarnaast zorgt optimale teambuilding ervoor dat jouw medewerkers fijn op hun plek zitten binnen jouw bedrijf en dit wellicht ook doorvertellen aan anderen. Denk bij ontspanning aan de volgende ‘momenten’:

  • Vrijdagmiddagborrel
  • Onvergetelijke personeelsuitjes
  • Etentjes (met en zonder aanhang)
  • Het vieren van successen (bijvoorbeeld taart als iemand jarig is)

5. Verantwoordelijkheden voor jouw personeel

Jouw mensen willen doen waar zij goed in zijn. Ze willen verantwoordelijkheid nemen voor verschillende taken. Geef ze dus vertrouwen om bezig te zijn met waar zij goed in zijn. Als jij jouw medewerkers het gevoel geeft van vertrouwen, voelen ze zich meer betrokken bij jou en jouw bedrijf. Hierdoor groeien ze én zullen ze jou meer waarderen. Ook voelen medewerkers die verantwoordelijkheden krijgen zich meer thuis binnen jouw bedrijf. Een aantrekkelijke werkgever legt verantwoordelijkheden neer bij zijn personeel en durft te vertrouwen op zijn mensen!

6. Creëer betrokkenheid bij jouw onderneming

Wanneer jij cijfers en feiten deelt over jouw onderneming, creëer je betrokkenheid. Als jij je medewerkers meeneemt in waar jij als ondernemer tegenaan loopt, voelen ze zich betrokken en dat maakt jou een aantrekkelijke werkgever. Heb je spannende plannen in je hoofd? Deel deze met jouw medewerkers en vraag om hun mening of input. Op deze manier ben je samen bezig met het succes van het bedrijf. Vraag daarnaast regelmatig aan je medewerkers of er zaken zijn waar zij tegenaan lopen en speel hierop in door met goede oplossingen te komen. De beste werkgevers zorgen voor betrokken medewerkers. En die medewerkers vinden dat alleen maar heel fijn!

Heb je spannende plannen in je hoofd? Deel deze met jouw medewerkers en vraag om hun mening of input. Op deze manier ben je samen bezig met het succes van het bedrijf.

7. Open en eerlijke uitstraling naar de buitenwereld

Als jij een open en eerlijke uitstraling hebt naar de buitenwereld, word je een aantrekkelijke werkgever. Jij en je medewerkers weten waarschijnlijk wel wat jullie visie, missie en kernwaarden zijn. Communiceer dit ook richting de buitenwereld. Laat zien waar jouw bedrijf voor staat en waarin jullie je onderscheiden van andere bedrijven of werkgevers. Zet enthousiaste medewerkers in als ambassadeurs maar let op: schets wel een eerlijk beeld! Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Als je dan een nieuwe medewerker krijgt en dit beeld klopt, zal jouw medewerker jou sneller beoordelen als aantrekkelijke werkgever.

inspirerende-werkplek-aantrekkelijke-werkgever

8. Een inspirerende werkplek maakt jou een aantrekkelijke werkgever

Een inspirerende werkplek draagt bij aan het succes van jouw bedrijf. Deze werkplek zorgt ervoor dat jouw medewerker zich op zijn gemak voelt. En dat zorgt er dan weer voor dat je medewerker beter werk levert en waarschijnlijk langer bij jou blijft werken. Gelukkige medewerkers zijn productiever en zorgen voor meer omzet! Als jij zorgt voor een fijne werkplek, word je sneller gezien als aantrekkelijke werkgever. Lees hier onze 5 tips voor een inspirerende werkplek voor jouw medewerker.

9. Zorg voor een goede balans tussen werk en privé

Zorg ervoor dat jouw medewerkers voldoende vrije tijd krijgen. Af en toe een keer overwerken is prima, maar maak hier als team geen gewoonte van. Het is voor jouw medewerkers (en voor jouzelf) heel belangrijk om voldoende vrije tijd te hebben om weer helemaal opgeladen aan de slag te gaan binnen jouw bedrijf. Geef zelf dus ook het goede voorbeeld! Ga af en toe wat eerder weg dan jouw personeel en zit niet avonden lang achter je computer. Ook als je zelf waarde hecht aan jouw privéleven maakt dat jou een betere werkgever omdat jijzelf ook beter kunt knallen als je opgeladen bent.

Zoals we eerder noemden bij de tip over arbeidsvoorwaarden, kun je ook het verschil maken door net wat meer vakantiedagen te geven. Stimuleer ook dat jouw medewerkers deze vakantiedagen inzetten. Ontspannen medewerkers zijn betere medewerkers die zich lekker voelen binnen jouw bedrijf.

10. Vergeet je bestaande personeel nooit!

Hoewel je misschien zou denken dat bovenstaande tips vooral gelden voor nieuwe medewerkers, gelden ze ook zeker voor jouw bestaande personeel. Vergeet je bestaande personeel nooit en neem ze niet voor lief. Zet jouw bestaande personeel regelmatig in het zonnetje. Bijvoorbeeld als je medewerker 5 jaar in dienst is. Maak er een feestje van! Als je jouw bestaande personeel binnenhoudt met onze tips én ze enthousiast houdt voor jouw onderneming, ben en blijf je een aantrekkelijke werkgever en komt het met dat aantrekkelijk werkgeverschap wel goed.

Wil jij nog meer handvatten als het gaat om aantrekkelijk werkgeverschap?

We hopen dat je met deze tips al stappen kunt zetten, maar mocht je nog meer tips kunnen gebruiken hebben we een interessant e-book geschreven dat in zijn geheel gaat over goed werkgeverschap. Word jij de beste werkgever? Download gratis en vrijblijvend ons e-book en word de beste én meest aantrekkelijke werkgever voor jouw personeel!

Kunnen we jou ook ontzorgen met onze dienstverlening?

Neem contact met ons op om een vrijblijvende kennismaking in te plannen.

Ik wil graag een
belafspraak inplannen.

Wil je meer weten over onze payrolldienstverlening en kennismaken met ons? Plan dan een belafspraak in met één van onze payrolladviseurs en je wordt op een door jou gekozen datum en tijdstip gebeld.

    9 .4
    9 .4
    Bij ons draait alles om zeer tevreden klanten.
    Sluiten